Magyar Power50: Előretörtek a nők
A Műértő című folyóirat hagyományai közé tartozott az évenkénti Power50, a hazai művészeti mezőny „erősorrendje”, amely a szereplőket a színtérre kifejtett hatásuk alapján rangsorolta. A 2022-es Power50 listát A mű egyéves születésnapjára időzítettük.
A Műértő 2011-ben kezdte el a Power-listák sorozatát. A minta az ArtReview Power100 projektje volt, azzal együtt is, hogy a hazai színtér, fogalmazzunk így: meglehetősen más, és Magyarországon talán még nehezebb meghatározni a hatás mibenlétét. Emellett a Magyar Power50 lassabban is változik, mint a nemzetközi Power100.
A felkérést, hogy állítsa össze a saját listáját, minden évben 25 közreműködő kapja meg, a művészeti szakma legszélesebb köreiből. A névsor titkos, a jelölők köre csak kis mértékben változik évről-évre. Összesen 252 jelöltre érkezett javaslat, a beérkezett jelöléseket a szerkesztőség összesítette, egy pontrendszer alapján – mely cikkünk végén található – állítva fel a sorrendet, ebből áll össze a Power50. (A tavalyi lista itt található.)
A power nem problémátlan fogalom.
A magyarban legalább két jelentésére asszociálhatunk: erő, illetve hatalom. S minthogy nálunk, különösen az elmúlt évtizedben a színteret politikai szereplők is jelentősen befolyásolták, egy listára kerültek államtitkárok és kurátorok, így sokszor érte a Power50-t az a (jogos) kritika, hogy rajta összekeverednek a politikai szereplők a szakmaiakkal.
Ez pedig torz képet mutat, hiszen akinek ereje, hatása van, annak nem feltétlenül van hatalma, akinek pedig hatalma van, erőforrások és négyzetméterek fölött rendelkezhet ugyan, de szakmai hatása nem feltétlenül lesz. Úgyhogy az utóbbi években a Műértő is arra kérte a jelölőket, a szakmai szereplőket részesítsék előnyben.
Amit minden évben hangsúlyozni kell: a lista javarészt játék, semmiképp sem véresen komoly. Azonban hosszú távon tendenciákat, erővonalakat mégiscsak kirajzol. S ha az elmúlt több mint tíz, eléggé turbulens esztendő valamiféle összegzését kísérelnénk meg, akkor a listák, az erőviszonyok egyfajta tükreként hozzáadnak ehhez az összképhez.
2022-ben a hazai művészeti színtér, annak is elsősorban a független (vagy intézményrendszeren kívüli) része igen nehéz helyzetben volt, mára egyenesen az ellehetetlenüléssel néz szembe. De a nagyobb intézményeknek se könnyű, hiszen a tavalyi év második felétől országszerte bezárások, elvonások sújtják a kulturális területet.
Szűk pályán, nehezített körülmények között még bajosabban azonosítható és mérhető a hatás szellemi, szakmai értelemben; a direkt vagy indirekt befolyás az erőforrások, lehetőségek tekintetében. Ígyhát vannak művészek és galériatulajdonosok, intézményvezetők és beosztottak, szerzők és szerkesztők, gyűjtők, oktatók, kritikusok is a listán. Sőt, szerepel a Nemzeti Bank elnöke is, aki nem szakmabeli, viszont a jegybank gyűjteményépítési stratégiája révén igen nagy hatása volt, van már évek óta.
Az első, ami szembeötlő, a női szereplők előretörése 2022-ben. Hét olyan női szakember is van a listán, aki legalább 8 helyet javított a tavalyi eredményén: Vizi Katalin 26, Székely Katalin 19, Kürti Emese 13, Róka Enikő 12, Deák Erika és Keresztes Zsófia 9-9, Szalai Borbála 8 helyet. Örvendetes, hogy egyrészt a közeg jobban odafigyel a munkájukra, másrészt, hogy olyan pozícióba kerültek (vagy olyanban maradtak), ahol láthatóbbá is váltak, nagyobb hatást fejthetnek ki.
Hadd említsünk meg egy módszertani problémát. Minthogy személyeket, illetve intézményeket és kollektívákat is meg lehetett jelölni (ami szerintünk jó), felmerült intézmények és személyek szétválasztásának, vagy szét nem választásának kérdése. Felvetődött a kérdés: ha egy személy neve összefonódott egy intézményével, kollektíváéval, és jelölés érkezik rájuk, az melyiknek is szól elsősorban? Úgy döntöttünk, hogy ott, ahol egy adott személynek az adott évben nem látszott az intézménytől független tevékenysége, ott összevonjuk az intézményi és személyi jelöléseket.
