Picasso kék korszakának emblematikus művét elperelnék a Guggenheimtől
A néhai Karl és Rosi Adler gyűjtőházaspár leszármazottai jogi úton követelik Picasso kék korszakának egyik világhírű festményét a Guggenheim Múzeumtól, vagy, ha a képet nem kaphatják meg, akkor száz és kétszázmillió dollár közti összeget kérnek.
A német zsidó házaspár, Karl és Rosi Adler 1938-ban hagyták el Németországot, és ezt megelőzően, ahogy a náci rezsim a jogaiktól és értékeiktől fokozatosan megfosztotta őket, egyre-másra adták el ingóságaikat és műgyűjteményük darabjait, jobbára áron alul. A házaspár leszármazottai, összesen nyolcan, most azt állítják, a Solomon R. Guggenheim Alapítvány végső soron jogtalanul birtokolja a Vasalónő című, 1904-es Picasso festményt.
A képet a házaspár Justin K. Thannhauser műkereskedőnek adta el 1938-ban, mai áron 1500 dollár körüli svájci frankért – ismerteti a The Art Newspaper. Ezt követően Thannhauser az amszterdami Stedelijk múzeumnak kölcsönözte a művet, ahol (szintén mai áron) 20 ezer dollárra értékelték. Onnan 1939-ben New Yorkba került a kép, a MoMA állította ki, és 25 ezer dollárra biztosította. A mű Thannhauser gyűjteményében maradt, az ő halála után, ajándékozással került a Guggenheimbe 1976-ban.
Az Adler házaspár egyébként szerencsésen eljutott Argentínába, leszármazottaik ott, illetve az Egyesült Államokban élnek. Az egyik leszármazott, Thomas Bennigson ügyvéd kezdte kutatni a kép múltját, és a visszakövetelés igénye 2014-től kezdve rendszeresen felmerült. A felperesek most a Holokauszt során eltulajdonított művekre vonatkozó jogszabályokra alapozzák keresetüket, de – nem meglepő módon – a Guggenheim Múzeum nem tartja helytállónak a követelést.
A múzeum, illetve az alapítvány szerint nem a nácik által eltulajdonított műről, vagy kényszerű eladásról van szó, a tulajdonosok saját akaratukból értékesítették a képet egy német kereskedőnek, úgy, hogy ők is és a vevő is Németországon kívül tartózkodtak. Ezen kívül – állítja az alapítvány – az ajándékozáskor a múzeum kapcsolatba lépett Karl és Rosi Adler egyik fiával, aki megerősítette, hogy a kép valamikor az apjáé volt, de nem jelezte aggályait a kép sorsával, vagy egykori eladásával kapcsolatban. A múzeum szerint tehát nincs arról szó, hogy az eredeti tulajdonosai kényszer hatására váltak volna meg a festménytől. A kép jelenleg a Thannhauser gyűjteményt bemutató állandó kiállításon szerepel a Guggenheim Múzeumban.
.