Hirdetés
Hirdetés
— 2022. július 13.

Nem enyhülnek a botrányok a documenta körül

Nemhogy csitultak volna, az elmúlt napokban fokozódtak a kasseli documenta körüli botrányok. Nemrég A mű is beszámolt arról, hogy a művészeti esemény vezetése eltávolított a köztérről egy művet, amely sokak szerint antiszemita motívumokat tartalmazott. Az eltávolított munkát létrehozó művészcsoport és a documenta kurátori kollektívája, a ruangrupa bocsánatot kért a festmény eltávolítása után, ez a lépés azonban úgy tűnik, sokak számára nem volt elegendő.

Hito Steyerl, akinek több munkája is szerepelt az idei kiállítás programjában, valamint Meron Mendel, a frankfurti Anne Frank oktatási intézet vezetője, aki a documenta mellett tanácsadóként dolgozott, nyilatkozatot adtak ki, amelyekben külön-külön elégedetlenségüknek adnak hangot a documenta reakciójával kapcsolatban és bejelentik, a továbbiakban nem vesznek részt az eseményen.

A Berlinben alkotó és a kortárs művészet egyik legnagyobb sztárjának nevezhető Hito Steyerl egy, a Die Zeit-nek adott interjúban elmondta, nem bízik meg többé abban szervezetben, amely egy ilyen helyzetet nem kezel a maga komplexitásának és érzékenységének megfelelően, valamint folyamatosan elutasítja a párbeszédet. A művész az Animal Spirits című videóját visszavonta a kiállításról. Steyerl még a documenta megnyitása előtt egy cikkében azt szorgalmazta, hogy a documenta nézzen szembe egész múltjában az antiszemita elemekkel. A cikkben foglaltak eredetileg egy előadás részét képezték volna, de erre sem került sor. 

Meron Mendel a Der Spiegel-nek elmondta, többé nem tölt be tanácsadói szerepet a documenta mellett és fájlalja, hogy sem a párbeszéd nem jött létre a ruangrupával, sem az  antiszemita vádak teljes körű vizsgálata nem történt meg.

Video részlet a Nesting in Rapid Floods: Qworkaholics Anonymous II című projektből, Kassel WH22. A mű felvétele

Az elmúlt napokban a documenta egyik résztvevője, a Party Office nevű queer csoport is lemondta programjait. Az újdelhi székhelyű kollektíva, amely egy queer techno party kulisszáit építette föl a WH22 nevű helyen, még június 19-én, egy nappal a kiállítás megnyitója után felfüggesztette az összes élő programját az őket ért fenyegetésekre hivatkozva. Nem mellékesen a Party Office a documentának éppen azon a helyszínén szerepelne, amely támadások kereszttüzében állt már az esemény nyitását megelőzően is, mert teret adott egy palesztin művészcsoportnak, a The Question of Funding-nak, amely megkapta az antiszemitizmus vádját.    

A Party Office nemrég az Instagramon közzétett nyilatkozatában bővebben is kifejtette az álláspontját és szólt az őket ért sérelmekről. Programjuk, a Queer Time: Kinships & Architectures több mint 28 transzfeminista művészt vonultatna fel, de a csoport jelenleg nem érzi biztonságosnak a documenta nyújtotta környezetet. Kérésük, hogy a szervezők adjanak ki egy gyűlölet-bűncselekmények esetén követendő biztonsági tervet, nem talált meghallgatásra, ezért saját viselkedési kódexüket függesztették ki a WH22-ben. Ez kimondta, hogy a veszélyesnek ítélt helyzetekben joguk van eltávolítani az atrocitást okozó személyt a kiállítótérből.

A Party Office fizikai támadásokról is beszámolt, eszerint a csoport két tagját és a velük együttműködő Joey Cannizzarro képzőművész-kurátort támadták meg még július elején, és a helyszínre érkező rendőr nem az elkövetőkkel, hanem Cannizzarroval szemben lépett fel.

Az esetet követően a Queer Time művészei arra kérték a documenta főigazgatóját, Sabine Schormannt, hogy közleményben figyelmeztesse a veszélyekre a fesztiválra látogatókat – eddig azonban nem született hivatalos állásfoglalás a közelmúlt eseményeivel kapcsolatban. A Party Office bocsánatkérést is vár a vezetéstől.

Borítókép: Portrait of Vidisha-Fadescha, Party Office, New Delhi, 2020, photo: Shaunak Mahbubani