Hirdetés
Hirdetés
— 2025. február 4.

Festmény a festményben: egy újra felfedezett Munch alkotást mutatnak be Londonban

Egy újra felfedezett, rejtélyes Munch-festményt mutatnak be márciusban a londoni National Portrait Gallery-ben, a norvég mester portréiból rendezett kiállítás részeként. A korábban lappangó mű hollétéről hosszú ideig nem tudtak a művészettörténészek.

Az 1892-ben, egy évvel a legismertebb Munch-remekmű A sikoly előtt született szóban forgó mű első pillantásra is lenyűgöző portré. Ha azonban közelebbről megnézzük a férfi kabátujját a kép alsó részén, ott két egymást ölelő, éteri alak jelenik meg egy rejtélyes holdfényes tájban. A barvúros „festmény a festményben”, amelyet a 20. század egyik legjelentősebb művésze, az expresszionizmus úttörője alkotott, a londoni National Portrait Gallery Edvard Munch Portraits című nagyszabású kiállítása részeként lesz látható hamarosan.

Edvard Munch’s 1893 portrait of his lawyer friend Thor Lütken has two ethereal figures hidden on his sleeve
Edvard Munch: Thor Lütken portréja (1983)

A portrén szereplő személy Munch ügyvéd barátja, Thor Lütken, aki nemcsak szakmai segítséget nyújtott a művésznek, hanem a nyári hónapokat is együtt töltötték az Oslo-fjordnál. Lütken egyik lánya Munch egy szintén híres alkotásán, a Lányok a hídon (1901) című festményen is feltűnik.

A painting of three girls on a bridge
Edvard Munch: Lányok a hídon (1901)

Az olaj-vászon Lütken-portré korábban „lappangó”-ként szerepelt Munch festményeinek hiteles katalógusában, azaz hollétéről nem tudtak a művészettörténészek. Valójában azonban az ügyvéd leszármazottainál volt, akik időközben Spanyolországba költöztek. A festményt a katalóniai Nemzeti Művészeti Múzeumnak kölcsönözték Barcelonában, mielőtt 2022-ben eladták, hogy a család több tagja is részesülhessen az értékéből.

Egy barcelonai műkereskedő, Artur Ramon értékesítette a képet, aki elmondta, hogy Munch vélhetően baráti ajándékként festette a portrét, mivel Lütken nem fogadott el pénzt jogi szolgáltatásaiért.

Lütken Munch azon számos barátja közé tartozott, akiket a művész „életmentőinek” vagy „védelmezőinek” nevezett, akik a nehéz időkben segítették őt. Munch valószínűleg el sem tudta volna képzelni, hogy A sikoly egyik változata 2012-ben rekordáron, 119,9 millió dollárért kel el…

Ramon a Lütken-portréban rejtőző tájat „Munch által a kíváncsi elméknek hagyott rejtélyként” írta le, hozzátéve: „Hogy mit gondolhatott erről Lütken, az ügyvéd? Ez a portréfestő és az alany örök titka marad.”

A kiállítás kurátora, Alison Smith szerint a rejtett táj szimbolikája többféleképpen értelmezhető: „A jelenet visszatükrözi az ablaknál csókolózó szerelmeseket a A csók (1897) című festményről, de a Melankólia (1891) távolban lévő alakjait is, és előrevetíti az 1894-es Halál és élet (1893-1894) című művet is. Az éteri, tintakék árnyalatok Munch szimbolista munkáinak jellemzői, a jelenet pedig egyszerre utal a halálra és a románcra, az emberi tudat peremén lévő érzéseket idézve meg.”

Smith azt is megjegyezte, hogy a kiállítás Munch egy másik oldalát mutatja be: „Ellentétben azzal a tipikus ábrázolással, amely Munchot a főáramlattól elszigetelt művészként mutatja be, itt szociális lényként jelenik meg.”

Hozzátette, hogy Munch „életmentői” olyannyira fontosak voltak számára, hogy nem akart megválni a róluk készült portréktól, amelyek „helyettesítették a barátokat, amikor nem voltak jelen”.

The rear view of a girl standing on a jetty
Edvard Munch: Fiatal lány a strandon (1896) 

Sue Prideaux, Munch életrajzírója úgy vélekedett: „Ez egy kiemelkedő minőségű portré Munch legfontosabb időszakából – ugyanabból az évből, amikor a Vámpír (Szerelem és fájdalom, 1895) és a Madonna-festmények (1894–95) is készültek, mindössze egy évvel A sikoly előtt. Az éteri táj a fehér ruhás alakkal sok festmény motívumait hordozza, különösen a Sellő (1896) és a Fiatal lány a strandon (1896) című alkotásokét… Ennek a festménynek a rejtélyét még évekig próbáljuk megfejteni.”

Forrás: The Guardian