Hirdetés
Hirdetés
— 2024. június 3.

Viták a Prado újonnan felfedezett Caravaggiója körül

Május végén nyílt meg az a kiállítás a madridi Prado Múzeumban, melyet úgy hirdettek, hogy egy frissen felfedeztt és árverésről kimentett eredeti Caravaggio-festményt mutat be. A szakértők egy része még mindig vitatja, hogy valóban a barokk festészetre nagy hatást gyakorló mester műve lenne az alkotás.

Az Ecce Homo (1605–1609 körül) néven ismert alkotást 2021-ben visszavonták egy madridi aukcióról, miután a Prado képviselői azt állították, hogy elegendő stílusbeli és okiratokkal alátámasztható bizonyíték utal arra, hogy a kép egy eredeti Caravaggio lehet.

A képet szinte aprópénzért, 1500 eurós kikiáltási áron kínálták eladásra akkor még egy másik művész – a Caravaggio csodálójaként számon tartott José de Ribera egy követőjének – munkájaként, s 2021 áprilisában került volna árversére a madridi Ansorena aukciósházban. A Prado Múzeum szakértői azonban a hír hallatán azonnal kiviteli tilalmat rendeltek el az alkotásra.

Maria Cristina Terzaghi, a Roma Tre Egyetem művészettörténész docense és Caravaggio-szakértője rögvest lefoglalt egy repülőjegyet Madridba, és az elsők között azonosította a művet a mester saját alkotásaként, amit az El Paísnak is megerősített: „Ez egy Caravaggio. Nincsenek kétségeim.” Többek közt Krisztus köntösének vörösére és Pilátus arcának vonásaira támaszkodott érvelése során.

A painting of Pontius Pilate presenting Christ to the people
Carvaggio: Ecce Homo, 1606-09. Fotó: Museo del Prado

A mű négy évszázada nem hagyta el Spanyolországot, számos magas rangú tisztviselő, sőt IV. Fülöp király gyűjteményének is része volt, mielőtt 1821-ben Evaristo Pérez de Castro Méndez spanyol diplomatához került volna; azóta az ő leszármazottai őrizték.

A festményt Andrea Cipriani és csapata restaurálta két londoni kereskedővel, Filippo Benappival a Benappi Fine Arttól és Andrea Lullóval a Lullo Pampoulides galériától együttműködve. A festményt tulajdonosa – aki nem fedte fel kilétét a nagy nyilvánosság előtt – a kiállításra kölcsönadta a Pradonak; a kölcsönzést a Colnaghi Gallery kezeli, amelynek Londonban, New Yorkban, Brüsszelben és Madridban is található képviselete – adta hírül többek közt a The Artnewspaper és az Artnet.

A Prado honlapján olvasható közlemény szerint: „Caravaggio és a barokk festészet négy legtekintélyesebb szakértője [köztük Giuseppe Porzio, a Nápolyi L’Orientale Egyetem művészettörténész professzora is] – mindannyian azt vallják, hogy az Ecce Homo az olasz művész remekműve.” Egy, a Pradohoz közel álló forrás azt is hozzátette, hogy „minden releváns és komoly Caravaggio-szakértő meg van győződve arról, hogy a mű hiteles”.

De vannak ennek ellentmondó vélemények is. A berlinben élő Kolja Thurner művészettörténész az X-en közzétett részletes tweet-sorozatában vitatta a szerzőséget. „Véleményem szerint egy tehetséges Caravaggio-követő jó festménye, amely magas szinten utánozza a mestert” – írta.

„Ismerek olyan embereket a művészvilágban, akik osztják a véleményemet, de soha nem mondanának semmit nyilvánosan. Természetesen vannak olyanok is, akik azt mondják, hogy „ez valóban egy Caravaggio, de valamelyik rossz napján készült a mesternek” – nyilatkozta Thurner a The Art Newspapernek.

Ottavio Leoni portréja Caravaggióról, 1621 körül, Fotó: Wikipedia

A Pradónál azonban minden kétséget kizáróan a mester alkotásaként kezelik. „A Prado fontos szerepet játszott ennek a műnek a helyreállításában azáltal, hogy felhívta a Kulturális Minisztérium figyelmét annak fontosságára, hogy megakadályozza a Spanyolországból való kivitelt” – mondta Miguel Falomir, a Prado igazgatója. „Jelenlegi tulajdonosa nagylelkűségének köszönhetően a Prado a történelem egyik legnagyobb festőjének kivételes alkotását teszi elérhetővé a nyilvánosság és a tudományos közösség számára.”