Rekord, botrány, magyar siker – német aukciós körkép
Összességében sikeres évet zár 2022-ben a németországi árverési piac. Az utolsó hetek érdekesebb fejleményei között tallóztunk. Frissítve!
A piac évvégi eseményei közül a legnagyobb publicitást, érthető módon, annak a festménynek – Max Beckmann 1943-as önarcképének – a szereplése kapta, mely alaposan megjavította a német árverési piac abszolút rekordját. Ez a piac közel 3 százalékos világpiaci részesedésével az ötödik legnagyobb – csak az USA, Kína, Nagy-Britannia és Franciaország előzi meg –, ráadásul 2016 óta csaknem egyedülálló módon minden évben javítani tudott addigi teljesítményén: tavalyi forgalma már meghaladta a 320 millió eurót. Hiányoznak viszont kínálatából – legalábbis eddig hiányoztak – a legfelső, 10 millió euró feletti árszegmensbe tartozó tételek.
Pedig Németország az ebbe az ársávba tartozó művészekben éppúgy igen gazdag – kezdve az olyan régi mesterekkel mint Cranach, vagy Dürer, folytatva a modernekkel, a nagy német expresszionistákkal és a többek között Richter, Baselitz, Polke, Kiefer nevével fémjelzett kortársakkal –, mint az ilyen összeget szenvedélyükre áldozni tudó gyűjtőkben, kiemelkedő közgyűjteményekben és jelentős magánmúzeumokban. Nincsenek lyukak az infrastruktúrában sem:
ráadásul az országot jól lefedve Münchenben, Berlinben és Kölnben, de vannak még ismertebb házak Stuttgartban, Hannoverben és másutt is. Az igazi csúcsművek viszont, noha szerzőik, eddigi és/vagy új tulajdonosaik gyakran németek, mégis a nagy nemzetközi házak New York-i, londoni vagy újabban hongkongi aukcióin kelnek el. Hasonló gondokkal küzd egyébként a svájci piac is, de a nagy nemzetközi házak ott tartósan és intenzíven vannak jelen, ami legalább a svájci művészek kiemelkedő munkáinak egy részét „otthon tartja”. Németországban a Christie’s csak képviseletet tart fenn, s a Sotheby’s is csak tavaly óta rendez itt – egyelőre online – aukciókat.
Égetően szüksége van tehát a német piacnak olyan árakra, melyek ország-világ előtt bizonyítják, hogy a dollárban vagy euróban mérve nyolcszámjegyű összegek itt is elérhetők. Az első példát erre a tavalyi esztendő hozta, amikor a stuttgarti Nagel aukciósháznál egy Vajrabhairava istennőt ábrázoló, a Ming-dinasztia korából származó bronzszobor jutalékkal együtt 14 millió euróért cserélt gazdát. A képzőművészeti tételek között viszont eddig „csak” 5,53 millió euró volt a rekord ár, amit egy másik Beckmann-festmény, az 1942-ben született Egyiptomi nő ért el 2018-ban a berlini Villa Grisebach aukciósháznál, azaz ugyanott, ahol a mostani új rekord is született.
A mostani új csúcsárat elérő Sárga-rózsaszín önarcképet Beckmann Hollandiában festette, ahová azt követően emigrált, hogy Hitler egy 1937-es beszédében elítélte az általa „elfajzottnak” minősített művészetet. A kép egészen felesége 1986-ban bekövetkezett haláláig a Beckmann-család tulajdonában maradt, majd az örökösöktől egy brémai származású, Svájcban letelepedett ügyvédhez került, aki 2006-ban halt meg. Az ő örökösei – a Villa Grisebach igazgatójának közlése szerint – a házzal hosszú évek alatt kiépített szoros kapcsolat eredményeképp döntöttek úgy, hogy a festményt Berlinben viszik kalapács alá. Az árverőház 20-30 milliós becsértékkel hirdette a művet, ami egyáltalán nem tűnt túlzottnak annak fényében, hogy egy Beckmann-önarckép – az 1938-as Önarckép kürttel – már 2001-ben 22,5 millió dolláros árat ért el a Sotheby’s egyik New York-i árverésén, a művész életműrekordja pedig 1917 óta 36 millió font – akkori árfolyamon 41 millió euró –, melyet a náci rezsim allegóriájának tekinthető A madarak pokla című 1938-39-es munkája ért el a Christie’s-nél Londonban.
