Hirdetés
Hirdetés
— 2024. április 11.

Kényelmetlenségek megszelídítése – A mű heti ajánlója

E heti ajánlónkban többek közt hellénisztikus buddhák és vizes lények érkeznek a bizonytalanság eloszlatására, aminek következtében a kiszámíthatatlanság kényelmetlensége nyomban hasznos felismeréseket hozhat.

Kedves Olvasó, Ön A mű heti, minden csütörtökön jelentkező kiállítás- és programajánlóját olvassa.

ISBN galéria+könyv /// A kiszámíthatatlan kiszámíthatósága

„A bizonytalanság életünk elkerülhetetlen velejárója, amely különböző formákban nyilvánulhat meg: a belső, pszichés élményektől kezdve a mindennapok kiszámíthatatlanságáig. Mindegyik esetben lehet szorongást keltő, ugyanakkor a személyes növekedés, a tanulás katalizátoraként is értelmezhetjük. Ha megengedjük magunknak, hogy egy bizonytalan helyzet vagy a kiszámíthatatlanság kényelmetlensége hasson ránk, az segíthet megnyílnunk a fejlődés, a megismerés és az önfelfedezés irányába.” A kiállítás a Képzőművészeti Egyetem szobrász hallgatóinek munkáiból áll, akik művészeti megoldásokkal közelítenek a bizonytalanság nehezen megfogható fogalmához. Kurátor: Lázár Eszter.

2024. április 25-ig


Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum /// Buddhák földje | GANDHÁRA

„Indiától északnyugatra, a Selyemút egyik pezsgő vidékén, az ókori Gandhárában kialakult művészet egyedülálló, hellénisztikus stílusú buddhista alkotásokat hozott létre a Kr. u. 1–6. évszázadban. Az izgalmas történelmű területen görögök, szkíták, pártusok, kusánok uralkodtak, szinkretikus kulturális és vallási közösséget hozva létre. A világtörténelemben először itt, ezen a vidéken (valamint ezzel nagyjából egyidőben az észak-indiai Mathurá városában) alakult ki a Buddha emberformájú ábrázolása, annak meghatározó ikonográfiai jellemzőivel. Az ekkor kialakult buddhista formanyelv terjedt el ezután Ázsia-szerte. A kivételes szépségű, önálló Buddha- és bódhiszattva szobrok mellett jelentős emlékek még a buddhista ereklyék őrzésére emelt szentélyek – a sztúpák falait ugyanis a Buddha élettörténetét bemutató domborművek díszítették.” A kiállítás a múzeum gyűjteményének Schwaiger Imre (1868–1940) műkereskedő által adományozott darabjait mutatja be.

2025. február 16-ig



Liget Galéria /// Om BORI & Wura-Natasha OGUNJI: Women/Water/Bodies

„Az emberi test felépítését nagyban meghatározó víz elválaszthatatlanul összeköt bennünket a környezettel és más „vizes lényekkel”: a bennünk keringő folyadékok beszivárognak a földbe, majd visszatalálnak a szervezetünkbe, és ilyen értelemben a víz szennyezése önpusztításhoz vezet. Miközben a gazdasági elit igyekszik biztosítani a tiszta ivóvízhez való hozzáférését, a neokolonialista viszonyok által uralt afrikai országok súlyos vízhiánnyal küzdenek, tovább nehezítve azt a nőket aránytalanul terhelő felelősséget, hogy ellássák közösségeiket.

A Women/Water/Bodies című páros kiállításon Om BORI berlini magyar származású művész és Wura-Natasha OGUNJI nigériai képzőművész a ghánai Accra és a nigériai Lagos gyenge vízellátó rendszereivel foglalkoznak, kiváltképpen a nők ezen területen betöltött szerepével. Munkáik azt vizsgálják, hogy a nők milyen árat fizetnek a vízhordásért, amelynek terheit szó szerint a hátukon hordozzák, valamint, hogy miként fonódik össze ez a jelenség a környezeti igazságtalansággal és a nemek közötti egyenlőtlenséggel.”

2024. május 30-ig


Magyar Nemzeti Galéria /// A bábu megszólal. Anna Margit (1913–1991) életmű-kiállítása

A 20. századi magyar festészet egyik kiemelkedő alakjának, Anna Margitnak az életművét mutatja be a Magyar Nemzeti Galéria. A nagyszabású, kétszázhúsz műalkotást – festményeket és grafikákat – felvonultató kiállítás, mely a művész első életmű-kiállítása minden korábbinál teljesebb képet ad a 20. század legnehezebb periódusait megélő alkotóról.

Anna Margit: Ars poetica, 1970

2024. szeptember 1-ig


Borítókép: Anna Margit: Február, 1968, olaj, vászon, 52 x 45 cm, Kolozsváry-gyűjtemény, Győr