Hirdetés
Hirdetés
— 2022. május 14.

A májusi hazai aukciók várható sztártételei

A hazai piac tavaly felállított 460 millió forintos rekordja egyelőre ugyan nem forog veszélyben, de jó néhány tétel esélyes arra, hogy leütési ára elérje vagy akár meg is haladja a százmillió forintot. Alkotóik neve nem okoz meglepetést, hiszen azoknak a művészeknek a köre, akiknek művei ilyen árakat érnek el, nagyon szűk, a most kalapács alá kerülő festményeik viszont többnyire az újdonság erejével hatnak. Van közöttük olyan is, ami nemcsak aukción, de még kiállításon sem szerepelt korábban, azaz most először hozzáférhető a nagyközönség számára.

Kezdjük is ismertetőnket egy ilyen munkával: Rippl-Rónai József 1905-ös Enteriőrje közvetlenül a művész műterméből került egy ismert vajdasági ügyvéd és műgyűjtő, Engelmann Zsigmond tulajdonába, majd maradt egészen mostanáig családjának birtokában. A nagy méretű olajkép Rippl-Rónai kaposvári otthonában készült, melynek nemcsak berendezése – így a zöld kárpitos biedermeier fotelok, a szekreter és a komód –, de szereplőinek többsége, így hitvese, Lazarine, Piacsek bácsi és még Flox kutyája is ismert más enteriőr képeiről. Ugyanakkor a képnek korának ünnepelt színésznője, Márkus Emília személyében „vendégszereplője” is van; őt kaposvári fellépése alkalmából hívta meg otthonába a festő. Rippl-Rónai tartós keresettségnek örvend a piacon, legutóbb tavaly ért el új életműrekordot 280 millió forinttal, amivel Csontváry után jelenleg a második legdrágább magyar festő. Most akár ez az életműrekord is megdőlhet, hiszen a Virág Judit Galéria május 31-i árverésén 120 millió forintról indított alkotás becsértékét az aukciósház 200-300 millió forintban adta meg.

Rippl-Rónai József: Enteriőr, 1905, olaj, papírlemez, 70 x 100 cm

Vaszary János: Dunakorzó Budapesten című festménye a hazai közönség számára eddig ugyancsak ismeretlen volt, hiszen egyetlen kiállítási szereplésére három évvel megalkotása után, 1929-ben egy nagyszabású nürnbergi magyar kiállításon került sor. Vaszary életművének legnépszerűbb alkotásai közé tartoznak a pesti Dunakorzót ábrázoló, azonos témájú, de eltérő perspektívájú és képkivágatú festmények, melyeknek nyitódarabja a fentebb említett árverésen kalapács alá kerülő, a művész 20-as évek közepén bekövetkezett stílusváltását látványosan demonstráló festmény. A licit viszonylag alacsonyan, 65 millió forintnál kezdődik, de a 120-180 milliós becsérték jelzi, hogy itt is születhet új életműrekord. A művész Rippl-Rónaihoz hasonlóan tavaly érte el eddigi legmagasabb árát 160 millió forinttal, míg a Dunakorzót megörökítő képei közül egy 1934 körüli változat tartja a jelenlegi rekordot 140 millió forinttal.

Vaszary János: Dunakorzó Budapesten, 1926, olaj, papírlemez, 51 x 74 cm

Nagyon hasonló Kádár Béla: Fiatalok című alkotásának eddigi sorsa is: ez is mindössze egy külföldi, egészen pontosan New York-i kiállításon került közönség elé, ahová a művész személyesen vitte ki 1928-ban, s ettől kezdve egészen mostanáig ugyanabban az amerikai magángyűjteményben őrizték. A festmény 1927-ben született, akkor, amikor a művész népmeséket idéző formavilágát fokozatosan felváltotta egy, a Bauhaus, a kubizmus és a konstruktivizmus által ihletett stílus. A Fiatalok a Virág Judit Galéria említett árverésén 38 millió forintról indul és a várakozás szerint 60-90 millió forint közötti árat érhet el.

Kádár Béla: Fiatalok, 1927 körül, gouache, papír, 101 x 76 cm

De térjünk vissza Vaszaryhoz: számos további műve is kalapács alá kerül májusban, melyek közül egyet még feltétlenül ki kell emelnünk: a Parkban 1933 körül készült és a Kieselbach Galéria május 24-i árverésén lehet rá licitálni. Itt is egy népszerű sorozat egyik kiemelkedő darabjáról van szó, amely mindeddig egy neves pesti orvoscsalád generációkon átívelő gyűjteményét gazdagította, s most először kerül a műkereskedelembe. A légies könnyedséget, a rafinált eleganciát és a virtuóz festői technikát ötvöző kompozíciót megkérdőjelezhetetlen kvalitása és idilli témája igazi, megunhatatlan „otthon-képpé” avatja. A licit erre a Vaszary-műre is 65 millió forinton kezdődik, ám a becsérték itt alacsonyabb, 80-130 millió forint.

