Nan Goldin kampányáról szóló dokfilm nyerte a fődíjat Velencében
Díjat nyert Velencében az a dokumentumfilm, amely Nan Goldin fotográfus küzdelmét és sikerre vezető kampányát mutatja be, amelyet az opioid-válságért felelős Sackler-család tevékenysége ellen indított. És amely egyebek mellett most a világ nagy múzeumait is szembenézésre készteti.
Laura Poitras All the Beauty and the Bloodshed című dokumentumfilmje nyerte el a 79. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Arany Oroszlán díját. Az idén készült alkotás, amelynek premierje szeptember 3-án volt, Nan Goldin amerikai fotógráfus és aktivista fáradhatatlanul végzett, és elsősorban a világ nagy múzeumait célzó nemzetközi kampányát mutatja be, illetve a Sackler-család tagjainak az opioid-járványban játszott szerepükért való felelősségre vonását firtatja – számolt be mások mellett a Hyperallergic.
Laura Poitras az Edward Snowdenről szóló 2014-es Citizenfour című dokumentumfilm rendezőjeként és a 2014-ben indult nonprofit hírszervezet, az Intercept alapító szerkesztőjeként is ismert. A rendező a fesztiváldíjat követően arról beszélt, hogy a dokumentumfilm is lehet mozi, és elmondta, soha nem találkozott még Nan Goldinhoz fogható emberrel. „Művészete és látásmódja évek óta inspirálja a munkámat, és filmesek generációira volt hatással“ – nyilatkozta Poitras.
A szóban forgó dokumentumfilm a második, amely az adott kategóriában valaha elnyerte a rangos fődíjat Velencében. A film egyik producere maga Nan Goldin volt, aki saját visszaemlékezésein keresztül mesél a külvárosi gyermekkoráról, a nővére halála utáni gyászról és a New York-i művészközösség az 1980-as években AIDS válságra adott válaszáról. A produkció Goldin életének és munkásságának krónikájaként – saját opioid-függőségből való felépülése óta – követi az elmúlt öt év erőfeszítéseit. Egyértelmű a cél: itt művészvilág kényszeríti számvetésre Sackleréket, akiknek a neve összekapcsolódott a opiáttartalmú erős fájdalomcsillapítók okozta globális krízissel, és akik a Purdue Pharma nevű cégükön keresztül hatalmas összegeket kerestek mások tragédiáján. Nem mellesleg pedig nagy presztízsű művészeti intézmények bőkezű támogatóivá is váltak, megtestesítve a toxikus filantrópia egyre többet emlegetett negatív gyakorlatát.
Goldin 2019-ben alakította meg a Prescription Addiction Intervention Now (PAIN) csoportot, amelynek fellépését és tiltakozásait követően a párizsi Musée du Louvre a Sackler név minden megjelenését eltávolította a múzeumból. Azóta a Tate, a Serpentine Galleries, a Metropolitan Museum of Art (MoMA) és a New York-i Guggenheim Múzeum is kénytelen volt megválni a család nevétől (és pénzétől) a galériáiban, épületeiben, gyűjteményeiben. Példájukat márciusban a British Museum és a londoni The National Gallery is követte. Az utolsó nagy brit múzeum, melynek épülete még viseli a Sackler család nevét – The Sackler Courtyard –, a londoni Victoria and Albert Museum – jegyzi meg az The Art Newspaper.
Az All the Beauty and the Bloodshed forgalmazási jogait Észak-Amerikában a Neon szerezte meg, a film ősszel kerül a mozikba, amit követően digitálisan is elérhető lesz majd. A hivatalos premier október 7-én New Yorkban a New York-i Filmfesztivál keretében lesz, mely programjának középpontjában a díjnyertes alkotás áll. Az idén 60. évfordulóját ünneplő New York-i Filmfesztivál (NYFF) hivatalos plakátját – korábban Larry Rivers és Kara Walker is tervezett már plakátot a NYFF számára – is Goldin tervezi. A dokumentumfilm megjelenése ugyanakkor egybeesik a Nan Goldin munkásságát bemutató retrospektív kiállítással, mely elsőként a stockholmi Moderna Museet-ban lesz látható október 29-től. A terv szerint a tárlatot ezt követően az amszterdami Stedelijk Museumban, a berlini Neue Nationalgalerie-ben és a milánói Pirelli HangarBicoccában is bemutatják majd.