Hirdetés
Hirdetés
— 2023. augusztus 7.

Bollywood találkozása az art world-del

Első alkalommal szerveznek művészeti vásárt novemberben Mumbaiban, Ázsia filmipari központjában, India pénzügyi fővárosában – és legnépesebb városában.

Mintegy 50 galéria részvételével november 16. és 19. között rendezik meg az Art Mumbai-t, a város első művészeti vásárát. A helyszín a Mahalaxmi Racecourse lesz, egy történelmi lóversenypálya. A vásáron többnyire indiai műkereskedők vesznek részt a vásron, köztük néhány vezető galéria, mint például az Experimenter (Kolkata, Mumbai), a Vadehra Art Gallery (Új-Delhi) és a Chatterjee & Lal (Mumbai); csatlakoznak hozzájuk olyan kisebbek, mint a bangalorei Sumukha. Öt dél-ázsiai művészetre szakosodott tengerentúli galéria – köztük a londoni Grosvenor és a New York-i Aicon – is bemutatkozik a vásáron.

A Hadzsii Ali Dargah, az indo-iszlám építészet remeke Mumbai déli részén. Fotó: Wikipédia

Az Art Mumbai elindítása fontos mérföldkő India műkereskedelmében, ahol az elmúlt 15 évben egyetlen nagy vásárt rendeztek: az India Art Fairt (IAF) Újdelhiben. Az IAF legutóbbi, 2023. február 9. és 12. között megrendezett eseményén 71 galéria vett részt. Az India műkereskedelmét vizsgáló 2022-es jelentés szerint a terület dinamikusan növekszik, a járvány után számos új galéria nyílt például Mumbaiban – ami indokolja is az újabb nagyszabású vásár megrendezését.

Az Art Mumbai egyik alapítója Dinesh Vazirani az indiai művészvilág ismert alakja, társalapítója és vezérigazgatója a SaffronArtnak, India egyik vezető aukciósházának. Vazirani, a The Art Newspaper kérdésére elmondta, nem tartja összeférhetetlennek a két tisztséget. „Indiában mindig is erősen elmosódtak a határvonalak az elsődleges és a másodlagos piacok között” – mondta. „A galériák aukciós házakká váltak, és az aukciós házak partnerek a galériákkal, az elsődleges piacon is. Ezen túlmenően, az internet megerősödött szerepének köszönhetően a technológia is egyre inkább elmossa a határokat az elsődleges és a másodlagos piac, valamint a különböző értékesítési platformok között.”

A miniszterelnök, Shri Narendra Modi a Bombay Art Society-ben, Mumbaiban, 2016. február 13-án
több közéleti szereplő és vezető politikus társaságában.
A nonprofit intézmény 1888 óta működik. Fotó: Wikipédia

A vásárt Teesta Bhandare, egy újdelhi kurátor és gyűjtő igazgatja majd, aki Indiában a fiatal gyűjtők rendezvényeinek állandó szereplője. „Mumbai gyűjtőbázisa egy növekvő, fiatalabb közeg, másképp vásárolnak, mint delhi társaik. kísérletezőbbek és kevésbé foglalkoznak a márkanevekkel; kevésbé törődnek azzal is, hogy mit vásárolnak a szüleik” – avatta be a sajtót Bhandare.

India két legnagyobb kereskedelmi és művészeti központja közötti összehasonlítás Vazirani szerint is fontos és tanulsággal szolgál. Szerinte Mumbai „kissé elhanyagoltnak” érzi magát, amióta az IAF és a prominens újdelhi gyűjtők a főváros felé orientálódtak. Pedig Mumbaiban született meg például a Bombay Progressives, egy 1947-ben alapított művészcsoport, amelynek tagjai – mint például a V.S. Gaitonde és S.H. Raza – ma a legmagasabb árakat diktálják az aukción. Pályafutásuk elején Mumbai gazdag iparos családjai támogatták őket – így a város India modernkori műpártolásának otthona. És a gazdagság csak nőtt: mostanra Mumbaiban több milliárdos lett, mint akár Szingapúrban, vagy San Franciscóban.

Dél-Mumbai látképe. Fotó: Wikipédia

Ezt a gazdagságot mi sem szemlélteti jobban, mint az újonnan megnyílt Nita Mukesh Ambani Kulturális Központ (NMACC), mely egy interdiszciplináris művészeti helyszín Mumbaiban, és India második leggazdagabb családja, az Ambanis finanszírozza. Jelenleg Maurizio Cattelan első egyéni indiai kiállítása tekinthető meg a központban, valamint Yayoi Kusama Infinity Mirror Room installációja.

Köztudott volt, hogy IAF már évek óta fontolgatta a mumbai-i bővítést – de a terv sohasem valósult meg, mivel nem az India Art Fair szervezői nem voltak meggyőződve róla, hogy van-e elég komoly gyűjtője Indiának ahhoz, hogy évente egynél több nagy művészeti vásárt tartson fenn.

Ám Vazirani szerint a helyi tőkeerős vásárlói réteg miatti nagyobb eladások ígéretén túl az Art Mumbai a város talán legismertebb kulturális exportcikke, a bollywoodi csillogás révén is érvényesülni fog. Az alapító felvette a kapcsolatot Mumbai csillogó filmiparának szereplőivel, hogy egy sor gálát és rendezvényt tartsanak, melyek hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a vásár igazán emlékezetes legyen.

Picasso 1962-ben