A Sárga-rózsaszín önarcképet az aukciósház az árverés előtt New Yorkban is bemutatta; a globálisan működő aukciósházak gyakran „megutaztatják” vezető tételeiket az árverés előtt, a hozzájuk képest kisebb házaknál azonban ez ritka gyakorlat, és feltehetően azon felajánlások egyike volt, amelyekkel a Grisebach igyekezett megszerezni a kép értékesítésének jogát. (Élete utolsó éveit Beckmann maga is New Yorkban töltötte.) A 23,2 millió eurós eredmény – bár a becsérték sávjának alsó harmadában maradt – lényegében megfelelt az előzetes várakozásnak és a december 1-i árverést arany betűkkel írja be a német műkereskedelem történetébe, hiszen
és esélyt teremt arra, hogy legalább a régi és az új rekord közötti sávban a német házak jobb kártyákkal a kezükben tárgyalhassanak a potenciális beadókkal. Beckmann festményére a győztes licitet Svájcból adták le, az új tulajdonos, a dúsgazdag német múzeumalapító nagyvállalkozó a 87 éves Reinhold Würth maga jelentette be, hogy ő vásárolta meg a festményt – kiegészítve mintegy 20 ezer darabból, benne Beckmann eddig 15 munkájából álló gyűjteményét. A neves festmény tehát visszatér Németországba és a jövő évben ki is állítják a künzelsaui Museum Würthben.
A nagy ünneplés mégis elmaradt az árverés után a Grisebachnál, mert az akciót egy botrány árnyékolta be, melynek részletei e sorok írásakor sem tisztázottak még maradéktalanul. Az árverésen számos mű került kalapács alá a német csomagküldő kereskedelem legismertebb alakja, a vagyonának egy részét műtárgyakba fektető Werner Otto, illetve özvegye gyűjteményéből. A tételek között szerepelt egy méretét tekintve apró, ám igen kvalitásos, cím nélküli Kandinszkij-akvarell, melyet a festő eredetileg egy barátjának ajándékozott, amit a mű alatti ajánlás is jelez. Később az akvarell a varsói Nemzeti Múzeum gyűjteményébe került, 1984-ben viszont már egy londoni Sotheby’s aukción bukkant fel, ahol egy amerikai gyűjtő vásárolta meg. Werner Otto és felesége tulajdonába négy évvel később, a müncheni Galerie Thomas közvetítésével került a mű, mely most Otto kollekciójának más darabjaival együtt 100-150 ezer eurós taksával került a berlini aukcióra, ahol ennél jóval magasabb összegért, jutalékkal együtt 387 500 euróért kelt el.
Csakhogy röviddel az árverés előtt jelentkezett az aukciósháznál a berlini lengyel nagykövetség, és bejelentette, hogy a művet 1984. június 14-én ellopták a Nemzeti Múzeumból – a múzeum tulajdonosi voltát a festmény hátoldalán lévő pecsét is igazolja –, és ezért felvették az Interpol lopott műalkotásokat dokumentáló adatbázisába is.
A ház nem tett eleget a kérésnek, arra hivatkozva, hogy mint minden esetben, a tétel provenienciáját ezúttal is alaposan megvizsgálták – ilyen célból összesen 40 szakértőt foglalkoztatnak – és vizsgálatuk azzal az egyértelmű eredménnyel zárult, hogy „a mű elárverezésével szemben semmiféle jogi aggály nem merült fel”. Hozzátették még, hogy a lengyel intervencióról csak röviddel az árverés előtt értesültek, így sok idejük nem maradt a vizsgálatra. Lengyel sajtójelentések szerint a mű az Interpol lopott műtárgyak adatbázisába is csak röviddel az árverés előtt került be; amennyiben ez így van, az aukciósház a tétel felvételét követő rutinellenőrzések során még nem láthatta, a múzeumi pecsétnek azonban erősebb gyanakvást kellett volna keltenie, hiszen a legtöbb országban a közgyűjteményekben őrzött műtárgyak elidegenítésére csak kivételes esetekben kerül sor.
Azt viszont megállapították, hogy a mű évtizedekig volt mostani beadója, illetve családja tulajdonában, azt megelőzően pedig, mint fentebb jeleztük, a Sotheby’s nyilvános aukcióján is szerepelt, ahol árverezése ellen senki nem tett panaszt. Ennél fogva úgy ítélik meg, hogy a beadó jóhiszeműségéhez nem férhet semmilyen kétség. A lengyelek más véleményen vannak: szerintük egyetlen érintett jóhiszeműsége sem feltételezhető egy olyan művel folytatott tranzakciókban, melynek hátoldalán ott van egy állami múzeum leltári pecsétje. Pjotr Glinszki lengyel kultuszminiszter egyenesen odáig ment, hogy a közösségi médiában a Grisebach aukciósházat orgazdasággal vádolta meg.
Az aukciót, ahol a lengyel konzul is megjelent, a berlini rendőrség rövid időre félbeszakította. A két járművel felvonuló hatósági emberek az ügyvezetővel kívántak tárgyalni, de a tétel árverezését nem akadályozták meg. A ház azonban az árverést követően úgy döntött, hogy újra megvizsgálja az ügyet, és annak lezárásáig felfüggeszti az adásvétel tényleges lebonyolítását.
Az ügy számos fogas kérdést tesz fel a jogi szakértőknek. A Kandinszkij-mű provenienciájában sok még a fehér folt: így nem ismert például, mi történt a képpel 1940 és 1965 között és még kevésbé tudott, hogyan került 1984-ben az akkori „keleti blokkból” Nyugatra, nevezetesen Amerikába. Pontosítandó az is, mikor került be a mű az ellopott alkotások adatbázisába. A német törvények szerint – ezt a kérdést a különböző országok eltérő módon szabályozzák – az ellopott műtárgyak visszaszolgáltatására formált igény 30 év eltelte után elévül.
Ezt a szabályt egyedül az írhatja felül, ha a mű vevője tudatában volt az ügylet törvényellenes, szabálytalan voltának, azaz, ha a vétel nem minősül jóhiszeműnek. Ez a „felülírási lehetőség” azonban nem áll fenn, ha az adásvétel aukciósház közreműködésével történt – azaz, az aukciósháznál vásárló vevő jóhiszeműsége lényegében nem vonható kétségbe. Márpedig a Kandinszkij-mű 1984-ben aukción került értékesítésre, amire a Grisebach előszeretettel hivatkozik.
Bármennyire is egyértelmű tehát, hogy a mű egykor lengyel közgyűjteményi tulajdon volt – ezt egyébként senki nem is vitatja – korántsem biztos, hogy ma jogot formálhatnak visszaszolgáltatására. Az erkölcsi érvek mellettük szólnak, a jogiak nem feltétlenül. Nyilván tovább bonyolítja a kérdést, hogy a kép sok országban megfordult a múzeumból való eltűnése óta, s ezen országok jogrendjében lehetnek az ügy szempontjából releváns eltérések, de hogy ez a tény mennyiben segít Varsónak, ma még nehezen felmérhető. Mindenesetre a nemzetközi sajtó ma már nem az aukciós rekordra, hanem a Kandinszkij-kép körüli konfliktusra fókuszál, ha a Grisebach december eleji árveréséről van szó.
