Hirdetés
Hirdetés
— 2023. október 13.

Felháborodást keltett egy svájci múzeum legértékesebb képeinek áruba bocsátásával

Veszélyes, rövidlátó és szakmailag elfogadhatatlan lépésnek tartja a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM, hogy három legértékesebb képét forgatja be a műkereskedelembe egy svájci intézmény.

A svájci Badenben található Langmatt Múzeum felháborodást váltott ki azzal a szándékával, hogy eladja Paul Cézanne három festményét. A művek gyűjteményének legértékesebb darabjai közé tartoznak, és novemberben a Christie’s New York-i árverésén kerülnek kalapács alá – írja a The Artnewspaper.

Az 1990-ben nyílt múzeum Sidney Brown iparmágnás és művészetrajongó felesége, Jenny 1908 óta gyarapodó mintey 50 műből álló impresszionista gyűjteményének ad otthont egy, a család által később Baden városára hagyományozott szecessziós villában.

Baden városa és a Langmatt Alapítvány szerint 40 millió svájci frankot (16 milliárd forintot) kell összegyűjteni a múzeum működésének fenntartásához és az épület renoválásához. Az alapítvány a műtárgyeladásokból származó bevételt egy pénzügyi alap létrehozására kívánja fordítani, hogy így biztosítsa a múzeum jövőjét.

Paul Cézanne: Gyömbéres edény gyümölcsökkel, 1890-1893 körül
© Christie’s

A lépéssel szemben kritikusok azt hangoztatják, hogy a Christie’s november 9-ére hirdetett 20. századi aukcióján kínált festmények a gyűjtemény ékkövei közé tartoznak, különösen értékes Cézanne: Gyömbéres edény gyümölcsökkel (Fruits et pot de gingembre) című műve. Tobia Bezzola, a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa (ICOM) svájci részlegének elnöke egyenesen felháborítónak nevezte a lépést. „Az ICOM szerint ez abszolút no-go. Hivatalos levelet is írtunk az alapítványnak. A gyűjtemény legfontosabb darabjait adják el, hogy fianszírozni tudják magukat.”

Bezzola arra is figyelmeztet, hogy az eladás rendkívül veszélyes példát mutathat más múzeumok számára.

„A svájci városok és kantonok hajlamosak arra, hogy a múzeumok működési költségeinek fedezésére műtárgyak eladását javasolják” – mondja. „Ez így súlyos rövidlátásra vall”.

Az ICOM múzeumi gyűjteményekből származó tárgyak kivonására pontos iránymutatást ír elő.

Paul Cézanne: A tenger L’Estaque-nél, 1878-1879
© Christie’s

A Christie’s – érezvén a helyzet kényességét – avval érvel, hogy egyedülálló megállapodást kötött a múzeummal. Eszerint, ha az első tétel, a 35 és 55 millió dollár közé becsült Fruits et pot de gingembre eléri a 44,4 millió dollár körüli összeget, akkor a fennmaradó két festményt kivonják az árverésről.

A másik két felajánlott mű a Négy alma és egy kés (1885) és A tenger L’Estaque-nél (1878-1879).

Markus Stegmann, a Langmatt Múzeum igazgatója elismeri, hogy az eladás fájdalmas, de szerinte ez az utolsó lehetőség a múzeum megmentésére.

Paul Cézanne: Négy alma és kés, 1885
© Christie’s Images

„Ez egy sürgősségi intézkedés. Megértem a reakciókat – az aggodalmakat és a félelmeket –, de most a múzeum és a gyűjtemény létéről van szó.”

Alfred Sulzer, a Langmatt Alapítvány kuratóriumának korábbi elnöke és a Brown házaspár dédunokaöccse azonban szintén azon a véleményen van, hogy hibás döntés a művek eladása. Meggyőződése, hogy

a tervezett eladás sérti az alapítvány alapító okiratát, és ellentétes az adományozó végrendeletében foglalt feltételekkel.

Sulzer ügyvédjén keresztül október elején levélben fordult a Christie’s-hez, amelyben arra kérte a céget, hogy tájékoztassa a potenciális vevőket arról, hogy véleménye szerint az eladás törvénytelen. A korábbi kuratóriumi elnök azt is hozzátette, hogy ha az eladásra sor kerül, határozott jogi lépéseket fog tenni.

Stegmann szerint azonban az eladás szabályosan, többéves előkészítés után történik meg.

Borítókép: Christies’s aukció, fotó: CARL DE SOUZA / AFP