“Az állampolgárság nekem fontosabb, mint az etnikai identitás”
Pavlo Makov, ukrán képzőművész, aki hazáját képviseli az április 27-én nyíló, 59. Velencei Biennálén, művek eladásából fegyvereket véve segíti az orosz invázióval szembeni ukrán ellenállást – írja az Artnet News.
“Bombák hangját halljuk” – tudósít a híroldalnak a 63 éves ukrán művész, aki családjával Harkivban él, az ország második legnagyobb városában. Makov azt is elmondja, egy barátjával, aki kiképzett katona, lövészeti gyakorlatra készült éppen, hogy “szükség esetére kicsit felfrissítse” a katonai ismereteit, amit a szovjet érában felnőve megkapott. A kiképzés azonban elmaradt, éppen az invázió miatt.
Makov így kommentálja a helyzetet: “Azt kell látni, hogy már eddig is 15 ezer katonát vesztettünk az elmúlt nyolc év során”. Makov a 2014-ben, a Krím-félsziget annektálása nyomán kitört harcokra utalva így folytatja: “Európa eközben úgy volt vele, ez egy apró konfliktus valahol a távolban. Pedig ez a konfliktus Európa keleti határánál zajlik. Nyolc év alatt a Nyugat nem fogadta el, hogy ami itt történik, az háború az ellen a civilizáció ellen, amelyet képvisel. Ez nem ukránok és oroszok között zajló harc, hanem háború két civilizáció, két mentalitás között.” Hozzáteszi azt is, csodálja, hogy európai művészek a Krím lerohanását követően továbbra is együttműködtek orosz intézményekkel.
Makov orosz származású ukrán állampolgár, Szent Péterváron (akkor Leningrád) született 1958-ban, Ukrajnában nőtt fel és a Krímben végezte tanulmányait. Ezzel kapcsolatban azt mondja a lapnak: “Ukrán állampolgár vagyok és nekem az állampolgárság fontosabb, mint az etnikai identitás”.
Az elmúlt évek során Makov, több más művészhez hasonlóan, anyagilag is támogatta az ukrán védelmi erőket, többek között művek eladásával. A művész egy barátját segítette az eladásokkal, aki a Donyec-medencében harcol az orosz szeparatisták ellen. “Arra elég volt, hogy vehessen egy új gépkarabélyt”.
“Nem fogok elmenekülni innen” – mondja Makov – “pedig nem tudom, hogyan kell harcolni. Kell némi kiképzés. Majd meglátjuk, mi történik. Oroszország nem fog csak úgy leállni, folytatni fogják a harcot. De mi is.”
Közben a Velencei Biennáléra készülő művész és projektjének kurátorai, Lizaveta German, Maira Lanko és Borys Filonenko az Instagramon azt közölték, egyelőre nem tudják folytatni a munkát a Velencébe tervezett kiállításukra.
“Nem vagyunk közvetlen veszélyben, de a helyzet kritikus és percről-percre változó” – írják, majd úgy folytatják, jelenleg nem lehetnek biztosak abban, hogy a Velencébe tervezett munka, egy 1995-ös The Fountain of Exhaustion című installáció rekonstrukciója, meg is valósulhat.
A mű el tudta érni Pavlo Makovot is, aki Harkivból, egy óvóhelyről válaszolt emailünkre. Azt írta, az installáció tulajdonképpen elkészült, és sajnálja, hogy nem tudják teljes egészében úgy bemutatni, ahogy szeretnék. Jelenleg blokkolja a folyamatokat a háború, de azt reméli, hogy a legszükségesebb elemeket talán mégis lesz mód elszállítani a biennáléra.