Hirdetés
Hirdetés
— 2025. május 12.

Váratlanul hunyt el Koyo Kouoh, a kortárs művészeti világ meghatározó alakja, a jövő évi Velencei Biennálé kurátora

Koyo Kouoh újradefiniálta a kortárs művészet globális térképét: különösen az afrikai és diaszpórabeli művészek képviseletében végzett munkájáért tisztelték világszerte. 2024 decemberében nevezték ki a 2026-os Velencei Képzőművészeti Biennále főkurátorává, ezzel ő lett az első afrikai nő, aki betölthette ezt a rangos pozíciót. Váratlan halála hatalmas űrt hagy maga után a nemzetközi művészeti közösségben.

Koyo Kouoh kameruni-svájci kurátor, intézményvezető és gondolkodó 2025. május 10-én, 57 éves korában hunyt el a svájci Bázelben. A hírt férje, Philippe Mall közölte a sajtóval. Kouohnál röviddel korábban diagnosztizáltak daganatos betegséget, amely végül a halálát okozta. A művészeti világ egyik legelismertebb és legnagyobb hatású alakja távozott, akinek munkássága mély nyomot hagyott a kortárs kultúra történetében.

Koyo Kouoh Szenegálban, Dakarban alapította meg a RAW Material Company nevű kulturális központot, amely a 2010-es évek elején az afrikai kontinens egyik legfontosabb független művészeti intézményévé vált. Itt egy olyan kritikai tér kialakításán dolgozott, ahol a művészet, az elmélet és a társadalmi kérdések párbeszédbe léphettek egymással.

Kiemelt célja volt az afrikai és afrikai diaszpórából származó művészek és gondolkodók láthatóvá tétele.

Kurátori pályája során számos jelentős nemzetközi kiállítást rendezett Európában, Afrikában és Észak-Amerikában. Szoros együttműködést ápolt olyan művészekkel, akik a posztkolonializmus, identitás és társadalmi igazságosság kérdéseit feszegették. Nevét már jóval azelőtt ismerték és elismerték, hogy 2019-ben kinevezték volna a dél-afrikai Fokvárosban található Zeitz Museum of Contemporary Art Africa (Zeitz MOCAA) ügyvezető igazgatójává és vezető kurátorává.

A Zeitz MOCAA élén Kouoh nemcsak kiállításokat szervezett, hanem mélyreható reformokat is végrehajtott az intézmény működésében. Célja az volt, hogy a múzeum ne csupán kiállítóhely legyen, hanem élő, gondolkodó, társadalmilag érzékeny központ, amely valóban a kontinens művészeinek szolgálatában áll. Kurátori víziója nemzetközi figyelmet váltott ki, és jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az afrikai kortárs művészet központibb szerepet kapjon a globális művészeti diskurzusban.

2024 decemberében a Velencei Biennále hivatalosan bejelentette, hogy Kouoh lesz a rangos nemzetközi képzőművészeti esemény 2026-os kiadásának főkurátora. Ezzel történelmet írt: ő lett az első afrikai nő, aki valaha megkapta ezt a pozíciót. A bejelentéskor sokan ünnepelték az inkluzívabb, sokszínűbb művészeti világ irányába tett lépésként az ő kinevezését, amely egyben Kouoh életművének csúcspontját is jelentette volna.

Tragikus módon azonban ezt a munkát már nem tudta érdemben elkezdeni. Halála a kinevezés után alig öt hónappal következett be, s így egy új korszak ígérete szakadt meg, mielőtt kibontakozhatott volna – írja több megrendült hangú nekrológ.

A kiállítás címének és témájának bemutatójára május 20-án került volna sor Velencében.

Koyo Kouoh munkásságát intellektuális alaposság, kritikai éleslátás és mély emberi elköteleződés jellemezte.

Meggyőződése volt, hogy a művészet nem csupán esztétikai élmény, hanem társadalmi cselekvés, a múlt újragondolásának és a jövő alakításának eszköze.

Halálát világszerte gyászolja a művészeti közösség – kurátorok, művészek, tudósok és intézményvezetők –, akik nyilatkozataik szerint nemcsak egy jelentős szakembert, hanem egy kivételes szellemi és emberi lényt veszítettek el.

Öröksége azonban tovább él azokban az intézményekben, művekben, diskurzusokban és emberekben, akiket inspirált, támogatott vagy irányt mutatott számukra.