Felháborodást keltett egy svájci múzeum legértékesebb képeinek áruba bocsátásával
Veszélyes, rövidlátó és szakmailag elfogadhatatlan lépésnek tartja a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM, hogy három legértékesebb képét forgatja be a műkereskedelembe egy svájci intézmény.
A svájci Badenben található Langmatt Múzeum felháborodást váltott ki azzal a szándékával, hogy eladja Paul Cézanne három festményét. A művek gyűjteményének legértékesebb darabjai közé tartoznak, és novemberben a Christie’s New York-i árverésén kerülnek kalapács alá – írja a The Artnewspaper.
Az 1990-ben nyílt múzeum Sidney Brown iparmágnás és művészetrajongó felesége, Jenny 1908 óta gyarapodó mintey 50 műből álló impresszionista gyűjteményének ad otthont egy, a család által később Baden városára hagyományozott szecessziós villában.
Baden városa és a Langmatt Alapítvány szerint 40 millió svájci frankot (16 milliárd forintot) kell összegyűjteni a múzeum működésének fenntartásához és az épület renoválásához. Az alapítvány a műtárgyeladásokból származó bevételt egy pénzügyi alap létrehozására kívánja fordítani, hogy így biztosítsa a múzeum jövőjét.
A lépéssel szemben kritikusok azt hangoztatják, hogy a Christie’s november 9-ére hirdetett 20. századi aukcióján kínált festmények a gyűjtemény ékkövei közé tartoznak, különösen értékes Cézanne: Gyömbéres edény gyümölcsökkel (Fruits et pot de gingembre) című műve. Tobia Bezzola, a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa (ICOM) svájci részlegének elnöke egyenesen felháborítónak nevezte a lépést. „Az ICOM szerint ez abszolút no-go. Hivatalos levelet is írtunk az alapítványnak. A gyűjtemény legfontosabb darabjait adják el, hogy fianszírozni tudják magukat.”
„A svájci városok és kantonok hajlamosak arra, hogy a múzeumok működési költségeinek fedezésére műtárgyak eladását javasolják” – mondja. „Ez így súlyos rövidlátásra vall”.
Az ICOM múzeumi gyűjteményekből származó tárgyak kivonására pontos iránymutatást ír elő.
A Christie’s – érezvén a helyzet kényességét – avval érvel, hogy egyedülálló megállapodást kötött a múzeummal. Eszerint, ha az első tétel, a 35 és 55 millió dollár közé becsült Fruits et pot de gingembre eléri a 44,4 millió dollár körüli összeget, akkor a fennmaradó két festményt kivonják az árverésről.
A másik két felajánlott mű a Négy alma és egy kés (1885) és A tenger L’Estaque-nél (1878-1879).
Markus Stegmann, a Langmatt Múzeum igazgatója elismeri, hogy az eladás fájdalmas, de szerinte ez az utolsó lehetőség a múzeum megmentésére.
„Ez egy sürgősségi intézkedés. Megértem a reakciókat – az aggodalmakat és a félelmeket –, de most a múzeum és a gyűjtemény létéről van szó.”
Alfred Sulzer, a Langmatt Alapítvány kuratóriumának korábbi elnöke és a Brown házaspár dédunokaöccse azonban szintén azon a véleményen van, hogy hibás döntés a művek eladása. Meggyőződése, hogy
Sulzer ügyvédjén keresztül október elején levélben fordult a Christie’s-hez, amelyben arra kérte a céget, hogy tájékoztassa a potenciális vevőket arról, hogy véleménye szerint az eladás törvénytelen. A korábbi kuratóriumi elnök azt is hozzátette, hogy ha az eladásra sor kerül, határozott jogi lépéseket fog tenni.
Stegmann szerint azonban az eladás szabályosan, többéves előkészítés után történik meg.
Borítókép: Christies’s aukció, fotó: CARL DE SOUZA / AFP