Hirdetés
Hirdetés
— 2024. december 16.

Hatalmi átrendeződés a globális művészeti világban: Hoor Al Qasimi a Power 100 élén

Hoor Al Qasimi, az Egyesült Arab Emirátusokban megrendezett Sharjah Biennálét szervező művészeti alapítvány igazgatója vezeti az Art Review 2024-es Power 100 listáját, azaz őt választották idén a művészeti világ legbefolyásosabb szereplőjének.

December elején tette közzé éves Power 100 listáját az Art Review magazin, amely a kortárs művészeti világ 100 legbefolyásosabb személyiségét rangsorolja. Az idei lista élén Sheikha Hoor Al Qasimi, a Sharjah Biennálé igazgatója áll, aki az előző évhez képest jelentős előrelépést tett, hiszen 2023-ban még a 36. helyen szerepelt. Al Qasimi, aki 2003 óta vezeti a Sharjah Biennálét és 2009-ben alapította a Sharjah Art Foundation-t, kulcsfontosságú szereplővé vált a kortárs művészeti színtér bővítésében a Közel-Keleten. Hatása egyre inkább túllép a Perzsa-öböl térségén, ugyanis ő lett a 2025-ös Aichi Triennale művészeti igazgatója Japánban (ez lesz az első alkalom, hogy nem japán vezető irányítja a rendezvényt), és 2026-ban ő lesz a Sydney Biennálé kurátora is.

Hoor Al Qasimi az élen. Fotó: Art Review

Az idei a Power 100 lista 23. kiadása, melyet egy 40 fős, anonim művészeti szakemberekből álló zsűri állított össze. A jelöltek a legutóbbi 12 hónapban végzett munkájuk és globális hatásuk alapján kerülnek a listára, valamint azon képességük alapján, hogy miként alakítják a kortárs művészetet.

A Közel-Kelet növekvő hatása a művészeti világra az idei listán is jól látszik.

Al Qasimi mellett szerepel Reem Fadda palesztin kurátor is, aki 2024-ben a 56. helyre került, míg 2023-ban a 57. helyen végzett. Fadda Abu Dhabi kulturális programjainak vezetőjeként dolgozik. Ezen kívül a listán szerepel Al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani, a Katari Múzeumok elnöke, aki Katar uralkodó emírjének nővére, és aki idén a 21. helyre tért vissza a listára (2013-ban az első helyen végzett, de 2023-ban nem szerepelt). Továbbá, Szaúd-Arábia kultúráért felelős minisztere, Badr bin Abdullah Al Saud herceg is először szerepel a Power 100-on, a 41. helyen.

Forensic Architecture az 5. helyen. Fotó: Art Review

Az idei Power 100 rangsor szerint a legbefolyásosabb galériás szereplők a Hauser & Wirth vezetői: Iwan Wirth, Manuela Wirth és Marc Payot, akik együtt a 28. helyet szerezték meg, ami visszalépés a tavalyi 14. helyezésükhöz képest. Általában elmondható, hogy a galériák vezetői rosszabbul végeztek, mint tavaly: például Larry Gagosian a 35. helyre csúszott vissza a tavalyi 12. helyről, David Zwirner a 38. helyre, ami rosszabb értékelést jelent a tavalyi 19. helyhez képest; Emmanuel Perrotin a 42. helyre esett vissza, a tavalyi 23. helyről és Monika Sprüth & Philomene Magers is a 49. helyen található, pedig tavaly a 25. helyet szerezték meg. Ugyanakkor, a kurimanzutto galéria mögött álló házaspár, José Kuri és Mónica Manzutto a tavalyi 80. helyről a 69. helyre ugrott.

A Power 100 top 10-es listája idén is jórészt művészekből áll. A második helyen Rirkrit Tiravanija áll, aki participatív, gyakran étkezéssel kapcsolatos műalkotásairól ismert. Az első tíz helyen szereplő művészek közt a karibi születésű brit oscar-díjas filmes és videóművész Steve McQueen a 4. helyen áll, miután tavaly a 8. helyen szerepelt; az emberi jogokkal foglalkozó Forensic Architecture kollektíva az 5. helyen áll, tavaly a 13. volt; a 6. helyen az egyiptomi művész Wael Shawky található, aki tavaly nem szerepelt a listán; a fotós Nan Goldin a 7. helyen, aki tavaly az első helyen szerepelt; az amerikai művész Kerry James Marshall a 8. helyen áll, aki tavaly nem volt rajta a listán. A ghánai-brit művész, John Akomfrah a 10. helyen található – tavaly még a 33. helyet foglalta el. Refik Anadol, akinek munkája nemrég volt látható a debreceni MODEM-ben, az 57. helyen szerepel.

Azonban több olyan művész is volt, akik a Power 100 2023-as listáján a top tízben szerepeltek, de idén nem tudták megőrizni helyezésüket, például a német művész Hito Steyerl, aki a 2. helyről a 18. helyre csúszott vissza, és az amerikai szobrász Simone Leigh, aki 2023-ban a 4. helyen szerepelt, de 2024-ben nem került fel a listára.

Agnes Denes. Fotó: Art Review

A 93 éves magyar származású Agnes Denes, aki tavaly az 50. volt, idén is szerepel a listán, most a 68. helyen. Jelenleg a Szépművészeti Múzeumban tekinthető meg összefoglaló kiállítása A logika rendszerei – a rendszerek logikája címmel.

Két író is helyet kapott a top 10-ben: Saidiya Hartman a 3. helyen, aki tavaly a 34. helyen végzett, és Anna Kornbluh, aki most debütál a 9. helyen. Hartman munkásságát a művészet és irodalom terén végzett úttörő szerepe miatt széles körben elismerik. Kornbluh pedig 2024-es könyvével, az Immediacy or the Style of Too Late Capitalism-el vált ismertté. Az ArtReview korábban így fogalmazott róla: „Kornbluh jobban megértette a kor szellemiségét, mint szinte bárki más a közelmúltban.”

Viktor Pinchuk ukrán milliárdos és műgyűjtő idén szerepelt tíz év után újra a TOP 100-ba: a 95. helyen találjuk.

Az Art Review Power 100 listája alapján 2011-től A mű elődje, a Műértő is közölte a hazai színtér 50 legbefolyásosabb szereplőjét. A hagyományt A mű is folytatta, a legutóbbi, a 2023-as erősorrend itt olvasható.