Hirdetés
Hirdetés
— 2023. szeptember 12.

Harminc év után újra lehet fotózni a Guernicát

A madridi Reina Sofía múzeum új igazgatója azért döntött így, hogy felgyorsíthassák a kép előtti forgalmat, illetve, hogy a selfie- és képernyőkultúrán nevelkedett fiatalok magukkal vihessék az élményt.

A madridi Reina Sofía múzeum látogatói mostantól fotózhatják Picasso híres antimilitarista munkáját, az 1937-ben készült Guernicát, így döntött az intézmény az új igazgatója, Manuel Segade. A spanyol polgárháború borzalmait ábrázoló epikus festmény képrögzítési tilalma már több mint 30 éve volt érvényben.

A Spanyol Köztársaság kormánya 1937-ben kapta meg a festményt; a republikánus párt bízta meg Picassót egy freskó elkészítésével, s a mű, mely végül egy freskó méretű, 3,5 méter magas és 7,8 méter széles olajfestmény lett, a párizsi világkiállításon képviselte az országot.

Fotó: www.museoreinasofia.es

A második világháború kitörésekor azonban a művész úgy döntött, hogy a festményt a New York-i Modern Művészetek Múzeumában őrizzék amíg véget nem ér a konfliktus. A mű 1981-ben került vissza Spanyolországba, és a Pradóban volt kiállítva egészen 1992-ig, ekkor vette át a Reina Sofía múzeum – a fényképezési tilalom azóta volt érvényben.

„A látogatók idén szeptembertől már készíthetnek fotókat a Guernicáról, de vaku és stabilizáló, azaz állvány vagy szelfibot nélkül” – mondta a múzeum szóvivője a The Art Newspapernek. A múzeum illetékesei a változtatástól azt remélik, hogy a tilalom feloldása csökkenti az időt, amit az emberek a festmény előtt töltenek el.

A júniusban kinevezett Segade így nyilatkozott: „Szeretném, ha elérnénk a teljes fotózási akadálymentesítést, különösen fontos ez a fiatal közönség esetében, akik képernyőn élik az életüket.”

A múzeumi látogatók fotózása évtizedek óta vitatott téma. Jonathan Jones művészeti kritikus többször bírálta a kamerák használatát a Louvre-ban, különösen a Mona Lisát védő üvegfelületen villódzó vakuk használata aggasztotta.

„Egyszerűen nem értem, hogy a Louvre hogyan engedheti meg ezt a kamerával való pusztítást”

írta 2009-ben.

Picasso remekműve tavaly júniusban azért került a címlapokra, mert a Rolling Stones énekese, Mick Jagger magánvezetésen tekintette meg a műalkotást, miközben a múzeum zárva volt; és hiába volt érvényben a fotózási tilalom, Jaggerről több kép is készült a Guernicával, ami heves ellenreakciót váltott ki a közösségi médiában.