Ismét jelentős kiállításokon szerepelnek Hantaï Simon és Reigl Judit művei
Idén Hantaï Simon van, ha lehet így mondani, könnyebb helyzetben, hiszen születésének 100. évfordulója kiváló apropó a vele foglalkozó kiállításokhoz – miközben persze egy múzeumnak már régen nem feltétlenül kell valamilyen apropót kreálnia ahhoz, hogy bemutassa műveit. Jövőre egyébként Reigl Judit fogja élvezni ezt a „helyzeti előnyt”, hiszen 2023-ban az ő születésének 100. évfordulójáról emlékezünk majd meg.
Ahogy a két művész életútjában sok a párhuzam, több közös vonása van annak a két múzeumnak is, melyek kiállításairól alább hírt adunk. Mindkettő egy-egy milliárdos által létrehozott magánmúzeum, s alapítóik saját gyűjteményének bemutatásán túl – többnyire modern és kortárs – időszaki tárlatok gazdag választékával várják a látogatókat. Mindkettő fiatal – Bernard Arnault alapítványi múzeuma, a párizsi Fondation Louis Vuitton 2014-ben, a SAP szoftvercég társalapítója, Hasso Plattner által finanszírozott potsdami Museum Barberini pedig 2017-ben nyitotta meg kapuit –, de ma már mindkettő olyan megkerülhetetlen szereplője a nemzetközi múzeumi szcénának, mintha sok évtizedes múltra tekinthetnének vissza. A Foundation Louis Vuitton hírét többek között olyan, esetenként egymilliónál is több látogatót vonzó tárlatok öregbítették, mint az egykori Scsukin-, majd a Morozov-gyűjtemény szétszóródott kincseit először újra együtt bemutató kiállítások, vagy Olafur Eliasson, Cindy Sherman és Jean-Michel Basquiat nagyszabású szóló show-i, míg a Museum Barberini többek között Monet, Van Gogh, Picasso, Beckmann, Jasper Johns és Gerhard Richter egyéni kiállításainak és az orosz impresszionizmus egyedülálló bemutatójának adott otthont.
A párizsi Fondation Louis Vuittonban május 18-án nyílt meg és augusztus 29-ig látogatható az év egyik fő attrakciójaként beharangozott Hantaï Simon. A centenáriumi kiállítás című tárlat, mely csaknem az egész épületet „belakja”; hét galériában a művész több mint 130, 1957 és 2000 között született alkotását, köztük számos, nyilvánosan most először bemutatott művét láthatják az érdeklődők. A tárlat kurátora a francia képzőművészeti szcéna egyik legismertebb szereplője, a párizsi Musée Picasso korábbi igazgatója, a Scsukin- és Morozov-tárlatokat is jegyző Anne Baldassari.
A tárlaton Hantaï saját művei mellett a munkásságára legnagyobb hatást gyakorló művészek közül mások mellett Henri Matisse és Jackson Pollock művei, kedvelt pályatársai közül pedig többek között Michel Parmentier és Daniel Buren alkotásai is szerepelnek, utóbbitól többek között az a Mur(s) pour Simon (Fal(ak) Simonnak) című, Hantaï -hommage-nak szánt helyspecifikus munka, amit a 84 éves francia mester kifejezetten erre a kiállításra készített.
Nem véletlen, hogy Párizsban, ahol Hantaï 1949-től egészen 2008-ban bekövetkezett haláláig élt, épp a Fondation Louis Vuitton vállalkozott a centenáriumi kiállítás megrendezésére, hiszen az alapítvány Hantaï hét jelentős munkáját tudhatja magáénak. A többi művet franciaországi és külföldi köz- és magángyűjteményekből, köztük Makláry Kálmán kollekciójából kölcsönözték.
A potsdami Museum Barberiniben június 4-szeptember 25. között lesz látható A szabadság formája. Nemzetközi absztrakció 1945 után című tárlat, ami a fogadó intézmény, a bécsi Albertina és az oslói Munch Múzeum együttműködésével valósul meg és az amerikai absztrakt expresszionizmus, valamint a nyugat-európai informel történetét és transzatlanti dialógusát mutatja be a múlt század negyvenes éveinek közepétől a hidegháború végéig terjedő időszakban. A tárlaton 50 művész – köztük jelentős arányban nők – mintegy 100 munkája lesz látható mintegy 30 köz- és magángyűjteményből, köztük a világ vezető múzeumaiból, valamint a múzeumalapító Hasso Plattner kollekciójából. A félszáz kiállító művész között szerepel – többek között Mark Rothko, Jackson Pollock, Clyfford Still, Sam Francis, Lee Krasner, Barnett Newman és Helen Frankenthaler mellett – Reigl Judit és Hantai Simon is, s hogy közreműködésüknek a múzeum milyen jelentőséget tulajdonít, mutatja az is, hogy mindkettejük munkája helyett kapott azon letölthető alkotások között, melyeket a kiállításról szóló híradások illusztrálására ajánlanak. A kiállítás kurátora Daniel Zamani. A tárlat következő állomása október 15. és 2023. január 22. között az Albertina Modern lesz, ahol egyelőre Jackson Pollock, Mark Rothko, Joan Mitchell címmel fut, és innen megy majd tovább később Oslóba.
Borítókép: Hantaï Simon: Festmény című, a potsdami Museum Barberini kiállításán szereplő műve, (1957, olaj, pigment, vászon, 88,3 x 80,3 cm), Fondation Gandur pour l’Art, Genf, © VG Bild-Kunst, Bonn 2022, kép: Fondation Gandur pour l’Art, Genève, fotó: Sandra Pointet