Hirdetés
Hirdetés
— 2023. november 17.

Újabb antiszemitizmus-botrány a Documentán

Lemondott tisztségéről Ranjit Hoskoté, a Documenta következő művészeti igazgatójának kiválasztásával megbízott zsűri tagja, mert aláírta a német parlament által antiszemitának minősített, palesztinbarát BDS mozgalom nyilatkozatát.

Ranjit Hoskoté indiai író, művészetteoretikus lemondott a következő, 2027-es Documenta kurátorának kiválasztásáért felelős hattagú bizottságban betöltött tagságáról, miután kiderült, hogy aláírta a Bojkott, lemondás és szankciók mozgalom (Boycott, Divestment, and Sanctions – BDS) 2019-es nyilatkozatát, amelynek célja a palesztin ügyek nemzetközi támogatása, valamint az Izraelre irányuló nyomásgyakorlás volt – adta hírül többek közt az ArtDependence.

A 16. Documenta új ügyvezető igazgatójának, Andreas Hoffmannak írt levelében Hoskoté „szörnyűségesnek” nevezte az ellene felhozott antiszemita vádakat, és elmondta, hogy gyakran felszólalt az Izrael elleni kulturális bojkott ellen.

Rajnit Hoskoté. Fotó: Wikipedia.

Elmondása szerint kényszerítették, hogy elfogadja „az antiszemitizmus olyan átfogó és tarthatatlan meghatározását, amely nem tesz különbséget a zsidó nép és az izraeli állam között, sőt összemossa a kettőt; és amely ennek megfelelően a palesztin nép iránti szimpátia minden megnyilvánulását a Hamász támogatásaként értékeli”.

A német parlament 2019-ben elfogadott egy határozatot, amelyben a BDS-t antiszemita mozgalomnak minősítette. Claudia Roth német kulturális miniszter a Süddeutsche Zeitungnak adott interjújában a Hoskoté által aláírt nyilatkozatot „egyértelműen antiszemitának és Izrael-ellenes összeesküvés-elméletekkel terheltnek” minősítette.

A BDS fogalmazványát, mely a „Nyilatkozat Izrael mumbai főkonzulátusának hindutva és cionista témájú rendezvénye ellen” címet viselte, Hoskoté, aki Mumbaiban született és ott is él, azért írta alá, hogy tiltakozzon a cionizmus és a hindutva (a hindu nacionalizmus) közé egyenlőségjelet tevő értelmezések ellen.

A legutóbbi, 2022-ben megrendezett Documenta során, amelynek kurátora a ruangrupa indonéz művészkollektíva volt, a szervezőknek több antiszemita elemet tartalmazó művet kellett eltávolítaniuk. A kiállítás ügyvezető igazgatóját lemondásra kényszerítették, a ruangrupa egyik tagját pedig arra kérték, hogy a német parlamentben magyarázza el, hogyan fajulhattak idáig az események.

A kiállítás a kurátorok és az érintett művészek nyílt levelével zárult, amelyben azt írták „dühösek és szomorúak vagyunk, belefáradtunk” abba, amit úgy jellemeztek, mint „ a Documenta ezen kiadását elárasztó káosz, ellenségeskedés, rasszizmus és a cenzúra”.

A 2027-re tervezett Documenta 16 szervezői ígéretet tettek arra, hogy foglalkozni fognak az előző kiadáson tapasztalt antiszemitizmussal, többek között szervezeti változtatásokat hajtanak végre annak érdekében, hogy „a 2022 nyarán történtek ne ismétlődhessenek meg” – fogalmazott Hoffmann a Hoskoté távozásáról szóló közleményben.

A Süddeutsche Zeitungnak adott interjúban Roth azzal fenyegetőzött, hogy visszatartja a Documenta támogatását, hacsak nem születik közös terv és látható reform az antiszemitizmus és a diszkrimináció megelőzését szolgáló normák lefektetésére”.

Egy másik fejlemény, hogy Bracha Lichtenberg Ettinger izraeli művész és filozófus szintén visszalépett a hattagú zsűriből. Ő már korábban, a Hamász Izrael elleni támadására és az izraeli válaszreakcióra való tekintettel kérte a bizottság következő ülésének elhalasztását, majd egy, a Documenta szervezőinek írt levelében kifejtette, hogy úgy érzi, nem tud tovább hozzájárulni a projekthez. Később azt is elmondta, hogy döntése nem függött össze Hoskoté távozásával.

Bracha Lichtenberg Ettinger. Fotó: Wikipedia.

Hoffmann a The Artnewspapernek elmondta, hogy a Documenta igazgatótanácsa és részvényesei intenzív tárgyalásokat folytatnak arról, hogyan menjen tovább a kiválasztási folyamat és hogyan tudják tartani a menetrendet a bizottság két tagjának elvesztése után. A következő Documenta új művészeti irányvonalát a tervek szerint az idei év végén vagy 2024 elején jelentették volna be.

Az előző Documenta kapcsán készült kétrészes szakmai beszélgetésünk itt és itt olvasható.