Hirdetés
Hirdetés
— 2023. július 17.

Putyin hamvai című tárlattal szerepel a Pussy Riot egyik tagja Új–Mexikóban

Ai Weiwei után az orosz ellenzéki punkzenekar egyik alapító tagja, Nagyezsda Tolokonnyikova is kiállította saját cellájának mását egy képzőművészeti térben. Az új-mexikói Santa Fe művésztelepén berendezett konténer-tárlat július 20-ig látogatható.

A Pussy Riot 2011-ben alakult, kezdetben főleg női tagokból álló feminista-punk arculattal, de a patriarchális berendezkedés elleni tilatakozás hamar eljutott Vlagyimir Putyin autoriter rezsimjének kritikájához. Mára globális mozgalommá nőtte ki magát, több száz, különböző nemű szimpazitáns taggal. A három alapító tagból és számos anonim csatlakozóból álló orosz női disszidens punk-kollektíva egyik magja, Tolokonnyikova a Pussy Riot és saját munkáit mutatja be Putyin hamvai címmel az egyesült államokbeli Új-Mexikóban.


Nagyezsda Tolokonnyikova: Putyin hamvai I (Putin’s Ashes I), 2023, film still print papíron, 28×50 cm
copyright: The Artist, fotó: containertc.org

A The Art Newspaper helyszíni tudósításban számolt be a rendhagyó tárlatról, melyet Tolokonnyikova egy konténerben rendezett be, és amely többek közt pontos másolatát tartalmazza annak a szibériai börtöncellának, ahol a művész két évet töltött el. A magánzárka-imitáció egyben számos, az elmúlt hónapokban készült alkotással is kiegészül, melyek bemutatják, milyen a traumákon esett át és mennyi erőszakos megtorló intézkedést szenvedett el Tolokonnyikova Vlagyimir Putyin orosz elnök rezsimje elleni aktivizmusa miatt.

A kiállítás ugyanazt a címet viseli, mint az év elején megrendezett Pussy Riot-előadás, amelyben egy csoport balaklavás nő elégette az orosz elnök hatalmas képmását. Az így keletkezett hamut különböző méretű kis üveg edényekbe gyűjtötték, amelyek most az installáció részét képezik. Ezek mellett olyan megnyomható gombok találhatók a falon, amelyek Putyin hamuvá válását és a szexizmus megszüntetését ígérik.

A konténerben létrehozott kiállítást Tolokonnyikova „totális installációnak” nevezi, utalva az idén májusban elhunyt ukrán-amerikai művész, Ilja Kabakov elméletére, mely szerint a konceptuális művészeknek kell felelniük a kiállításaik kontextusáért, és ebbe bele kell érteni a műalkotások közötti teret is.

A két szintes, galériázott tér részben klasszikus white-cube-ként funcionál, részben egy utcai tiltakozás terét eleveníti fel festékes hordókkal, a falakon graffitikkel. A bejárat közelében plüss-szőrme keretes, különböző mondatokat tartalmazó panelek találhatók. Néhány vörös festékkel van befröcskölve, és vannak, amelyeken varrógép-alkatrészek is láthatók.

Ezek az alkotások az orosz büntetés-végrehajtási helyszínen eltöltött két év alatt végzett munkára utalnak, amikor Tolokonnyikova katonai egyenruhákat varrt. A varrógépek régiek voltak, gyakran törött alkatrészekkel, amelyek megsértették az ujjait. „Éjszaka arról álmodoztam, hogy új tűkészleteket és varrógépalkatrészeket kapok” – mondta. A bebörtönzött nőknek általában napi nyolc és tizenhat óra közötti munkát kellett végezniük. „Engem kevesebbet dolgoztattak, mint a többi rabot, mert voltak például ügyvédeim, de így is ugyanazt a kvótát kellett teljesítenem, ezért nagyon koncentráltam a munkára” – tette hozzá.


Nagyezsda Tolokonnyikova: Ez a művészet kalapács, mely a valóságot formálja
(This Art Is a Hammer, That Shapes Realit
y), 2023
vegyes technika, 50×31 cm, copyright: The Artist, fotó: containertc.org

A konténer egyik folyosóján egy sor képernyőn a Pussy Riot azon előadásainak videói futnak, amelyek felkeltették a csoportra irányuló globális figyelmet. Köztük van a Punk Prayer, a moszkvai Megváltó Krisztus-székesegyházban 2012-ben tartott performansz, amely után Tolokonnyikovát és a csoport két másik aktivistáját börtönbüntetésre ítélték.

A galéria második emeletére vezető lépcsősor falán rózsaszín szőrmés négyzetekben olyan „kések” láthatók, mint amilyenek a börtönökben, ad-hoc anyagokból (pl. fogkefe) készülnek – az önvédelem rögtönzött fegyvereiként.

A műsor középpontjában, a Putyin hamvait dokumentáló kisfilm őszi vetítésén kívül poszterek láthatók a Pussy Riot első dalának, a Kill the Sexist-nek a szövegével és Tolokonnyikova bírósági ítéletének másolatával. A szövegek egy része felett egy vagina-alakú Szűz Mária rajz látható, aminek köszönhetően a művész felkerült a körözött bűnözők listájára Oroszországban.

Tolokonnyikova részt vett egy los-angeles-i szervezett börtönlátogatáson is, melyhez többek közt ezt fűzte hozzá: „az a tény, hogy az Egyesült Államokban az egy főre jutó börtönnépesség a legnagyobb a világon, miközben az ország a szabadok országának vallja magát, elég szomorú.”

A konténerben piros lámpákkal jelölt folyosó vezet a börtöncellába, itt ér véget a kiállítás. „Amikor 2014 elején kiszabadultam a börtönből, nem ismertem rá a hazámra” – mondta el a művész. „Sokkal sötétebb volt, a cenzúra erősebb volt, és az emberek jobban féltek. Ezután történt a Krím-félsziget annektálása, ami már a vég kezdete volt.”

Oroszország 2022 februárjában megkezdődött ukrajnai inváziója óta Tolokonnyikova több ukrán aktivistával működik együtt, akik szerinte kevésbé félnek, mint az oroszok, és akik a 2004-es első narancsos forradalom óta inspirációt jelentenek számára. És bár elismeri, hogy vannak olyan ukránok, akik szerint „csak a halott orosz a jó orosz”, mégis sokan vannak, akik hajlandók együtt dolgozni vele. A új-mexikói kiállításon például Val Zabalujev ukrán producer segítségére támaszkodott, és elmondása szerint a Putyin hamvai című előadásban részt vevő nők körülbelül 40 százaléka származott Ukrajnából; néhányuk nemrégiben, a háború miatt menekült el az országból.

„Még mindig úgy gondolom, hogy a művészet néha erősebb lehet, mint a tankok és a golyók, mert a golyók csak a testedbe, a művészet viszont az elmédbe tud hatolni” – tette hozzá a Pussy Riot alapító tagja.