
Rejtett női portrét fedeztek fel egy Picasso-festmény alatt
Kutatók egy titokzatos női alakot azonosítottak Pablo Picasso korai kék korszakában készült festménye, a Mateu Fernández de Soto portréja (1901) alatt.
Pablo Picasso kék korszakának egyik ikonikus portréja újabb réteggel gazdagodott, miután a londoni Courtauld Institute of Art felfedezett egy korábban észrevétlenül maradt képet a festmény alatt, amely több mint egy évszázadon át rejtve maradt.
A titokzatos nőt ábrázoló rejtett kép Picasso 1901-ben készült Mateu Fernández de Soto portréja című festménye felső jobb sarkában bukkant elő, amikor a művet röntgen- és infravörös képalkotási vizsgálatoknak vetették alá. A kutatást a londoni Courtauld új kiállítása, a Goyától az impresszionizmusig előkészületei során végezték, amely most pénteken nyílik meg. A festmény a spanyol szobrászt, Mateu Fernández de Sotót ábrázolja Picasso párizsi műtermében. A háttérben egy nyitott koporsó látható, amely Picasso közeli barátjáé, Carles Casagemasé volt. Casagemas öngyilkossága inspirálta Picasso kék korszakát, amely 1901 és 1904 között tartott.

A Mateu Fernández de Soto portréja című munka az első művek egyike, amely tükrözi az alkotó komor hangulatváltását. Ez részben a szegénység és veszteség élményének köszönhető, amelyeket Picasso művészi pályája elején átélt, amikor Párizsban próbált boldogulni.
Sokszor nem engedhette meg magának a vásznat, ezért kartonlapokra festett, korábbi munkáira dolgozott rá, de arra is sor került, hogy elégette őket, így tartotta melegen a lakását.
A rejtett nő személyazonosságáról és a kép kontextusáról egyelőre keveset tudni, feltárásukra további vizsgálatok folynak. A restaurátorok megfigyelték, hogy az ábrázolt nő divatos chignon kontyot visel, amely a korszak Párizsában népszerű hajviselet volt. A nő ülő helyzetben látható, könyökére támaszkodva, előre görnyedő vállakkal, egyik kezével pedig a felkarját fogja.
Ez az új felfedezés összhangban áll Picasso korábbi műveinek újrafelhasználásával. 2023-ban egy kis, lógó fülű kutyát fedeztek fel Picasso Le Moulin de la Galette (1900) című festményének előterében, míg 2014-ben egy férfiportrét azonosítottak La Chambre bleue (A kék szoba) (1901) alatt.
A kutatók a festmény alsó részén egy másik fej ábrázolására is bizonyítékot találtak, de egyelőre nem tisztázott, hogy ez összefügg-e a rejtett női képpel.
„Picasso munkamódszere, amelyben egy képet egy másikba alakít át és stílusok között navigál, művészetének meghatározó jellemzőjévé vált, s mindez hozzájárult ahhoz, hogy a művészettörténet egyik óriásává váljon” – mondta Barnaby Wright, a Courtauld Galéria helyettes vezetője sajtóközleményében.
Forrás: Hyperallergic, Artnet News.