
Szétszedett egy Rotschild-Wunderkammert a Louvre, vissza kell szolgáltatnia a darabjait
Az örökül hagyó végrendelkezésével ellentétesen tárolták a Wunderkammer darabjait a Louvre-ban.
A párizsi Louvre Múzeum átadja Adèle de Rothschild gyűjtő hagyatékából származó a végrendeletnek nem megfelelően kezelt 258 műtárgyát a Fondation des Artistes-nek – írta a Le Monde. A francia hírportál szerint a művek helytelenül kerültek a Louvre kezelésébe, amint az a gyűjteményeiben lévő művek és a Rothschild-hagyaték 2019-es keresztleltározása során kiderült.

Az illusztris francia bankárcsalád néhai sarja 1922-ben bekövetkezett halála előtt a francia kormányra hagyta magánvilláját és annak teljes berendezését – egyetlen megkötéssel: hogy a kuriózumokat tartalmazó kamrának – úgyismint Wunderkammer vagy Cabinet de curiosités – egyben, érintetlennek kell maradnia. Gyűjteményének darabjait azóta Párizs legfontosabb kulturális központjai kapták meg, köztük a Musée de Cluny, a Bibliothèque nationale de France és a párizsi Musée des Arts Décoratifs, valamint a Louvre. Egy 2020-ban befejezett leltár azonban megállapította, hogy a Louvre 258 olyan hagyatéki darabot is magánál tartott, jellemzően kisméretű, háromdimenziós gyűjteményi tárgyakat, valamint az iszlám művészetet apró remekeit, melyek egyértelműen a speciális gyűjtemény darabjai voltak.
A Wunderkammer vagy Cabinet de curiosités a reneszánsz és barokk korokban elterjedt gyűjteménytípus volt, amely a világ sokféleségének és csodáinak bemutatására szolgált. Az ilyen kamrák célja az volt, hogy a természet és az emberi kultúra különleges tárgyait egy helyen összegyűjtve tudományos, filozófiai és esztétikai élményt nyújtsanak, miközben a gyűjtő társadalmi presztízsét is kifejezték. A Wunderkammerek tartalma négy fő kategóriába sorolható: a naturalia a természet ritkaságait, például ásványokat, állati preparátumokat, növényeket és fosszíliákat jelentette; az artificialia az ember által készített különleges tárgyakat, mint a szobrocskák, fegyverek és ékszerek; az exotica idegen kultúrákból származó ritkaságokat, például afrikai maszkokat vagy ázsiai eszközöket; míg a scientifica különféle tudományos műszereket – teleszkópokat, mikroszkópokat, órákat – foglalt magába. A Wunderkammerek nemcsak tudósokat és művészeket inspiráltak, hanem a modern múzeumok előfutárainak is tekinthetők.
„A Cabinet de curiosités egyes tárgyai már 1923-ban a Louvre-ba kerültek, míg másokat a 2000-es évek fordulóján helyeztek el ott, hogy megóvják őket a Hôtel Salomon de Rothschild felújításai alatt” – nyilatkozta Laurence Maynier, a Fondation des Artistes igazgatója. Maynier szerint a Louvre-ral a visszaszolgáltatásról folytatott tárgyalások nem voltak túl zökkenőmentesek, mivel egyes örökségvédelmi szakértők jogi okokra hivatkozva a restitúció ellen érveltek, mások pedig amiatt fogalmaztak meg aggályokat, hogy a műveket az alapítványnál nem láthatják olyan sokan. Az alapítvány által őrzött Rothschild bárónő kuriózumkabinetje 2017 óta várja a látogatókat; állítólag évente 2000-2500 érdeklődőt nézi meg, ami töredéke a Louvre nagyjából 8 millió éves látogatószámának.
„Azok a tárgyak, amelyek visszaadását kértük, mind raktárban voltak, így láthatatlanok maradtak a nyilvánosság előtt” – válaszolta erre az érvre Maynier, hozzátéve, hogy ez „nem győzelem és nem bosszú, hanem egy törvényes és szükséges folyamat vége. Ha nem vagyunk képesek tiszteletben tartani egy hagyaték feltételeit, akkor szabotáljuk a továbbiak létrehozásának minden lehetőségét.”
A párizsi székhelyű szervezet ösztöndíjak, rezidenciaprogramok és lakhatás formájában nyújt támogatást pályájuk bármely szakaszában lévő művészeknek. A kulturális és a külügyminisztériummal együttműködve küldetése kiterjed a francia művészet népszerűsítésére is a határokon belül és külföldön, s ez magában foglalja a történelmi gyűjtemények gondozását is.

Az egykor a Cabinet de curiosités részeként leltározott mintegy harminc másik tárgy még öt évig látható lesz a Louvre-ban, hogy a kurátoroknak legyen idejük a megfelelő pótlások beszerzésére. További kompenzációként a múzeum 104 darabot kap meg a hagyatékból, amelyek eddig az alapítvány őrizetében voltak. Az alapítvány eközben megkezdte a 200 műtárgy visszahelyezésének munkafolyamatait, hogy azok megfeleljenek Adèle de Rothschild eredeti elképzelésének – vagy legalábbis megközelítsék azt.
Borítókép: Louvre, fotó: MATTES René / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP