Hirdetés
Hirdetés
— 2025. július 7.

Mégis Khaled Sabsabi képviseli Ausztráliát a 2026-os Velencei Biennálén

Sabsabit még februárban, pár nappal a kinevezése után antiszemita vádak miatt hívták vissza, de egy most elkészült független vizsgálatnak köszönhetően végül mégis övé lett a megbizatás.

A Creative Australia ismét nagy visszhangot kiváltó bejelentést tett: mégis Khaled Sabsabi lesz az ország hivatalos képviselője a 2026-os Velencei Biennálén. Mindez az után történt, hogy egy külső jelentés súlyos kormányzati hibákat tárt fel az eredeti kiválasztási eljárás kapcsán.

A szervezet nyilvánosan bocsánatot kért Sabsabitól és a biennálés projekt kurátorától, Michael Dagostinótól is, elismerve, hogy a döntés visszavonásával súlyos sérelmet okoztak nekik.

A két nyugat-sydney-i művész újrakinevezésével most végre érdemben elkezdhetnek dolgozni a projektjükön.

Sabsabi és Dagostino február óta bizonytalanságban voltak, amikor a Creative Australia visszavonta megbízásukat, noha időközben már saját erőből is próbáltak pénzt gyűjteni, hogy más helyszínen ugyan, de eljuttassák munkájukat Velencébe.

A 2026-os Velencei Biennálé művészeiként való kiválasztásukat 2024. február 7-én jelentették be nagy médiafigyelem mellett.

Miután a művészeti közösség élesen bírálta a Creative Australia elhibázott válságkezelését, a szervezet megbízta a Blackhall & Pearl kormányzati tanácsadó céget belső folyamatainak felülvizsgálatával és javaslattétellel.

A jelentést most tették közzé, egy időben Sabsabi és Dagostino visszahelyezésének bejelentésével. A dokumentum hangsúlyozta a kockázatkezelés hiányosságait.

Megállapította, hogy a 2026-os Biennáléra vonatkozó kiválasztás társadalmi és politikai kontextusa gyökeresen eltért attól az időszaktól, amikor a Creative Australia a 2024-es eseményre Archie Moore-t kiválasztotta.

A jelentés összefoglalta azokat az antiszemita és iszlamofób eseményeket, amelyek Ausztráliában Sabsabi kiválasztásának idején történtek – ezek az epizódok végül pusztán a művész közel-keleti származása miatt tették vitatottá a döntést.

„Bár formális kockázatértékelés nem történt, világos, hogy a Creative Australia-n belül, azok körében, akik ismerték a kiválasztott művészeti csapatot, általános vélekedés volt, hogy a döntés vitákat válthat ki” – áll a jelentésben.

„A testület meghallgatásain elhangzott, hogy a döntést akkoriban ‘bátor’ vagy ‘merész’ lépésként jellemezték. A potenciális vita forrása nem az alkotás tervezett tartalmában rejlett, hanem abban, hogy a közel-keleti gyökerekkel rendelkező művészt egy olyan időszakban választották ki, amikor a térség konfliktusai rendkívül megosztó és érzelmekkel teli témává váltak.”

Khaled Sabsabi művész (jobbra) és a kurátor, Michael Dagostino.
Fotó: Creative Australia

A jelentés szerzői szerint a Creative Australia nem volt felkészült a kialakuló vitákra, és teljesen váratlanul érte a helyzet.

„A jelentés legfőbb tanulsága az, hogy a sok fájdalom, düh, kár és szorongás elkerülhető lett volna, ha a Creative Australia megfelelően felkészül a – minden jel szerint elkerülhetetlen – vitákra. Ezek nem a művészt vagy a kurátort, és nem is az alkotás tartalmát érintették, hanem a döntést övező, kiélezett társadalmi-politikai környezetből fakadtak” – írták a szerzők.

„A szervezet felkészületlensége nem egyetlen személy vagy csoport hibája volt. A testület szerint több mulasztás, félreértés, hibás lépés és feltételezés is közrejátszott, és nem egyetlen ok vezetett a kialakult helyzethez.”

Sabsabi kinevezése akkor vált különösen vitatottá, amikor néhány korai munkáját újra elővették, és a sajtó olyan értelmezéseket közölt, amelyek szerint ezek a művek támogathatják terrorizmust. Elemzők szerint azonban ezek félreértések voltak, és az alkotó többször is egyértelműen elhatárolódott mindenfajta faji gyűlölettől.

Sabsabi mellett befolyásos támogatók is kiálltak, méltatva a személyiségét és erkölcsi tartását.

Kiadott nyilatkozatában a Creative Australia – korábbi nevén Australia Council – hivatalosan is bocsánatot kért Sabsabitól és Dagostinótól. Wesley Enoch, a Creative Australia ügyvezető elnöke így fogalmazott:
„A Blackhall & Pearl jelentése értékes betekintést adott folyamatainkba, tanultunk belőle, és olyan úton indultunk el, amely megfelel a jelentés által javasolt értékeléseknek és kockázatelemzéseknek. A testület minden szempontot alaposan megfontolt, és most úgy véli, hogy Khaled Sabsabi és Michael Dagostino művészeti csapatával való együttműködés jelenti a legjobb megoldást. Ez a döntés tükrözi elköteleződésünket a művészi kifejezés szabadsága, valamint az átlátható és felelős működés alapelvei mellett.”

„A februári döntés sokak számára – különösen az érintett művészeti csapat számára – nagy terhet jelentett, ezért elnézést kérünk. Szeretnénk egyértelművé tenni, hogy a döntés nem a művészi csapatot vagy munkásságukat minősítette.”

„Köszönjük Khalednek és Michaelnek, hogy készek velünk együttműködni, és örömmel segítjük őket víziójuk megvalósításában a 2026-os Ausztrál Pavilonban.”

Egyúttal bejelentették, hogy Simon Mordant ausztrál mecénás vállalta a Velencére készülő projekt globális nagyköveti és támogatói szerepét.

Forrás: The Art Newspaper