Huszonöt, Basquiat-nak tulajdonított művet vitt el az FBI egy floridai kiállításról
Az Orlando Museum of Art éppen nyitva tartó kiállításáról, látogatók jelenlétében vittek el műveket a szövetségi nyomozóhatóság emberei. Olyan festményekről van szó, amelyeket Jean-Michel Basquiat-nak tulajdonítanak, de nem biztos, hogy valóban ő az alkotójuk.
A múzeum, amelynek február óta nyitva tartó Heroes and Monsters című kiállításán szerepeltek a kérdéses művek, sietett leszögezni, nem vettek őrizetbe senkit a dolgozói közül és nincs tudomása arról, hogy az intézmény ellen nyomozás folyna.
A lefoglalt művek 2012-ben bukkantak fel, és jobbára úgy tartották őket nyilván, mint Basquiat 1982-ben, Los Angeles-ben készült munkái. Azonban az eredetiségükre vonatkozó kételyek rögtön a művek felszínre kerülése körül megfogalmazódtak. A művek jelenleg a műkereskedő William Force, valamint befektetőtársa, Leo Mangan tulajdonában vannak, és úgy tudni, Basquiat akkor alkotta őket, amikor a Larry Gagosian galerista Los Angeles-i otthona alatt levő műteremben készült a Gagosian-nél rendezendő kiállítására. Állítólag ő maga adta el a képeket 5000 dollárért Thad Mumford forgatókönyvírónak – ismerteti a művek sorsát az Artnet News. Mumford a műveket harminc évig raktárban tartotta, majd 2012-ben aukcióra bocsátotta azokat, és Force ekkor vette meg a festményeket 15 ezer dollárért.
A New York Times-nak Larry Gagosian úgy nyilatkozott: “nagyon nem valószínű”, hogy ezek valóban akkor és úgy keletkeztek, ahogyan a történet szól, és a galéria asszisztense sem emlékszik a munkákra. A 2018-ban elhunyt Mumford pedig az FBI-nak tett 2017-es írásbeli nyilatkozata szerint soha nem szerzett vagy vett műveket Basquiat-tól. Az Artnet News Todd Levin műtárgyszakértő tanácsadót idézi, aki szerint a művek már ránézésre is problematikusak, és annak, aki ismeri a művész munkásságát, nem lehet kétséges, hogy ezeket nem ő hozta létre.
Igaz azonban, hogy az eredetiségük mellett érvelve a tulajdonosok szintén fel tudtak hozni hiteles szakértői véleményeket.
A festmények, ha valóban Basquiat alkotásairól van szó, ma 100 milliót érnének, jelentősebb múzeumi bemutatásuk pedig hozzájárulna az értéknövekedéshez.
A The Art Newspaper megjegyzi, a festményeket a kiállítást megelőzően több alkalommal próbálták eladni a tulajdonosok a másodlagos piacon, de a művek nem találtak vevőre. A floridai kiállítás hírére egyébként a szakértő Todd Levin tett lépéseket, megpróbált kapcsolatba lépni a múzeummal, ám miután nem kapott választ, értesítette az FBI-t. A tervek szerint a kiállítás június végéig tartana nyitva, majd az anyag Olaszországba utazna, vagy inkább utazott volna.