Pénzhiány miatt nem lesz új-zélandi pavilon jövőre Velencében
Új-Zéland források hiányára hivatkozva úgy döntött, nem rendez be nemzeti pavilont a jövő évi, 60. Velencei Biennálén.
Jelentést adott ki az ország biennálé-részvételét koordináló Creative New Zealand nevű szervezet, melyben a részvétel előnyei mellett azt hangsúlyozzák: „a képviselő projekt kiválasztásának és megvalósításának szempontjai anyagilag nem fenntarthatóak” – számolt be Artnet.
Hosszabb távon Új-Zéland alternatív terven gondolkodik a 2026-os, 2028-as és 2030-as új nemzeti pavilonra, amelyhez partnerszervezetet vagy konzorciumot keresnek.
A pavilon megvalósítása minden kétéves ciklusban körülbelül 1,2 millió új-zélandi dollárba (254 millió forint ) kerül, amelyhez a Creative New Zealand 800 000 új-zélandi dollárral (170 millió forint) járul hozzá. Ez a szervezet éves költségvetésének körülbelül 1 százaléka, de a kiállítás bonyolult szállítási procedúrája korábban olyan terhet jelentett, amelyet a közlemény „elfogadhatatlannak” minősített.
Az új-zélandi pavilont 2001-ben alapították, és a közelmúltban többek között Simon Denny berlini művész és Lisa Reihana maori művész kiállítása volt látható benne.
Jövőre a nemzeti pavilon hiánya mellett több, még be nem jelentett új-zélandi művész is részt vesz a biennálé fő kiállításán, a Foreigners Everywhere című tárlaton, amelynek kurátora a brazil Adriano Pedrosa. A biennáléval párhuzamosan futó, a European Cultural Centre által megrendezett Personal Stuctures című kiállításon is szerepel majd két új-zélandi művész, az ő nevük már publikus: Areez Katki és Caitlin Devoy.
Katki egyelőre nem sokat árult el projektjéről, amelynek fókusza a régészet gyakorlatából indul ki. Devoy egy BodyObject című performansz-videót és hétköznapi tárgyakból készült, erotikus felhangú játékos szobrokat mutat be, köztük a Wall Hung-ot.
Borítókép: Giardini, fotó: GIUSEPPE COTTINI / NurPhoto / NurPhoto via AFP