A lista élén máris ez mutatkozik meg, Somogyi Hajnalka és az OFF-Biennále Budapest neve összeforrt, így nem kezeltük külön a kettőt. De természetesen az OFF nemcsak belőle áll, kurátori team-ről van szó: Erőss Nikolett, Lázár Eszter, Székely Katalin, Szakács Eszter és Szalai Borbála is a csapat tagjai, akik közül más munkáik alapján többen önállóan is a listán vannak. Az idei első hely nyilvánvalóan a 15. Documentán való szereplésnek köszönhető, ami kétségtelenül a hazai kortárs művészeti szcéna legnagyobb, nemzetközileg is látható sikere volt tavaly – ráadásul az OFF civil szervezet, infrastruktúra és valódi anyagi erő híján. Hogy ezzel a modellel világszinten is sikeres tudott lenni, komoly tanulság.
A dobogón helycsere történt: Baán László főigazgató (Szépművészeti, MNG, illetve Liget projekt) a második, a Spengler Katalin-Somlói Zsolt műgyűjtő házaspár a harmadik, ez tavaly fordítva volt. Előbbi a legnagyobb erőforrások felett rendelkező intézményvezető, utóbbiak több jelentős, európai múzeum testületeiben közreműködnek, és így sokat tesznek a hazai művészet nemzetközi pozícióiért.
A lista új belépői között négy férfi és négy nő van. A legjobb helyen visszatérő, Einspach Gábor galériatulajdonos lett (28.). A legjobb új belépő Mucsi Emese kurátor (34.). Vannak, akik két különböző intézmény élén is listára kerültek már a Power50 történetében, most ilyen Prosek Zoltán, a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum főigazgatója, aki korábban a Paksi Képtár színeiben is volt már szereplő.
Érzékelhető, hogy a debreceni MODEM véglegesen megkerülhetetlen szereplő lett a jelenlegi hazai kortárs intézményi színtéren, vezetője, Vizi Katalin tavaly jelent meg, most pedig előrelépett a listán, de ott van Don Tamás is, aki a MODEM-ben meghatározó munkát végez, ugyanakkor önálló kurátori tevékenysége is van.
Érdekes jelenség a Power50 történetében, hogy ugyan nem életművet, hanem egy adott évben kifejtett tevékenységet mér, az életen át végzett, magas színvonalú munka, és a releváns jelenlét kortárs hatásként mérődik meg: Maurer Dóra, Keserü Ilona és a 2022 decemberében elhunyt Bak Imre neve most is szerepel a listán. Hogy a következetes művészi munkát jelentős hatásként értékeli a közeg, arra példa Ladik Katalin megjelenése, illetve Kaszás Tamás folyamatos szereplése a listán.
Hagyományosan erősek a kereskedelmi galériás pozíciók, a kortárs színtéren legmeghatározóbb galériák (acb, Kisterem, Vintage, Deák Erika Galéria) és vezetőik itt vannak, mint ahogy az aukciós szcéna nagy nevei is (Virág Judit, Kieselbach Tamás). Ugyanakkor például az ISBN és tulajdonosa, Istvánkó Bea új belépőként azt mutatja, hogy a non-profit galériás modellnek, kiegészítve egy egyedülálló művészeti könyvesbolti kínálattal éppúgy hatása van. Ha pedig a kereskedelmi színteret szemléljük: a tavaly listára került Queenie Rosita Law, a budapesti magánmúzeum, a Q Contemporary, illetve a Q Art Group tulajdonosa, idén nem jutott be az első 50-be, a helyére felkerült viszont Bencze Péter, aki fiatal galeristaként szinte berobbant a színtérre.
Biztos, hogy nincs itt mindenki, aki fontos, lényeges teljesítményt mutatott föl, de az is biztos, hogy aki itt van, az nem lényegtelen.
