Napirenden a csomagolóművész hagyatéka
Most ült először össze a Christo és Jeanne-Claude Alapítvány kuratóriuma, hogy megvitassák, mit kezdjenek az alkotópáros 150 millió dolláros vagyonával és be nem fejezett műveivel.
A grandiózus épületcsomagolási land art projektjeivel világhírűvé vált Christo Javasev bolgár származású művész még 2020-ban bekövetkezett halála előtt hozta létre az alapítványt saját és 2009-ben elhunyt felesége – egyben alkotótársa – művészi hagyatéknak gondozására. A 12 tagú Christo és Jeanne-Claude Alapítványnak a hagyaték gondozása valamint a be nem fejezett projektek megvalósítása a fő feladata – írta meg a The Art Newspaper.
Az alapítvány vagyonát az 1950-es évek végétől 2020-ig terjedő időszakban készült eladatlan műtárgyak képezik: rajzok, kollázsok és litográfiák, amelyek közül a legtöbb a nagy projektekhez kapcsolódik; valamint az eladott és eladatlan művek archív dokumentációjából. Illetve az alapítványé lett a manhattani Soho-ban az a Howard Street-i épület, ahol a művészek éltek és dolgoztak; ez lesz a szervezetet székhelye. Karin Barkhorn ügyvéd, az alapítvány igazgatótanácsának elnöke szerint e vagyontárgyak együttes értéke 150 és 200 millió dollár (74 milliárd forint) között lehet.
Még nincs eldöntve, mi lesz a gyűjteméyn sorsa. Jonathan Henery, az alapítvány egyik elnökségi tagja, aki az adminisztratív feladatokat – például a műtárgyak hitelesítését – látja el, így nyilatkozott: „Christo azt akarta, hogy műveit világszerte ismerjék meg”, ezért néhány darabot múzeumoknak ajándékoznak, „de még mindig vannak eladandó műveink is, és még mindig van kereslet, bár nem akarjuk elárasztani velük a piacot. Néhányat meg akarunk tartani kölcsönzésre különböző jövőbeli kiállításokhoz. Emellett persze a tárgyak eladásából befolyó összeg határozza majd meg, hogy az alapítvány mire lesz képes.”
Barkhorn szerint “elsődleges szempontunk a műtárgyak és az archívumok megőrzése, Christo örökségének megőrzése, olyan múzeumok felkutatása, amelyek jól illeszkednek a munkásságához, és talán, ha marad pénz, ösztöndíjak nyújtása művészeknek vagy múzeumoknak”. A lehetséges célok között szerepel, hogy a Howard Street-i épületben tanulmányi központot hozzanak létre.
Christo és Jeanne-Claude életükben meg nem valósult projektjei közül egy a Christo halála utáni évben készült el, ez volt a Diadalív becsomagolása, a L’Arc de Triomphe, Wrapped, amelyet a művész egyik unokaöccse, Vladimir Javasev irányított. A duónak még egy megvalósulatlan projektje maradt, a Mastaba, egy 410 000 olajhordóból álló, lapos tetejű piramis az Egyesült Arab Emírségek számára, Abu Dhabiban, mely, ha elkészül a világ legnagyobb szobra lesz. „A párizsi projektet Christo halála előtt már engedélyezték és az anyagokat megrendelték” – tette hozzá Henery. „A Mastaba is részletesen meg van tervezve, a lehetséges helyszíneket is kiválasztották, és minden esztétikai döntés megszületett még a művészek életében.”
Borítókép: A becsomagolt Reichstag, fotó: WOLFGANG KUMM / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP