Hirdetés
Hirdetés
— 2024. február 22.

Sóhajtson kozmikusat – A mű heti ajánlója

A szemet gyönyörködtető problémamentesség találkozása a koreai handzsi papírművességgel; valamint mélységes lélegzetvétel és avantgárd graffitik e heti válogatásunkban.

Godot Kortárs Művészeti Intézet /// Koronczi Endre: Kérem, sóhajtson Széchenyi Úr!

A Koronczi Endre több évtizedes kutató- és gyűjtő munkájának eredményeképp létrejött Kérem, sóhajtson Széchenyi Úr! című kiállítás „az embert környezetével összekötő kozmikus légáramlás felmagasztalása. A tárlat központi installációja a Magyar Tudományos Akadémia szellőztető rendszeréből épített monumentális műtárgy. A történelmünk során szimbolikussá vált, aktívan működő épület belsejében a több száz zseniális tudós együtt légzését biztosító elemek eddigi rejtekükből előkerülve mutatják meg nekünk a levegő útjainak egy különleges fajtáját. A szél és a lélegzet a lélek metaforájává válik a tárlaton, ahol Koronczi sóhajokat és forgószeleket hoz létre, valóságos légmozgásokkal kavarva fel a látogatók fantáziáját.” Kurátor: Cserhalmi Luca

2024. június 23-ig.


Resident Art /// Határ Attila • Horváth Roland • Nagy Marcell: Torzult pillanat

„A XXI. század esztétikáját és képekhez való viszonyát leginkább az érintőképernyő változtatta meg, amely fénylő simaságával a szépség új definícióját hozta. A szépség nem fenséges többé, pusztán szemet gyönyörködtetően problémátlan, sima és kizárólag pozitív érzéseket közvetít” – írja Byung-Chul Han A szép megmentése című művében. A gondolat – bár ellentétesen, de – szorosan kapcsolódik mindhárom kiállított művész festői intencióihoz: megkérdőjelezni e mai látásmód felszínes esztétikáját.

Határ Attila: Party akril, vászon, 2023

2024. március 30-ig.


Koreai Kulturális Központ /// Lee Seungcheol: Koreai festő vagyok

Lee Seungcheol (1964) képzőművész és kutató egyéni kiállításán handzsiból, azaz hagyományos koreai papírból készült domborművein és természetes alapanyagokkal, kézzel festett szövet-installációkon keresztül a handzsi és a természetes színek koreai kultúrában, valamint a restaurátor szakmában betöltött szerepével ismerkedhetnek meg a látogatók. A keleti festészet szakon végzett Lee a koreai papír kutatásának szentelte az életét. Számos elismerésben részesült a handzsi és a koreai természetes festési technikák európai művészeti közösséggel való megismertetéséért.

A kiállítás kísérőprogramjaként 2024. február 27-én és 28-án, a megnyitót követően Chang Seong-woo hagyományos koreai papírkészítő mester tart workshopot a Koreai Kulturális Központban.”

Lee Seungcheol: Ezer Buddha

2024. június 28-ig.



Unmute Gallery /// Bács Levente: Most young kings get thier head / cut off

A kiállítás bizonyos értelemben az avantgárd művészeti mozgalmak követőjeként határozza meg az amerikai kontinensről származó graffitis szubkultúrát, mely nemzetközi szintű alkotóművészeti mozgalommá nőtte ki magát a 20. század végén. A zenei irányzatok közt pedig e fentiek párhuzamaiként, az avantgárdnál a jazz, a graffitiénél pedig a hiphop jeleníthető meg. Mindkét zenei területen fontos szerepe van az improvizációnak, az esetlegességnek és a szituáción alapuló, önreflektív gondolkodásnak – ami elmondható a graffitiről és a street artról is.

2024. március 31-ig.


Gallery East of Eden /// Zimmermann Zsolt: Details

„Az ismétlés és a ritmus szinte megszállottan fontos elem az életemben. Már gyerekkoromban is rendkívül vonzódtam az ismétlődő mintákhoz. Órákig nézegettem repedéseket, csíkokat, hullámokat, spirálokat és köröket természetes és mesterséges szerkezeteken és felületeken egyaránt. A minták biztonságérzetet és elégedettséget adnak számomra – egyfajta tudatalatti feszültségoldást – mind vizuálisan, mind érzelmileg” – vallja Zimmermann.

2024. március 9-ig.


+1

Lehetőségek Tere /// Túlélési stratégiák II. Szép új világ?

„A reményvesztettség és blokkoltság leküzdéséhez elengedhetetlen a képzelőerő aktiválása, amelyhez a kreativitás, az intuíció »tréningelése« szükséges. Ebben lehetnek segítségünkre az idei Túlélési stratégiák workshopjainak »poszthumán« gyakorlatai. Az alkalmakon a mindenható racionalitáson túlmutató, ősi tudásokra, gyakorlati tapasztalatokra épülő együttlétekre lehet számítani, amelyek során egymástól tanulhatunk, kisérletezhetünk, megérezhetjük a közösség erejét és hátborzongató nem-emberi világokba merülhetünk alá.”

A Túlélési stratégiák idei, második szeminárium-sorozatára február és április között havi rendszerességgel kerül sor; a bevezető előadások péntek esténként bemutatják a résztvevőknek az adott művészek munkásságát, szombaton pedig egész napos workshopon lehet együtt alkotni velük – ehhez regisztráció szükséges.

1. alkalom: Borsos Lőrinc: LÉGIÓ
2024. február 23. 18 – 19.30. és február 24, 11.00 – 18.00
Práter 63 (1083 Budapest, Práter u. 63.)

„A LÉGIÓ egy változó összetételű alkotói közösség, ami a Borsos Lőrinc műtermében rendszeresen tartott kollektív rajzolás workshopokból nőtte ki magát. A spontán történő, szabadon választott technikával, egymás motívumaira válaszoló, egymást kiegészítő, vagy éppen felülíró gesztusokkal építkező alkotói folyamat résztvevői rendszerint az eseményen éppen jelen lévő személyek, tehát akit érdekel. A/4-es írólapokon kezdtük, kísérleteztünk különböző formátumokkal, alapanyagokkal és technikával, mára falméretű papíroknak is nekimegyünk. A LÉGIÓ a kollektív alkotómunka, a kibogozhatatlan lelki szálak, terápiás gyakorlatok, a párbeszéd, egy alternatív, nem hierarchikus világ építésének gyakorlóterepe. Politikai statement.”

Pénteken este Borsos Lőrinc kísérletet tesz a LÉGIÓ, mint alkotói entitás profilozására. Szombaton pedig beleolvad LÉGIÓ-ba (értsd: az eseményen megjelent, aktivitásra kész személyek közé) és kezelésbe veszi a Lehetőségek tere felső emeletének egész falrészét, mindössze egy nap alatt, hogy a LÉGIÓ közösen elkészített önarcképe kirajzolódhasson. A papír alapú műtárgy egy hónapig lesz látható.

További alkalmak:
Március 22-23. Dana Tomeckova (Pozsony): Lehetőségek tere
Április 12-13. Kazsimér Soma és K.Takács Márton: Rémlényműhely – Bevezetés a kriptozoológiába extra

Borítókép: Természetesen festett handzsi papírok

Nagy Gábor Mihály