Hirdetés
Hirdetés
— 2023. szeptember 23.

Elhunyt Erwin Olaf fotóművész

64 éves korában meghalt Erwin Olaf holland fotós, akinek szürrealista helyzetekben, élő modellekkel készült finoman megvilágított képei egyaránt szerepeltek a divatmagazinok oldalain és a művészeti múzeumok és galériák tereiben – többek közt a debreceni Modemben is.

Olaf halálhíre szerdán jelent meg hivatalos Instagram oldalán. Stúdiója közleménye szerint néhány hete tüdőátültetésen esett át, majd szeptember 20-án rosszul lett, és az újraélesztésre már nem reagált.

A New York Times 2019-es portréja szerint Olafnál 1996-ban tüdőtágulást diagnosztizáltak, és közölték vele, hogy 60 évnél ne számítson hosszabb életre. Végül túlélte a 60. születésnapját, sőt akkoriban optimistán úgy nyilatkozott, hogy megcélozza a 70.-et. Ezt az eseményt most, Olaf halálakor, számos orgánum felelevenítette – köztük az Artnews is.

A Palm Springs című sorozat egy darabja, 2018. fotó: erwinolaf.com

Sok pályatársához hasonlóan Olaf is dolgozott kereskedelmi megrendelésekre is, képeket készített olyan márkák számára, mint a Bottega Veneta és a Diesel, miközben neves galériákban és múzeumokban is bemutatta munkáit.

Ennek részben az volt az oka, hogy művészete nem felelt meg teljesen sem a reklámfotózás elvárásainak, sem a művészi fotográfia elfogadott megjelenésének.

Vilmos Sándor holland király és Máxima királyné nyilatkozatban gyászolták Olafot, mint „sajátos, kivételesen tehetséges fotóst és nagyszerű művészt”.

A Berlin című sorozat egy ikonikussá vált darabja, 2012. fotó: erwinolaf.com

Fényes, tompa megvilágítás, több értelemzési sík jellemezte munkáit. Képei gyakran statikusak, színpadi jellegűek voltak.

„Nagyon vonzó formáinak kompozíciós élessége – művészetének esztétikai szubsztanciája –, ez az, ami érzelmeket hordoz” – olvasható az Artforum egy ismertetőjében. „A figurák egyébként érzelemmentesnek tűnnek, kívülről jelen vannak, de belül mintha csak a nagy üresség lenne. Formai finomságuk nélkül Olaf fényképei a Madame Tussaud panoptikum viaszbábui lennének.”

Hollandiában Olaf munkái jól ismertek, sok kiállításon szerepeltek. A hágai Gemeentemuseum és a Fotomuseum 2019-ben nagybb tárlatokat rendezett Olafnak, előző évben pedig a művész adományozott több száz alkotást az amszterdami Rijksmuseumnak. Művészete azonban nemzetközi vonzerővel is bírt, 2008-ban az Aperture-nál készült el egy monográfiája.

„Erwin Olaf minden emberben meglátta a szépséget” – mondta Taco Dibbits, a Rijksmuseum igazgatója.

„Társadalomtörténeti kulcsfigura volt az LMBTQIA+ közösségben betöltött aktivizmusa és szerepe miatt,

valamint olyan fotós, aki meghatározóvá vált e területen Hollandiában. Hatalmas lendülettel bírt, a részletekre való odafigyelése pedig páratlan volt.”

Erwin Olaf 1959-ben született a hollandiai Hilversumban. Beiratkozott az Utrechti újságíró iskolába, de végül egészen más irányt választott.

„Az egyik fotótanár elveszettnek és boldogtalannak látott ebben a többnyire író diákokból álló környezetben, és meggyőzött, hogy jöjjek el az egyik órájára” – emlékezett vissza az i-D magazin interjújában. „Az első fotóim azon a kérdésen alapultak – amelyet diákként meg kellett válaszolnunk fotótanárunknak –, hogy Mi a normális? A válaszom az a képsorozat volt, amelyet egy értelmi fogyatékosoknak szánt otthonban készítettem.”

 A Chessmen-sorozat egy darabja, 1987-88. fotó: erwinolaf.com

Miután végzett, a 80-as években Olaf Amszterdam bulijait fotózta végig, és dokumentálta a virágzó melegfelszabadító mozgalmat. Ennek ellenére gyorsan elkezdte kerülni a hagyományos dokumentumfotózás gyakorlatát, és a színpadi fotózás felé fordult, megkérve a punkokat és a queer közösség tagjait, hogy pózoljanak neki a stúdiójában.

A stúdión belül „színre vihettem a saját fantáziámat, a saját álomvilágomat, a saját szürrealizmusomat” – nyilatkozta.

Korai dokumentumfotói holland queer kiadványokban jelentek meg, és alkalmanként LMBTQ csoportok, például a COC megbízásából készültek. Miután ezek a képek szélesebb körben terjedtek, a mainstream piacok is felfigyeltek rá, és Olaf híres lett.

Az évek során számos képet készített magáról is, átértelmezve az önarcképek évszázados képleteit. Ezek közül több kifejezetten zavarbaejtő. Az egyik 1985-ös fekete-fehér felvételen Olaf spermával borított arca látható, míg egy másik 2007-es képcsoporton parókát és sminket visel. De egy 2000-es fényképen Yves Saint Laurent táskát visel az arcán, miközben kezében ostort tart – többféle értelmezési lehetőséget felkínálva.

Önarcképek 1985 – 2015
Self-Portrait 50 Years: I Wish, I Am, I Will Be, 2009
fotó: erwinolaf.com

Önarcképei olykor saját halandóságán elmélkedtek, mint a Self-Portrait 50 Years: I Wish, I Am, I Will Be (2009) című triptichon.

A Timesnak nyilatkozva fontosnak tartotta elmondani: „Óriási előny, ha tudatában vagy annak, hogy most kell élned, és nem holnap.”

Magyarországon 2014 októberében nyílt kiállítása a debreceni Modemben.

Erwin Olaf bemutatja Shanghai című fotósorozatát 2018-ban.