A legnagyobb forgalmú német aukciósház, a Ketterer Kunst december 9-10-i árverésén véget ért a XX. századi német képzőművészet egyik legfontosabb csoportja, a Die Brücke műveiből felépített legendás kollekció, a Gerlinger-gyűjtemény története. A 91. évében járó würzburgi üzletember gyűjteményének akkor még küszöbön álló széthullásáról márciusban számoltunk be. Gerlinger hosszú évtizedekig dolgozott azon, hogy együtt tudja tartani méreteiben is impozáns, a műtárgyak mellett fontos dokumentumokat is tartalmazó kollekcióját.
Közgyűjteményekkel és magánmúzeumokkal is próbált együttműködni, ezek a kapcsolatok azonban rövidebb-hosszabb idő után rendre zátonyra futottak. Bár mindenki, aki csak egy kicsit is ért a német expresszionizmus művészetéhez, egyetértett abban, hogy ezt a gyűjteményt egyben kellene tartani, a deklarációkon túl azonban nem sok történt és a gyűjtő, mondhatni kétségbeesett, végső aktusként a kollekció felszámolása mellett döntött azzal, hogy a teljes bevételt jótékonysági szervezeteknek adja.
Az aukcionálás jogát a müncheni Ketterer Kunst nyerte el, mely az első 45 tételt júniusban vitte kalapács alá. Akkor valamennyi tétel gazdára talált; a legmagasabb árat 1,3 millió euróval Erich Heckel Gyerekek című festménye érte el. Az elmúlt napokban újabb 90 munkát árvereztek és a siker ezúttal sem maradt el. Ernst Ludwig Kirchner Kék lány a napon című, az életműben különleges helyet elfoglaló olajképe, mely 1990 óta volt Gerlinger tulajdonában, 2 milliós becsértékével szemben 4750 ezer euróért, a művész Kuporgó nő című faszobra pedig 4290 ezer euróért kelt el. Karl Schmidt-Rottluff Olvasó nőjéért a becsérték több mint ötszörösét jelentő 4060 ezer, Vörös dűnéjéért pedig 1945 ezer eurót adtak. Néhány munka ezúttal beragadt ugyan, de az eredmények összességükben messzemenőkig visszaigazolták a mindörökre szétszóródott gyűjtemény különleges kvalitásait.
Számunkra, itthonról figyelve, a német aukciós piacon is a magyar, illetve magyar vonatkozású tételek szereplése az egyik legizgalmasabb kérdés. Ezúttal is volt mire figyelni, hiszen több háznál is szép számmal kerültek – zömmel modern és még inkább kortárs – magyar munkák kalapács alá. A kölni Van Ham aukciósház november 30-i árveréséről, ahol Maurer Dóra és Jovánovics György is új életműrekordot ért el, közvetlenül az aukció után már beszámoltunk, így ezúttal a berlini Bassenge december 2-3-i modern és kortárs aukciójára térünk ki, ahol magyar szemmel nézve részben ugyancsak az előbb említett két művész játszotta a főszerepet.
Jovánovics Györgytől Köln után a német fővárosban is egy Berlini relief szerepelt és ért el – jutalékkal együtt – az 1800 eurós becsértékét messze meghaladó 11780 eurós árat. Maurertől a (de)formation sorozat egyik darabjára lehetett licitálni; a műért új tulajdonosa 3720 eurót fizetett. Maurer három szitanyomata 370 és 570 euró közötti áron kelt el. Birkás Ákostól ikonikus Fej-sorozatának egy kisméretű, grafit darabjáért becsértékének többszörösét, 7440 eurót fizettek. Etienne Beöthy két remek bronza a vártnál valamivel kevesebbért, 868, illetve 1860 euróért talált vevőre, míg Vasarely tucatnyi szitanyomata – kettő kivételével – mind elkelt 250-1200 euró közötti áron. Az op art mesterétől egy, Csepei Tibor ismert gyűjteményét is megjárt kollázsra is lehetett licitálni; ez jóval becsült értéke felett, 6200 euróért került új tulajdonosához.