A Christie’s közel ötven év után visszatér az autópiacra
A Christie’s felvásárolta a veterán autókra specializálódott Gooding & Company aukciósházat, így visszatér az autópiacra, tovább diverzifikálva luxuskínálatát.
A Christie’s aukciósház úgy tűnhet, új területre lép azzal, hogy megvásárolja a Gooding & Company veterán autókkal foglalkozó céget, azonban az akvizícióval valójában visszatért a luxus autók piacára, ahol utoljára az 1970-es években volt jelen. A Gooding & Company 2003-ban alakult, és közel 3 milliárd dollár bevételt hozott eddig. Az üzletet várhatóan 2024 végéig zárják le, és a cég neve Gooding Christie’s-re változik – jelentette be az aukciósház. Bár az autós árverések piaca visszaesőben van, a Christie’s a luxuscikkek iránti kereslet növekedésében lehetőséget lát, a mostani lépés egyben egyfajta reakció is a piaci visszaesésre.
A Christie’s szándéka nemcsak az autós aukciók újraindítása, hanem a Gooding Company történetének, szakértelmének és ügyfélkörének integrálása a saját luxusportfóliójába. A lépés a Christie’s hosszú távú stratégiájának részét képezi, amellyel szélesíteni kívánja kínálatát a tradicionális művészeti aukciók mellett más magas értékű, presztízst képviselő tárgyakra is. Különösen számítanak az olyan gyűjtőkre, akik az autókat műalkotásokként tartják számon.
Annak ellenére, hogy az elmúlt években a globális autópiacot sok bizonytalanság övezte, beleértve a gazdasági visszaesést és a gyűjtők visszafogottabb költekezését, a Christie’s optimista, mivel a luxuscikkek iránti kereslet – beleértve az autókat is – továbbra sem csökkent. A Christie’s vezérigazgatója, Guillaume Cerutti, egyenesen jelentős globális növekedési lehetőségekről beszélt az akvizíció kapcsán a The Art Newspaper-nek. Ez a lépés nemcsak üzleti, hanem kulturális szempontból is jelentős:
Júliusban a Christie’s 2,1 milliárd dolláros aukciós bevételt jelentett az év első felére, ez 22 százalékos csökkenést jelent 2023-hoz képest. Bár az autóaukciók korábbi rekordjai után a piac visszaesett, a Christie’s vezetősége bízik a jövőbeli növekedésben. François-Henri Pinault, a Christie’s anyavállalata, a Groupe Artémis elnöke szerint a Gooding & Company felvásárlása összhangban van a Pinault család művészeti, kulturális és luxuspiaci befektetéseivel.
A luxustermékek 20 százalékkal járultak hozzá a Christie’s 2023-as 5 milliárd dolláros aukciós bevételéhez, beleértve a borok, órák, ékszerek és designer táskák iránti növekvő keresletet. A Christie’s szerint a fiatalabb vásárlók 38 százaléka más aukciós kategóriákban is licitál a luxuscikkek vásárlása után.