Vaszary János: Parkban, 1933 körül, olaj, vászon, 54 x 70 cm

Márffy Ödön tavaly állított fel nagyságrendi ugrást jelentő életműrekordot 170 millió forinttal. Ezt az összeget egy női aktjáért fizették, most viszont egy tájképének ára közelítheti meg ezt az összeget, a Kieselbach Galéria említett árverésén ugyanis 75 millió forintról indítva, 120-160 milliós taksával kerül kalapács alá 1910 körüli, Zebegény, „Lelátás a műteremből” című, Táj kéménnyel, Zebegényi téglagyár címen is ismert festménye, ami a Dunakanyar idilli táji környezetét ötvözi az ipari épület geometrikus formáival. Egy magángyűjtő ritkán emelhet kollekciójába olyan művet, mely korábban neves közgyűjtemény darabja volt, ám ezúttal ez a helyzet: a festményt 1970-ben a pécsi Janus Pannonius Múzeum vásárolta meg, majd innen csere révén került közel három évtizeddel később egy budapesti magángyűjteménybe.

Márffy Ödön: Zebegény, „Lelátás a műteremből”, 1910 körül, olaj, vászon, 96,5 x 130,5 cm

Jelentős külföldi magángyűjteményből került haza s mutatkozik be a Kieselbach Galéria árverésén Aba-Novák Vilmos Róma melletti kisváros (Subiaco) című, 1930-ban készült, méreteiben is kiemelkedő alkotása, az egész életmű egyik legismertebb és legtöbbször reprodukált darabja. A mű korábban hazai és német magángyűjtemények része volt és előéletének talán legfényesebb fejezete az 1930-as Velencei Biennálén való szereplése volt, ahol a magyar pavilonban fő helyen mutatták be. A festmény most 55 millió forintról indítva keres új tulajdonost, a becsérték 65-95 millió forint.

Aba-Novák Vilmos: Róma melletti kisváros (Subiaco), 1930, tempera, falemez, 127 x 127 cm

Legfontosabb kortárs művészeinktől is életművi jelentőségű alkotásokra lehet licitálni májusban. Keserü Ilona Mind 2 című olajképe, mely a Virág Judit Galéria június 1-i kortárs árverésén kerül kalapács alá, egy 1980-86 között készült sorozat darabja, a művész színvizsgálatainak egyik jól ismert, először az 1984-es Országos Képzőművészeti Kiállításon, majd később is többször bemutatott és reprodukált darabja. 24 millió forintos kezdőáron kerül kalapács alá, s 40-50 milliós becsértéke azt sejteti, hogy megközelítheti a művész életműrekordját.

Keserű Ilona: Mind 2, 1981, olaj, vászon, 100 x 60 cm

Ugyancsak egy sorozathoz, méghozzá az Overlappings-hez tartozik Maurer Dóra 20 évvel ezelőtt készült Overlappings 9 című munkája. Ez a sorozat 1999 körül a gömbre feszített mezők csúsztatásával indult, s mint az árverés katalógusa Fehér Dávid tanulmányát idézve megjegyzi, ezeknek a műveknek a legfőbb tárgya már nem a sík, hanem a szín. A színmezőket a művész itt már nemcsak színes kontúrral jelöli, mint korábbi képein, hanem teljesen kitölti őket színekkel. Maurer munkája, amit borítóképünkön mutatunk be, 15 millió forintos áron kezd, becsértéke pedig 30-40 millió forint.

Az árveréseken természetesen nemcsak a festménygyűjtők gyarapíthatják kollekciójukat, a választék a műtárgyak szinte valamennyi kategóriájában széles. Inkább csak jelzésszerűen bemutatjuk ezért az ékszerválaszték sztárdarabját, azt a 10 karátos briliánst is, amelyet nagysága mellett szív alakú csiszolása is különlegessé tesz. A briliáns függelék a BÁV művészeti aukciójának első napján, május 16-án kerül kalapács alá. A 32 milllió forintos kikiáltási ár alapján könnyen elképzelhető, hogy ezen az estén megdől a magyar aukciós ékszerpiac 43 millió forintos abszolút csúcsára.

Briliáns függelék, fehérarany 750, 5 soros vékony anker láncon plasztikus szív medál, 1 karmos foglalatú gyémánt, 10,01 ct

Frissítés, május 18.

A fenti képen bemutatott briliáns függelék a hazai aukciós ékszerpiac eddigi rekordját jelentősen túlszárnyalva 46 millió, jutalékkal együtt 57,5 millió forintért kelt el.

A műtárgyak reprodukcióit az azokat árverező aukciósházak jóvoltából közöljük.

Borítókép: Maurer Dóra: Overlappings 9, 2002, akril, vászon fán, 70 x 150 cm