Új múzeum nyílik Szenegálban a restitúciós műtárgyak számára
A connecticuti Albers Alapítvány 2025-re tervezi megnyitni az afrikai művészet történetét bemutató, a restitúciós eljárások során európai és amerikai gyűjteményekből, kiállító helyekről visszaszolgáltatott tárgyak bemutatását is lehetővé tevő múzeumát a szenegáli Kaolack városának közelében.
A Josef és Anni Albers Alapítvány és a Szenegálban működő nonprofit segélyszervezet, a Le Korsa bejelentése szerint a 2025-ben nyíló új múzeum és kulturális, közösségi központ a történelmi és kortárs afrikai művészet bemutatására, megismertetésére, népszerűsítésére szolgál majd. Neve Bët-bi lesz, mely a helyi wolof nyelven ‘szem’-et jelent, s a műtárgyak felvonultatása és kontextusba helyezése mellett speciális oktatási programot is kínál majd. A helyi kurátorokon és múzeumi szakembereken túl vendégkurátorokat is szívesen látnak nemzetközi, illetve más afrikai intézmények felé nyitott programjaik révén.
A múzeum továbbá segíteni kívánja a nyugati gyűjteményekből hazaszállítandó, egykor Afrikából elhurcolt műtárgyak elhelyezését, akár „átmeneti szállást” biztosítva azon tárgyaknak, melyeknek jogos tulajdonosai olyan közösségek, ahol még nem állnak készen a visszaszolgáltatott anyag tárolására, illetve gondozására, állagának megóvására.
Nicholas Fox Weber, a Josef és Anni Albers Alapítvány ügyvezető igazgatója és a Le Korsa alapítója, az artnet cikkében kihangsúlyozta, hogy nemcsak a nemzetközi látogatóknak, utazóknak, hanem főleg olyanoknak szeretnék bemutatni a műveket, műtárgyakat, akik még soha nem léptek be egy múzeumba sem.
A szellős, részben fából készült geometrikus épületet Mariam Issoufou Kamara építész tervezi, akit négy jelölt közül választottak ki a múzeum megtervezésére. Munkáját a helyi Kaolack régióra jellemző ősi monolitok ihlették.
„Térségünkre túl sokáig volt jellemző, hogy a kulturális javainkat elhordják, és más országok múzeumi gyűjteményei húznak hasznot belőlük. Ez a projekt most lehetőséget kínál egy új típusú tér kialakítására, amelyet a régió gyökerei és szellemi öröksége ihlet, s amellyel a XXI. század múzeumát meghatározó kritériumok határait is feszegetni lehet” – nyilatkozta az építész.
A Nigerből származó Kamara alapította az atelier masōmī építészeti és dizájnstúdiót, mely több progresszív, ugyanakkor a helyi tradíció előtt tisztelgő, a környezeti hatásokkal összhangban elkészült épületet tervezett a térségben, többek közt a Hikma közösségi komplexumot és a Dandaji piacot.