1. | Somogyi Hajnalka kurátor és az OFF Biennále Budapest csapata (1.) | 1429 |
2. | Baán László (3.) főigazgató, Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria, miniszteri biztos, Liget Budapest | 1146 |
3. | Spengler Katalin és Somlói Zsolt (2.) műgyűjtők | 1078 |
4. | Fehér Dávid (6.) művészettörténész, Szépművészeti Múzeum, igazgató, KEMKI | 950 |
5. | Fabényi Julia (4.) főigazgató, LUMU, kollégiumi tag, NKA | 803 |
6. | Pados Gábor (7.) galériatulajdonos, acb Galéria, műgyűjtő | 792 |
7. | Bak Imre (9.) festőművész | 724 |
8. | Maurer Dóra (5.) képzőművész | 683 |
9. | Szalai Borbála kurátor, Trafó Galéria (17.) | 676 |
10. | Mélyi József (10.) művészettörténész, kritikus, tanszékvezető, MKE | 651 |
11. | Zsikla Mónika (12.) kurátor, Q Contemporary | 632 |
12. | Petrányi Zsolt (15.) művészettörténész, MNG Jelenkori Osztály | 598 |
13. | Matolcsy György és az MNB Gyűjtemény (8.) | 574 |
14. | Pőcze Attila (13.) galériatulajdonos, Vintage Galéria | 559 |
15. | Keresztes Zsófia (24.) képzőművész | 543 |
16. | Nagy Gergely (14.) főszerkesztő, A mű | 526 |
17. | Valkó Margit (11.) galériatulajdonos, Kisterem | 520 |
18. | Küllői Péter (16.) bankár, elnök, Bátor Tábor Alapítvány | 441 |
19. | Róka Enikő (31.) igazgató, BTM Fővárosi Képtár | 422 |
20. | Kukla Krisztián, (22.) aqb | 396 |
21. | Vizi Katalin (47.) ügyvezető igazgató, MODEM | 387 |
22. | Erős Nikolett (36.) kurátor, Budapest Galéria | 385 |
23. | Deák Erika (32.) galériatulajdonos, Deák Erika Galéria | 347 |
Topor Tünde (20.) főszerkesztő, Artmagazin | 347 | |
24. | Virág Judit (18.) műkereskedő, Virág Judit Galéria és Aukciósház | 345 |
25. | Kieselbach Tamás (28.) műkereskedő, Kieselbach Galéria | 343 |
Székely Katalin (44.) kurátor, Centrális Galéria | 343 | |
26. | Bencsik Barnabás (19.) művészettörténész, Glassyard Gallery | 314 |
27. | Ledényi Attila (25.) igazgató, Art Market Budapest | 267 |
28. | Einspach Gábor galériatulajdonos, Einspach Fine Art and Photography | 265 |
29. | Hegyi Dóra (26.) művészettörténész, tranzit.hu | 254 |
30. | FKSE (41.) | 253 |
31. | Százados László (30.) művészettörténész, szerkesztő, Balkon, főmuzeológus, KEMKI | 241 |
32. | Horányi Attila (33.) oktató, MOME, elnök, AICA magyar tagozat | 235 |
33. | Kürti Emese (46.) művészettörténész, osztályvezető, Kutatási Osztály KEMKI | 234 |
34. | Mucsi Emese kurátor, Capa Központ | 226 |
35. | Kaszás Tamás (38.) képzőművész | 206 |
36. | Keserü Ilona (21.) képzőművész | 200 |
37. | György Péter (43.) esztéta, intézetvezető ELTE BTK | 197 |
38. | Fenyvesi Áron (34.) kurátor, acb Galéria | 182 |
39. | Don Tamás kurátor, MODEM | 180 |
40. | Szipőcs Krisztina (40.) művészettörténész, Ludwig Múzeum | 168 |
41. | Ladik Katalin költő, performer | 165 |
42. | Miklósvölgyi Zsolt főszerkesztő, artportal.hu | 159 |
43. | Nemes Csaba (29.) képzőművész, egyetemi oktató | 158 |
44. | Geskó Judit művészettörténész, muzeológus | 155 |
45. | Istvánkó Bea művészettörténész, ISBN books+gallery | 154 |
46. | Szegő György (48.) művészeti igazgató, Műcsarnok | 153 |
47. | Prosek Zoltán múzeumigazgató, Ferenczy Múzeumi Centrum | 151 |
48. | Rieder Gábor művészettörténész | 149 |
49. | Lakner László festőművész | 144 |
50. | Bencze Péter galériavezető, Everybody Needs Art, Longtermhandstand | 140 |
*Összpontszám. Az 1. hely 100 pont, a 2. 80 pont, a 3. 60 pont, a 4. 55 pont, az 5. 50 pont, a 6. 45, a 7. 44 pont. A 8.-tól egyesével csökken, az 50. hely 1 pontot ér. Zárójelben a tavalyi 50-es listán elért helyezés.