A mesterséges intelligencia és a képzőművészet fontosabb találkozásai az elmúlt évben
AI-tól Z-ig címmel szedte ábécérendbe 2024 fontosabb art+tech teljesítményeit a The Art Newspaper, elsősorban brit fókusszal, de számos figyelemreméltó nemzetközi eseményt és alkotót is számba véve.
A, mint AI: Az ábécé élére a Stanford Egyetem éves mesterséges intelligencia-index jelentésének – Artificial Intelligence Index Report – közzététele került.
B, mint Botto: ő az az AI-művész, akinek a New York-i Sotheby’s-ben bemutatóval és eladással ünnepelték alkotói tevékenységének harmadik évét.
C, mint Judy Chicago. A 85 éves alkotónak a Serpentine London Revelations címmel rendezett kiállítást, melyen a művész egy digitális részvételi token elkészítésére hívta a látogatókat. A Mi lenne, ha a nők uralnák a világot? című projektje, amelyet a Pussy Riot alapító tagjával, Nadja Tolokonyikovával hozott létre, és a nemek közötti egyenlőséggel kapcsolatos gondolatok megosztását kívánja ösztönözni, egy a DMINTI művészeti és technológiai facilitátoraival együttműködésben készült interaktív munka, mely arra hívta fel a látogatókat, hogy lépjenek be a galériában található standba, és nézzenek meg egy rövid bemutatkozó videót, majd videóválaszuk rögzítésével válaszoljanak egy vagy több kérdésre a tizenegy közül. Ezt követően a rendezvény vendégei, mint a műsorra látogató közönség minden tagja, a Tezos blokkláncon regisztrált digitális részvételi tokent igényelhettek.
D, mint Digital Art Mile. Ezzel a címmel indítottak útjára egy figyelemre méltó fesztivált júniusban Bázelben.
E, mint Efsun Erkiliç. A magát „szuperhős-tréner”-ként aposztrofáló török kreatív szakember a Refik Anadol Studio valamint a Los Angeles-i Dataland társalapítója. Ez utóbbi az első múzeum, melyet az AI művészetnek szenteltek.
F, mint Urs Fischer, aki a 1of1-t, azaz a digitális művészet top gyűjtőit kérte fel arra, hogy CHAOS című videószobor-sorozatának tulajdonosaiként új animációkat hozzanak létre a korábbiak összeolvasztásával.
G, mint Gabriel Massan, akinek számítógépesjáték-alapú kísérleti web3-as munkája, a brazil afro, queer művészközösség platformjaként is szolgáló, Third World, szülőhazájában, Brazíliában is elindult hódító úthára.
H, mint Holly Herndon és Matt Dryhurst, akiknek Infinite Images című munkája az első DALLE-1-gyel készült művészeti alkotás, melyet még a világjárvány alatt alkottak meg. A korai szöveg-kép technológián keresztül kitágították a mesterséges intelligencia-eszközök által akkoriban elérhető határokat. Az így kapott képek eklektikusak és nyersek, és úttörő pillanatot képviselnek – az idei Paris Photo-n kiemlt helyen szerepeltek.
I, mint Ito Meikyū. Ez volt a címe Boris Labbé VR-munkájának, mely elnyerte a Venice Immersive Grand Prize-ot a Velencei Filmfesztiválon.
J, mint Jason Bruges, akinek óriási, újragondolt Tiffany gyémántja – Light Loci 1.0 című digitális fényinstalációja – elkápráztatta a londoni Selfridges áruház látogatóit.
K, mint Meiro Koizumi, akinek a Tokyo Art Week-en bemutatott Prometheus oltárai című munkája a mesterséges intelligenciát a disztópiához vezető útként aposztrofálta.
L, mint Las Vegas, azaz az óriási immerzív platform, a Sphere otthona, melynek következő iterációja most készül Abu Dhabiban.
M, mint a New York-i Museum of the Moving Image, röviden MoMI, mely ingyenesen tett láthatóvá több digitális művészeti alkotást is látogatói számára.
N, mint az NFT-piachoz való egyre érettebb hozzállás; illetve Robert Alice-nek a Taschennél megjelent On NFTs. Collector’s Edition című tudományos igényű munkája a nem helyettesíthető tokenról.
O, mint 1of1, ez a digitális művek gyűjtőinek exkluzív csoportja, akik többek közt Refik Anadolt, Beeplet, Holly Herndont és Mat Dryhurst-ot is támogatják
P, mint Parsons & Charlesworth design stúdió. Ők kapták a Futures díjat, a társadalom és a technológia közötti kapcsolatokat feltáró úttörő munkájukért a világ vezető technológiai művészeti díjátadóján, a 2024-ben 13. alkalommal megrendezett Lumen Prize eseményen.
Q – Quantum volt a címe az első NFT-alkotásnak, mely pont tíz évvel ezelőtt, 2014-ben készült, alkotója Kevin McCoy, és júniusban újra árverezték a Sotheby’snél.
R, mint Refik Anadol. A meghatárzó AI-művésznek nemcsak a londoni Serpentine-ban, hanem a debreceni MODEM-ben is volt kiállítása.
S, mint Serpentine’s Arts Technologies, a Future Art Ecosystems című, 2020 óta megjelenő könyv kiadója. A 2024-ben negyedszerre megjelenő stratégiai tájékoztató a 21. század kulturális infrastruktúrájának működési menetrendjét követi nyomon.
T, mint teamLab Borderless. Így hívják Tokió 7000 négyzetméteren elterülő interaktív, immerzív digitális művészeti múzeumát.
U, mint UK’s Museum Data Service. A 2024 szeptemberében útjára indult digitális platform az Egyesült Királyság múzeumi gyűjteményeiben lévő 100 millió tárgyat kívánja listázni. A platform létrejöttét az Art UK művészeti oktatási jótékonysági szervezet, a Collections Trust és a University of Leicester, valamint a Bloomberg Philanthropies és az Arts and Humanities Research Council támogatta.
V, mint Richard Vigniel (RVig). A genfi, generatív műlkotásokban utazó alkotó nyerte 2024-ben a ABS Digital Art Prize-t. A teljes nevén Arab Bank Switzerland Digital Art Prize az első, NFT-művek elismerésére létrehozott művészeti díj.
W, mint Becoming Wind. Ez a címe John Akomfrah kísérteties videójának, melyet a londoni Frieze-en mutattak be. A The Art Newspaper újságírója szerint a vásáron megtekinthető öt legjobb mű mesterséges intelligencia és más technológiák felhasználásával készült – köztük szerepelt Akomfrah alkotása is.
X, mint x-ray, azaz röntgenspektroszkópia. Az eljárás azért került bele az ábécé-válogatásba, mert a Vesuvius Challenge online kihívás nyertesei ezt használták az ókori római tekercsek dekódolására. A Vesuvius Challenge egy gépi tanulási, számítógépes látást használó, geometriai verseny, amelynek során a Herculaneum tekercseit kell olvasni, és több mint 1 000 000 dollár díjazással járt.
Y a Your Ghosts Are Mine című videóra utal, mely a velencei Palazzo Franchettiben működő Doha Filmintézet 14 évéről szól.
Z, mint Niklas Bildstein Zaar. A svéd születésű berlini tervező, a Sub nevű építésziroda részéről fontos tagja volt a Holly Herndon és Matt Dryhurst kollaborációjában megszületett, lebilincselő The Call című AI munkát létrehozó csapatnak.