Megdőlt a globális fotópiac árrekordja
Ahogy arról február végén A mű is beszámolt, rendkívüli várakozás előzte meg Man Ray ikonikus munkája, az Ingres hegedűje árverési szereplését.
Az 5-7 millió dollár között megadott becsérték azt jelentette, hogy a csaknem 100 éves fotótól új abszolút rekordot vártak, hiszen az egy fotóért eddig kifizetett legmagasabb összeg 4,33 millió dollár volt. Ezt a most megdőlt rekordot a német Andreas Gursky állította fel Rhein II. című munkájával – még 2011-ben. Az eddigi legmagasabb árakat Gurskyn kívül is szinte kizárólag kortárs művészek, így Richard Prince, Cindy Sherman, Gilbert & George, Jeff Wall érték el. A 15 legdrágább fotó szerzői között eddig is Man Ray volt az egyetlen nem kortárs alkotó; ő a Fekete és fehér című 1926-os munkájával ért el 2017-ben 3,1 millió dolláros életműrekordot. Mint a Christie’s május 14-i New York-i árverésén kiderült, az Ingres hegedűjének 5-7 millió dolláros becsértéke igencsak szerénynek bizonyult; a mű több mint 10 perces licitcsata után a fotópiacon csillagászatinak számító összegért, 12,4 millió dollárért, azaz a korábbi csúcsár közel háromszorosáért cserélt gazdát.
A mű eddigi tulajdonosai az amerikai Rosalind Gersten Jacobs és Melvin Jacobs voltak, akiknek dada és szürrealista művekből álló hagyatéka most került kalapács alá; a nyertes licitáló személye egyelőre nem vált ismertté. Man Ray nem csak az új rekord miatt vált az aukció főszereplőjévé, hiszen a kalapács alá került 76 tétel több, mint egyharmada az ő munkája volt, s ezek csaknem kivétel nélkül el is keltek, sokszor a becsértéket jelentősen meghaladó áron. 27 árverezett munkája híven demonstrálta munkásságának műfaji sokszínűségét, hiszen a tételek között a különböző technikákkal készült fotók mellett festmények, plasztikák, objektek és ékszerek is voltak.
Borítókép: Man Ray 1934-ben. Fotó: Carl van Vechten, forrás: Wikimedia Commons