Hirdetés
Hirdetés
— 2024. május 2.

Mayday – A mű heti ajánlója

Sírkövekként funkcionáló hibaüzenetek az online dimenzióban, vajdasági bolhapiacról származó hadászati nyersanyagok, posztdigitális festészet, valamint keretbe zárt faarcok – reméljük, segélyhívás nélkül is eligazodnak olvasóink a május eleji művészeti térben.

PP Center /// Tactical

Dukai István a szoftveres és a fizikai roncsolás gesztusaival, taktikai elvével értelmezi újjá a katonai ponyvák fenyegetően esztétikus világát a jugoszláv brutalizmus és a repetitív techno árnyékában.

„Jellegzetes fekete mintázatait érzelmi impulzusokból vagy vizuális elemekből kiindulva kezdi szerkeszteni. A vékony vonalszalagok – a techno négynegyedes ütemének monoton ismétlődő ritmusára – koncentrikusan megsokszorozódó emblématestként öltenek formát a számítógép képernyőjén. Az esztétikailag letisztult, tökéletes szimmetriába szerkesztett, üres grafikai logójelek hol a feketére hangolt indusztriális minimalizmus, hol a moárés rácsok között elvesző op art világát idézik. Az önmagukba forduló, lekerekített emblémák sávjain úgy fut a jelnélküli jelentés, mint a lejátszó tűje az üres bakelitlemez iparilag maratott barázdáin. A kereskedelmi grafikai világából kilépő Dukai ezeket a tökéletesre szerkesztett ideálemblémákat roncsolja a számítógépes rajzszoftverek segítségével: a mintázatot megbontja, megfolyatja vagy széttördeli. A folyamat révén születő személyessé tett új jeleket plotterezett sablonokkal és fekete akrilszprével festi fel a táblaképek felületére. A hordozók olyan nyersanyagok, amelyek Dukai szerbiai falusi gyerekkorához kötődnek: göcsörtös nyers zsákvásznak vagy katonai ponyvák.” Kurátor: Rieder Gábor


2024. május 24-ig.


FKSE /// Amíg a beton lebomlik

„…vannak jó dolgok – mondják – , de minden megváltozott, és hát mi is az, hogy jó vagy rossz – mondom én, miközben újra és újra vizsgálom a lehetőségek tárházát: hol is lehetnék otthon; amíg a beton lebomlik, folytonosan változtatom meg terveimet a nyüzsgés közepette, ami a világunk…”

A Magyar Képzőművészeti Egyetem három tanszékének Festő Tanszék (Chilf Mária) / Intermédia Tanszék (KissPál Szabolcs) / Képzőművészet-elmélet Tanszék (Lázár Eszter) együttműködésében megvalósult kiállításon Csököly Adél, Gaál Viki, Ilauszky Irma és Rybaltovszki Anna munkáit Mészáros Luca rendezte tárlattá.

2024. május 8-ig.


The Space ///  Kádár Emese: NOT_FOUND 

„Életünk tetemes részét töltjük a digitális szférában, így értelemszerűen személyes vagy épp teljességgel online kapcsolataink lenyomatának emlékei is egyre nagyobb mértékben a digitális platformok szerverein laknak. Nem véletlen, hogy a nagy technológiai cégek szoftverein belül mára tudunk rendelkezni arról is, hogy halálunk után kire szálljanak online tárolt adataink hozzáférései. Egy efféle rendelkezés természetesen nem lehet teljeskörű, arról nem is beszélve, hogy még a leggondosabb felkészülés mellett is beüthet a krach: fájlok megkárosodhatnak, egy
vírustámadás során odaveszhetnek, vagy vagy épp maguk a közösségi média platformok szűnhetnek meg, amelyek korábban szeretteink fényképeit, üzeneteit vagy videófelvételeit tárolták. Helyükön pedig hibaüzenetek maradnak – mintegy az egykori emlékek sírköveiként.

Kádár Emese NOT_FOUND című egyéni kiállítása a digitálisan tárolt emlékekhez való hozzáférés kérdéseit, általa pedig a kortárs gyász rituáléinak új formáit elemzi. Művein a klasszikus sírkövek esztétikája a kortárs emlékezetkultúra és gyász megélésének kihívásaival vegyül. A szőttesek mintázata és formanyelve egyszerre idézi meg a hagyományos temetkezés szimbólumait és az emojik leegyszerűsítő vizuális nyelvét, azt vizsgálva, hogy a közösségi média már-már gyermeteg kommunikációs eszközei mennyiben képesek a gyász, a veszteség élményének komplex örvényeinek kifejezésére.”

A kiállítás Kádár Emese képzőművész és Sárai Vanda kurátor sikeres együttműködésének lenyomata, amely elnyerte a 2023-as Esterházy Art Dating fődíját.

2024. június 14-ig.


Longtermhandstand /// Keresztesi Botond: Velvet Dreams

„Kedvelem és rendkívül fontosnak is tartom a humort az élet minden területén. Ezen belül is közel áll hozzám annak sötétebb, kissé északi formája, mint mondjuk Alex van Warmerdam filmjeinek humora. Ez bújhat egyszerre a kedélyesség és feszültség mögött is” – nyilatkozta Keresztesi egy friss interjúban. Újabb izgalmas kiállítás a Mészáros utcában.

Megtekinthető: 2024. 06. 02.


Mai Manó Ház /// Nyírfafejek

„Ahol valamely társadalom modernizálódik, ott a portréábrázolás modernizációja is megjelenik” – olvasható Kemenesi Zsuzsanna fotográfus, kommunikáció-kutató, volt egyetemi docens faerezetekből kirajzolódó emberi arcokat megörökítő kiállításának kurátori szövegében.

2024. május 26-ig.


+1

Kassák Múzeum /// „Halleluja a tavasznak, Mutterkám.” – KÉPKIVARRÓ MŰHELY ÉS CSALÁDI NAP

A Kassák Múzeum Óbuda napján a tavaszt és az anyák napját is ünnepli. Családi napukon régi időket idéző fényképek, képeslapok újulnak majd. Az anyukáktól, nagymamáktól, dédnagymamáktól ellesett öltésekkel díszíthetők fel a fiók mélyén vagy a családi albumban talált emlék(kép)einket.

Külön szeretettel várják az ünnepelt édesanyákat, nagymamákat, dédmamákat, akik szívesen tovább örökítik kézművességben szerzett tudásukat gyerekeikre, unokáikra.

A program ingyenes, de regisztrációköteles.
A hímző és varró eszközökről a múzeum gondoskodik, csak családi fotókat kell hozni!

A workshopot Jónás Anna és Teleki Emma múzeumpedagógusok vezetik.
A férőhelyek száma korlátozott, maximum 20 fő jelentkezését tudják fogadni.

2024. május 4. szombat, 11:00 – 14:00.