Hirdetés
Hirdetés
— 2024. november 21.

Hatmillió dollár fölött kelt el egy ragasztószalagos banán – mint műalkotás

Az évszázad egyik legtöbbet emlegetett műalkotása, Maurizio Cattelan duct tape-pel falra rögzített banánjának legújabb manifesztációja 6,2 millió dollárért kelt el a Sotheby’s november 20-i árverésén.

Fotó: Kena Betancur / AFP

A licit 800 000 dollárról indult, és a teremben, telefonon, valamint online érkező ajánlatoknak köszönhetően hamar 1 millió dollár fölé emelkedett az ár, majd 2,2 millió dollárnál úgy tűnt, megáll, de aztán újra felpörögött a licit, elsősorban az online résztvevők aktivitásának köszönhetően.

Végül Justin Sun, kínai születésű, new yorki kriptovállalkozó tette meg a nyertes ajánlatot aki természetesen kriptoval fizetett és az X-en bejelentette, hogy az alkotás ehető részét el fogja fogyasztani.

„Ez nem csak egy műalkotás” – mondta Sun a Sotheby’s-nek adott nyilatkozatában – „egy kulturális jelenséget képvisel, amely hidat képez a művészet, a mémek és a kriptovaluta közösségének világa között. Hiszem, hogy ez a mű a jövőben még több gondolatot és vitát fog inspirálni, és a történelem részévé válik”.

Már az induló becsérték is jelentős felárat jelentett ahhoz az 120 000-150 000 dollárhoz képest, amelyért a mű első kiadásai 2019-ben az Art Basel Miami Beachen a Perrotin Galéria standjánál elkeltek. Annak ellenére, hogy a mű egyike volt a 11 garantált tételnek az árverésen, az, hogy az eladás előtti 1,5 millió dolláros becsült ár több mint négyszereséért kelt el, meglepő volt.

A műalkotás érdekes logisztikai problémákat vet fel. Míg az eredeti banánt egy floridai szupermarketből szerezték be, a mű tulajdonosának feladata, hogy szükség esetén pótolja a banánt.

A Sotheby’s szakértője a az aukciós katalógus banánról szóló esszéjében azt írta: „A 21. század egyetlen más műalkotása sem váltott ki akkora botrányt, szította fel a fantáziát és borította fel a kortárs művészet definícióját, mint Maurizio Cattelan Comedian című műve… A mű azon ritka alkotások közé tartozik, amelyeket nem kell bemutatni, mivel gyorsan globális szenzációvá vált, amely rekord tömegeket vonzott, elárasztotta a közösségi médiát, a New York Post címlapjára került, és mind a nézőket, mind a kritikusokat egyaránt megosztotta. Szenvedélyesen vitatott, rapszodikusan tisztelt és hevesen vitatott… a mű a világszerte címlapokon szerepelt, és az évszázad legtöbbet emlegetett műalkotása lett.”

Borítókép: Kena Betancur / AFP