Hirdetés
Hirdetés
— 2022. november 15.

Miféle válság? A tehetősebb gyűjtők többet költenek, mint valaha

Az Art Basel-UBS műtárgypiaci jelentés az elmúlt két év trendjeire volt kíváncsi és 2700 top-kategóriás műgyűjtő vásárlási szokásait vizsgálta. Az átlagos költés a válság és a recesszió ellenére a vizsgált körben 180 ezer dollár volt fejenként az idei év első felében, ami eléri a pandémia időszakát megelőző szintet.

A világ egyi legfontosabb műkerekeskedelmi vásár-hálózata, az Art Basel az UBS svájci befektetési bankkal közösen rendszeresen publikál műtárgypiaci jelentéseket. A nemrég napvilágot látott legfrisebb riport (A Survey of Global Collecting in 2022) kétezerhétszáz olyan műgyűjtőt vizsgál, akit tehetősebb, úgynevezett high-net-worth (HNW) gyűjtőként azonosítanak a jelentés készítői, ami évente legalább 10 ezer dolláros költést jelent.

A jelentés adatai szerint a pandémiás időszak hullámvölgyét követően a műkereskedelem 41 illetve 38 %-os növekedést mutatott az elmúlt két esztendőben. Az növekedés pedig idén is folytatódik, és ez tükröződik a növekvő egyéni költésekben is. A vizsgált gyűjtői körben 180 ezer dollár volt az idei félév átlagos költése, ami meghaladja a 2021-es teljes évi adatot (160 ezer), és visszatérést jelent a pandémia előtti szintre. Az egymillió dollár fölötti vásárlások aránya a 2021-es 12 %-hoz képest 23 %-ra nőtt az idei év első félévében.

A pandémia hatásai vegyesek a jelentés szerint. A COVID-időszak nem rontott a vásárok látogatottságán, sőt: a vizsgált gyűjtők háromnegyede látogatja a vásárokat (a 2021-es 54 %-hoz képest), igaz, ebben benne vannak azok is, akik ugyan megtekintik a vásári kínálatot, de online viewing room-okat keresnek fel inkább. A vásárokon személyesen jelen levők és vásárlók így is 65 %-ot képviselnek, a 2021-es 37 %-hoz képest. A gyűjtők 93%-a vásárolt galériától vagy műkereskedőtől – direktben, vásáron vagy online platformon.

Art Basel Miami Beach, 2019. Fotó: Ken Walton / Flickr, photography.kenwalton.com

Az online műtárgypiac ugynakkor nagyot nőtt az elmúlt két évben, a 12,4 milliárdos forgalom a valaha mért eddigi legnagyobb volumen. Két év alatt nőtt azok aránya is, akik az online vásárlásokat preferálják inkább a személyes jelenléttel szemben, ma a vizsgált műgyűjtők 37 %-a tartozik ebbe a körbe, ami 2020-hoz képest nyolc százalékpontos emelkedés.

A tehetősebb gyűjtők a jelek szerint nem feledkeznek meg a művészeti intézményi szféráról sem, a 2020-as alig 30 %-hoz képest most 45 % gondolja úgy, hogy művet vagy műveket fog adományozni valamely intézménynek.

Érdekesen alakult az NFT-k pozíciója is a gyűjtői portfóliókban. Idén a tehetősebb gyűjtők folytatódó érdeklődést mutatnak ebben a szektorban: a digitális művészet 17 %-ot képvisel a költéseikben, ebbe beleértendő az NFT-k 10 %-os aránya is. Művészeti NFT-k vásárlására a vizsgált szegmensben a gyűjtők 12%-a költött egymillió dollárnál többet.

Borítókép: Art Basel Miami Beach, 2016. Fotó: Ken Walton / Flickr, photography.kenwalton.com