Válság idején a Rolex vagy a Chanel luxustáska értékállóbb, mint a kortárs művészet?
A Credit Suisse riportja szerint ezekben az inflációs időkben a Chanel kézitáskák, a különleges karórák, mint például a Rolexek és a régi kínai művészeti remekek jelentik a leginkább értékálló befektetéseket a gyűjtői piacon.
A svájci Credit Suisse globális befektetési bank és pénzügyi szolgáltató a gyűjtői piac állapotát és folyamatait elemezte Collectibles című jelentésében, amelyet a Financial Times ismertet. Eszerint a ritka Rolex karórák értéke akár 33 százalékkal is felment a 2021-es aukciók áraihoz képest, a Chanel táskák és Lagerfeld dizájner darabok 24,5 százalékot emelkedtek.
Ezzel együtt a gyűjtői piac meglehetősen szeszélyes – állítja a jelentés. 2020-ban a Hermès Birkin táskák álltak a csúcson, 30 százalékos növekedést produkálva. 2019-ben a modern, azaz 1945 és 2000 közötti ékszerek tűntek a legjobb befektetésnek, 20 százalékos értéknövekedéssel. Volatilitás szempontjából a jelentés három csoportra osztja a gyűjthető darabokat, magas, közepes és alacsony változékonyságú kategóriákra. Az elmúlt három év adatai alapján a II. világháború utáni és kortárs művészet, a brit festészet és a kínai művészet tartozik a legvolatilisebb kategóriába – akárcsak az arany vagy a globális részvények.
A régi mesterek, az impresszinonista művek, a klasszikus autók és borok a közepes kategóriákba kerültek – egy szintre a kötvényekkel és a hedge fundokkal. Az alacsony volatilitású csoportba, vagyis a legbiztosabb befektetések közé az órákat és ékszereket sorolták, valamint az említett Chanel táskákat.
A Credit Suisse jóslata szerint a jó évkezdés ellenére a gyűjthető javak összességében lassabb növekedést produkálnak majd idén, mint korábban – ami a jelenlegi állapotokat tekintve nem csoda. Ami már érdekesebb, az a jelentés arra vonatkozó része, hogy miként teljesítenek ezek a tárgyak kirívó mértékű infláció idején, ami a vizsgált időszak, vagyis az 1994 és 2022 között eltelt idő 10 százalékát jellemezte. A legerősebb inflációállóság a Chanel luxus kézitáskáknál, a különleges karóráknál, leginkább a Rolexeknél és a régi kínai művészeti remekeinél figyelhető meg. E szempontból legrosszabbul pedig a borok, az amerikai és latin-amerikai műtárgyak teljesítettek.
A Financial Times szemleírója azonban arra figyelmeztet, hogy pusztán pénzügyi befektetési oldalról szemlélve a dolgot, az adatsorok ellenére nem olyan egyszerű tényleges hasznot realizálni például a Rolexeken, merthogy ezekből kevés van, nehéz megszerezni, illetve nehéz bármivel összevetni és beárazni őket. Két azonos modellbe tartozó óra is nagyon eltérő értékű lehet az évjárat, a tárgy története és állapota alapján. Akár az arany vagy gyémánt ékszerek esetében, amelyeknél szintén nagyon jelentős eltérések mutatkoznak. A befektetők kedvét szegheti a kereslet folyamatos változása mellett az is, hogy a gyűjtői darabok tárolása, biztosítása, szállítása sem olcsó. Ha valaki azonban a válság idején nem eladni, hanem élvezni szeretné ezeket a holmikat, az a lap szerint egész biztosan megfizethetetlen.
Borítókép: Chanel papírtasak az utcán. Fotó: mckrista1976 / Flickr