Hirdetés
Hirdetés
— 2023. augusztus 28.

Két óra alatt elfogyott a kínai sztárművész első NFT-sorozata

Alig két órával azután, hogy megjelent Yue Minjun első Web3 kollekciója, amely a már a kilencvenes évektől nagy karriert befutott „nevető ember” mintájára készült, máris elkelt – 1 millió dollárért. Ez az eredmény a kriptokrach után magát a művészt is meglepte.

„Nem voltak nagy elvárásaim” – nyilatkozta a pekingi művész az Artnetnek. „Egyszerűen csak úgy gondoltam, hogy ez egy érdekes időszak arra, hogy a Web3-on belül folytassam a digitális koncepcióimat, azzal együtt, hogy mások éppen menekülnek innen.”

Kiállítási enteriőr, Nanjing Gallery, Fotó: ZH0016 / China Xtra via AFP

A Boundless (Határtalan) című sorozat 999 NFT PFP-ből áll, amelyeken ugyanaz a vigyorgó arc, Yue Minjun védjegye látható, hol rózsaszín, hol kék, hol sárga bőrszínnel. A fejet szarvak, napraforgók vagy éppen katicabogarak díszítik; a sorozatot egy több száz grafikai rétegen alapuló generatív modell segítségével hozta létre.

„Ez az, ami a generatív modellhez mint eszközhöz vonzott. A digitális közegben 999-szer találhatom fel magam újra egy pillanat alatt, ami a festészetben néhány évtizedig is eltartana” – nyilatkozta.

Yue Minjun
Fotó: LIONEL BONAVENTURE / AFP

A művész elmondása szerint már az 1990-es évek óta kísérletezett a digitális koncepciókkal, amikor még nem volt meg a megvalósításukhoz szükséges technológia. Az ezredfordulón globális karriert befutott kínai kortárs képzőművészet úgynevezett „cinikus realista” irányzatához tartozó, a művész védjegyévé vált nevető arc motívumot vásznon és szobrokon is megörökítette. A munkák világhírűvé tették, ám újabban a kínai nacionalisták haragját is kiváltották, mivel a szatírikus ábrázolásokon többek közt a kínai néphadsereg vagy a rendőrség egyenruháinak elemei is feltűnnek.

Yue Minjun 2007-ben került a legdrágább kortárs kínai művészek közé, amikor az 1995-ös Execution című, nyíltan politizáló művét rekordösszegért, 5,9 millió dollárért (34 679 750 000 forint) adták el a Sotheby’s-nél.

Kiállítási enteriőr, Nanjing Gallery, Fotó: ZH0016 / China Xtra via AFP

A Web3-ba való belépése – elmondása szerint – kevésbé a pénzszerzésről szólt, inkább egy „szép új digitális világban” való körülnézésről, ahol csak a képzelete szab határt az alkotásnak. És mivel a kriptoboom már régen elmúlt, úgy érezte, hogy a pillanat most érett meg rá.

„A környezetemben a legtöbb ember kicsit őrültségnek tartotta, hogy most lépek az NFT-k terébe. A piac a közelében sincs annak, ahol korábban volt; számomra azonban ez jelentette a lehetőséget. Ha a Web3 a jövő, akkor most van itt az ideje belépni, a felkapottság őrülete után. Így vált lehetővé számomra, hogy újból feltalálhassam magam, egy új médiumban, és kapcsolatot teremthessek a gyűjtők következő generációjával. Ez rendkívül izgalmas” – nyilatkozta a sztárművész.

Boritókép: Yue Minjun: Close up of A-maze-ing Laughter, bronz szobor, 2009, Morton Park, Vancouver, Canada, fotó: Mint Images via AFP