A francia kultuszminiszter törvénnyel vetne véget az aktivisták múzeumi akcióinak
Rachida Dati francia kulturális miniszter a közösségi médiában tette közzé, hogy a Monet-festményt ért támadást követően törvényi szankciókkal terveznek fellépni a múzeumi vandalizmus ellen.
„Meg kell állítani!” – nyilatkozott az X-en (korábban Twitter) Rachida Dati francia kulturális miniszter, miután Claude Monet egyik legismertebb festményét, a Pipacsokat (1873) június 1-jén a Musée d’Orsay-ban megrongálta a Riposte Alimentaire csoport klímaaktivistája. A „+4°[C] L’Enfer” azaz ‘+4°[C] Pokol’ feliratú fehér pólót viselő tüntető egy, az éghajlatváltozás következményeire utaló, felperzselt tájat ábrázoló vörös plakátot ragasztott az impresszionista mester remekművére, mely egyébként a Párizs 1874: Az impresszionizmus feltalálása című kiállításon látható július 14-ig.
Az akcióra a francia kulturális miniszter, Rachida Dati felindultan reagált az X-en (korábban Twitteren): „A művészetnek ez a bűnözők általi rombolása semmilyen módon nem elfogadható. Ezt meg kell állítani! Felvettem a kapcsolatot az [igazságügyi minisztériummal] büntető intézkedések végrehajtása érdekében a bűnözés ezen új formája ellen, amely összetartásunk legnemesebb aspektusát támadja: a kultúrát!” A francia kulturális minisztérium hivatalosan egyelőre nem reagált a kommentárra – írta meg a The Artnewspaper.
A Riposte Alimentaire csoport, reagálva a bűnözés vádjára, úgy magyarázta tettét, szintén a közösségi médiában, hogy a képre ragasztott kiégett tájkép azt ábrázolja, ahogyan egy pipacsos mező ki fog nézni 2100-ban, ha addig nem tesznek radikális intézkedéseket a klímaváltozás megállítására. Hozzátéve, hogy ez a forgatókönyv mégcsak nem is a legpesszimistább, mivel az előrejelzések szerint nyolcvan év múlvára, több mint +4°C-os átlaghőmérséklet-növekedést prognosztizáltak.
A Musée d’Orsay szóvivője elmondta, hogy a restaurátori vizsgálat és kezelés után ismét kifüggesztették az alkotást, és újra megnyílhatott a kiállítás. Az aktivistát letartóztatták, és három napig rendőrségi őrizetben volt, majd ideiglenesen szabadlábra helyezték; július 2-án kerül bíróság elé.
A Monet-festményt célzó akciójuk előtt, a múlt hónapban a Riposte Alimentaire aktivistái narancsport szórtak szét a Versailles-i palota Tükörtermében. A tiltakozók egy Instagram-bejegyzésben közölték: „Ezzel az akcióval a Riposte Alimentaire fel kívánja hívni a figyelmet a növekvő egyenlőtlenségekre, melyek lehetővé teszik a kiváltságos kisebbség számára, hogy monopolizálja a források egy részét, miközben a polgárok többségének csak morzsák jutnak.”
Eközben a francia hatóságok a luxemburgi származású művészt, Deborah De Robertist „kulturális javak megkárosításával” vádolták meg a Pompidou-Metz központban a múlt hónapban lezajlott tiltakozást követően, melynek során két nő – más műalkotások mellett – Gustave Courbet L’Origine du monde (A világ eredete, 1866) című explicit ikonikus aktjára „Me too”-feliratot festett.
De Robertis egy Instagram-bejegyzésben megerősítette a hírt, hogy a rendőrség május 29-én beidézte őt rablással és károkozással kapcsolatban, csakhogy véleménye szerint „ez nem lopás, hanem művészi gesztus”.
De Robertis On ne sépare pas la femme de l’artiste (‘a nőt nem lehet elválasztani a művésztől’) címmel videót tett közzé a Vimeón, amely a tiltakozást mutatja be. Kísérő nyilatkozatában azt mondta, hogy szeretné kiemelni a „nőgyűlölő megosztottságot” a művészeti világban.
Az aktivisták kedvelt célpontjai a múzeumok és a kiállítótermek. A jelenségről A mű egy korábbi írásban kérdezte meg a magyar múzeumi és aktivista szcéna szereplőinek véleményét.