
A milliárdos műgyűjtő, Thomas Kaplan eladja Rembrandt oroszlánrajzát, hogy a bevételből vadon élő nagymacskák védelmét támogassa
Az Ifjú oroszlán pihen című rajzot ezen a héten mutatták be Amszterdamban; jövőre árverésre kerül, ahol akár rekordárat is elérhet a papíralapú műalkotások között.
Thomas Kaplan, a 17. századi holland művészet amerikai gyűjtője eladja Rembrandt egyik oroszlánt ábrázoló rajzát, és a teljes bevételét vadon élő nagymacskák védelmére fordítja. „A természetvédelem az egyetlen olyan szenvedélyem, ami még Rembrandtnál is fontosabb számomra – és szeretnék minél több embert megnyerni ennek az ügynek” – mondta Kaplan.
Az Ifjú oroszlán pihen (1638–42) című rajzot éppen most állítják ki Kaplan gyűjteményének részeként az amszterdami H’ART Múzeumban. (A korábban Hermitage Amsterdam néven ismert intézmény 2022-ben, Oroszország ukrajnai inváziója után szakította meg kapcsolatait a szentpétervári múzeummal, és azóta független.) A Rembrandttól Vermeerig: Mesterművek a Leiden-gyűjteményből címmel rendezett tárlat augusztus 24-ig látogatható. A gyűjtemény nevét Rembrandt szülővárosáról kapta.
A The Art Newspaper rákérdezett, vajon a Rembrandt-rajz elérheti-e a 10 millió dolláros árat. Kaplan így válaszolt: „többszöröse annak”. Bár az eladók hajlamosak felfelé licitálni a várakozásokat, ebben az esetben a teljes bevétel jótékony célra megy, ami még tovább növelheti a vásárlási kedvet. Az eddigi legdrágábban eladott papíralapú mű Raffaello Fiatal apostol portréja (kb. 1519) című rajza volt, amely 2012-ben a Sotheby’s árverésén 29,7 millió fontért (akkoriban 48 millió dollárért) kelt el.

© Leiden Collection, jelenleg az amszterdami H’ART Múzeumban látható
Kaplan, az Electrum Group nevű nemesfém-befektetési vállalat milliárdos elnöke alapította a New York-i székhelyű Panthera természetvédelmi szervezetet, mely a világ hét nagymacskafajának – gepárd, jaguár, leopárd, oroszlán, puma, hópárduc és tigris – védelmét segíti. Kaplan éppen egy egyhónapos indiai útjáról tért vissza, ahol oroszlánokat és hópárducokat figyelt meg.
Rembrandt harmincas évei elején-közepén járhatott, amikor megrajzolta az oroszlánt. A nyakörv, amely az állat nyakán látható, azt sugallja, hogy élő modell alapján dolgozott – valószínűleg egy állatkertben vagy vásári mutatvány keretében Amszterdamban. A British Museum két másik oroszlánrajza valószínűleg ugyanazt az állatot ábrázolja.
A holland Kelet-indiai Társaság hajói időnként valóban szállítottak oroszlánokat Észak-Afrikából a Németalföldre. Elképzelhető, hogy Rembrandt az oroszlánt Szent Jeromos ábrázolásához készítette vázlatként, akit gyakran kísér hűséges oroszlánja. Kaplan különösen nagyra értékeli a rajzon az oroszlán szemét, és úgy fogalmazott: „Rembrandt nagyobb belső életet ad egy macskának, mint amit a legtöbb művész egy embernek tud.”
Kaplan 2005-ben vásárolta meg az oroszlánrajzot Otto Naumann New York-i műkereskedőtől. Korábbi tulajdonosairól keveset tudni, de valószínűleg már a 18. század óta francia gyűjtők birtokában volt. Ez volt Kaplan első Rembrandt-vásárlása, de feleségével, Daphne Recanatival hamarosan további 17 Rembrandt-festményt szereztek (ebből kettőt maga Kaplan is részben műhelymunkának tekint); ez majdnem évi egy Rembrandt-vásárlást jelent. Kaplan szerint ma összesen csak 40 Rembrandt-festmény van magángyűjteményben — ezeknek tehát közel a felét ő birtokolja. A gyűjtő összes Rembrandt-műve látható most az amszterdami kiállításon, köztük az Önarckép (1634) című festmény is, amelyet 2008-ban Steve Wynn las vegasi kaszinótulajdonostól vásárolt.
A kiállításon csaknem 60 további holland 17. századi festmény is szerepel, olyan mesterektől, mint Gerard ter Borch, Gerrit Dou, Carel Fabritius, Frans Hals, Jan Lievens, Frans van Mieris és Jan Steen; a leideni iskola művészei aprólékos részletességgel örökítették meg a mindennapi élet jeleneteit.

A tárlat legfontosabb műve Johannes Vermeer Fiatal nő virginal mellett ülve (1670–75) című festménye. Kaplan ezt is 2008-ban vásárolta meg, szintén Wynntől. Ez az egyetlen Vermeer-festmény a 37 fennmaradt közül, amely még magángyűjteményben található.
Az amszterdami kiállítás később a floridai West Palm Beach-ben, a Norton Museum of Art-ban lesz látható 2025. október 25. és 2026. március 29. között.