Hirdetés
Hirdetés
— 2024. szeptember 27.

Az új igazgató megreformálná az elturistásodott Uffizit

Simone Verde nem tudja csökkenteni a látogatók számát, ezért inkább új területeket és élményeket akar eléjük tárni.

Simone Verde kilenc hónapja vette át Eike Schmidt helyét, feladata a Gallerie degli Uffizi igazgatása mellett a Palazzo Pitti – a Medici, majd a Habsburg-Lotaringiai dinasztia, és később az olasz királyok hatalmas rezidenciája – és a reneszánsz Giardino di Boboli kezelése. A legnagyobb fejtörést az Uffizi jelenti számára, hiszen a turizmus megnövekedésével a képtár látogatói manapság nem élvezhetik igazán a világhírű műalkotásokat: a tömeg úgy sodorja az embereket, hogy a galériákban vörös kötelekkel kell körülvenni a legszebb szobrokat – jellemezte a kialakult helyzetet a The Art Newspaper újságírója.

Verde a pármai Pilotta Múzeumban szerzett hírnevet, ahol egy töredezett dinasztikus múzeumkomplexumot alakított koherens egésszé. Firenzében azonban a legnagyobb kihívása az, hogy a látogatók élményét elviselhetővé tegye, mivel gazdasági okokból a látogatószámot nem lehet csökkenteni. Verde kulturális antropológusi háttérrel rendelkezik, és határozott elképzelése van arról, hogy az Uffizinek milyen szerepet kell betöltenie az olasz és a nemzetközi színtéren.

File:Tribuna uffizi.jpg
Tribuna. Fotó: Wikipedia

Állásinterjúján egy tudományos projektet mutatott be, amely az Uffizi muzeológiai jelentőségét hangsúlyozta. Meglátása szerint az Uffizi az olasz festészet különböző iskoláinak tárháza, és egyben a világ első modern múzeuma is, legalábbis építészeti elrendezésében. Rámutatott, hogy az Uffizi a múzeumfejlesztés minden fázisán átesett: a Wunderkammer, a studiolo, a galéria, a 16., 17. és 18. századi múzeumoktól egészen a mai turisztikai múzeumig.

2023-ban a három helyszín látogatói száma megközelítette az ötmilliót, és az Uffizi bevételei 70 százalékkal nőttek az előző évhez képest. Verde azonban nem akarja, hogy a sikert csak a látogatói szám alapján ítéljék meg, hanem célja, hogy az Uffizi erősebb identitást alakítson ki az olasz múzeumi rendszerben és nagyobb láthatóságot érjen el nemzetközi szinten.

Az Uffizi lassan visszakapja korábbi fényét, például a klasszikus feliratokkal teli bejáratot eredeti formájában állították vissza, úgy, ahogyan az 1823-ban is kinézett. Verde célja, hogy a látogatók több kontextust kapjanak az híres művészek, például Michelangelo és Leonardo munkáinak megértéséhez, és hogy a galériák átrendezésével eloszlassa a zsúfoltságot.

Verde továbbá olyan kiállítási megoldásokat tart követendő példának, mint a londoni Természettudományi Múzeum, ahol a fő kiállítási tárgyak központi helyet foglalnak el, míg a kisebb darabok az oldalsó termekben kapnak helyet. Firenzében is hasonló elrendezés kialakítását tervezi, ahol a főbb mesterműveket könnyebben elérhetővé tenné, de megőrizné a lehetőséget a mélyebb felfedezésre.

A jövőbeni fejlesztések részeként július végén újranyitották a holland szobákat, amelyek Olaszország legnagyobb gyűjteményének adnak otthont. Olyan remekművek találhatók itt, mint Hugo van der Goes monumentális triptichonja, amelyet Tommaso Portinari kereskedő rendelt 1475 körül. Verde tervei szerint a galéria további részeit is visszaállítják az eredeti állapotukba, emlékeztetve a nagyközönséget az Uffizi történelmi szerepére a művészeti világban.

A látogatói élmény javítása érdekében Verde már bevezette a hosszabb nyitvatartást is, így az Uffizi kedd este 22 óráig látogatható.

Emellett arra is ösztönzi az érdeklődőket, hogy felfedezzék a kevésbé ismert, de jelentős helyszíneket, mint a Pitti Palota, amelyet a látogatók gyakran alulértékelnek.

A Pitti Palota különféle gyűjteményei is nagyobb figyelmet kapnak, beleértve a Medici gyűjteményt, amely zománcozott ékszereket, elefántcsont faragványokat is tartalmaz, valamint Nagy Lorenzo halotti maszkját is kiállítják. A Pitti Palota és az Uffizi kapcsolata révén Verde szélesebb körű összefüggésbe helyezi a reneszánsz művészet és a modern múzeumi tapasztalatok közötti párbeszédet.

Turisták Michelangelo Doni tondója előtt. Fotó: Wikipedia

Az Uffiziben 30 százalékkal több kiállítótér lesz, ha megnyitják a keleti oldalon található 12 új szobát. Az egész földszint kiállítási területként fog működni, Verde pedig emlékeztetni szeretné a látogatókat a 16-17. századi Uffizi sokszínűségére, a tudományos gyűjteményekből származó darabok bemutatásával. A Baráti Egyesület adományából gyermekmúzeum is létrejön, valódi műtárgyakkal, hogy a gyerekek jobban megértsék a múzeum valódi természetét.

Since joining the Uffizi in January, Simon Verde has made it his priority to reduce crowding in key galleries while maintaining visitor numbers

Courtesy Uffizi Galleries
Simone Verde. Fotó: Uffizi

Jelenleg Verde célja az, hogy az Uffizi a kutatás és muzeológia kiválósági központjává váljon. A Boboli-kertben található Casino del Cavaliere-ben tanulmányi központot fog létrehozni, ahol konferenciákat, kutatásokat és kiállításokat tartanak. Célja, hogy az Uffizi nemzetközi szinten is hatással legyen, ugyanakkor Olaszországban is integrálja a külföldi tudományos kutatások legjobb eredményeit.