Hirdetés
Hirdetés
— 2023. augusztus 15.

Észak-amerikai őslakos művész képviseli az USA-t jövőre Velencében

Jeffrey Gibson képviseli az Egyesült Államokat a 2024-es Velencei Képzőművészeti Biennálén – ez az első alkalom az amerikai pavilon több mint 90 éves történetében, amikor egy őslakos alkotó szóló kiállítást mutathat be az 1895 óta kétévente megrendendezett eseményen.

Jeffrey Gibson csaktó (choctaw) törzsbeli indián, a Mississippi Band tagja, édesanyja révén a cseroki (cherokee) kultúrában is otthon van, ami visszaköszön élénk színű, gyakran feliratokat is tartalmazó alkotásaiban. Absztrakt műveiben a nyugati modernizmus és az indián kézművesség technikái találkoznak – mutatja be a művészt több művészeti orgánum, köztük az Artnews.

Fotó: Facebook / Scottsdale Museum of Contemporary Art (SMoCA)

A gyöngyfűzésnek kiemelkedő szerepe van munkáiban, csakúgy, mint a graffitikhez használt szórófestéknek. Leghíresebb alkotásai közé tartoznak a bokszzsákokból formált szobrok, amelyeket az észak-amerikai indiánok nagy összejövetelein, a pow-wow-n fellépő táncosok ruháit idéző gyöngy-mintákkal díszített.

Két kurátor dolgozik Gibsonnal a 2024-es velencei USA pavilonon: Abigail Winograd független kurátor és Kathleen Ash-Milby, a Portlandi Művészeti Múzeum kurátora, aki szakértője az indián művészetnek, saját maga navahó (navajo) indián, így személyében szintén történelmet ír az amerikai kultúrdiplomácia: ő lesz az első őslakos kurátor, aki az amerikai pavilonon dolgozik. A pavilont a SITE Santa Fe kortársművészeti központ igazgatójával, Louis Grachosszal rendelték meg.

Fotó: Youtube

„Jeffrey karrierje, valamint innovatív és lendületes munkája révén kihívás elé állított bennünket, műveivel azt sürgeti, hogy ideje lenne másképp tekinteni a világra” – nyilatkozta Ash-Milby. „Együttműködő megközelítése erőteljes közvetítője az indián kultúrák jelenlétének és máig élő befolyásának nemcsak az Egyesült Államokon belül, hanem világszerte, így ideális képviselője az országnak.”

Az oregoni Portland művészeti múzeuma és az új-mexikói SITE Santa Fe a két megbízó intézmény. Ez önmagában is ritkaság – a legtöbb amerikai pavilont a hagyományos culture-hub, azaz a keleti parti múzeumok rendelték meg eddig.

Most másodszorra tett „történelmi” lépést az USA Velencében: tavaly állított ki először színesbőrű nő egyedül az államok pavilonjában – Simone Leigh-t pedig a szakma arany oroszlánnal jutalmazta. A 2022-es pavilon egy része jelenleg a bostoni Kortárs Művészeti Intézetben (ICA, Boston), az akkori megbízott intézményben látható.

Az 1986 óta már csak szóló előadásoknak szentelt amerikai pavilonban ezt megelőzően mindössze egy indián művész szerepelt: Fred Kabotie hopi festő, aki 1932-ben egy csoportos kiállításon mutatkozhatott be.

Gibson jelenleg karrierje csúcspontján van. Miután a Torontói Művészeti Biennálé-n, a Whitney Biennálé-n és a kaliforniai Desert X-en is bemutatták alkotásait, most a New York-i CCS Bard’s Hessel Művészeti Múzeumban, az őslakos esztétikáról szóló Indián Színház című kiállításon szerepel. Következő hónapban jelenik meg az az általa szerkesztett könyv is, mely a kortárs őslakos művészetről ad körképet An Indigenous Present címmel.

A Velencei Biennálén részt vevő országok közül már többen bejelentették, ki lesz a képviselőjük – a magyar pavilonban Nemes Márton állít ki Kopeczky Róna kurátori munkájával kiegészülve – , a központi megatárlatot a biennálé következő főkurátora, a brazil Museu de Arte de São Paulo művészeti igazgatója, Adriano Pedrosa irányítja Idegenek mindenhol címmel, mely a diaszpórákra és a bevándorlókra összpontosít.

Fotó: Youtube