Hirdetés
Hirdetés
— 2024. január 19.

2023 legjobb műkritikájának díját Kozák Zsuzska, A mű szerzője nyerte el

Tíz év után újra átadták az AICA Műkritikusok Nemzetközi Szövetségének Magyar Tagozata által odaítélt szakmai díjakat az elmúlt év teljesítményei alapján. A legjobb kritika a zsűri döntése szerint Kozák Zsuzska Tinder-ikonográfia a magyar pavilonból című írása lett, mely A mű-n jelent meg tavaly februárban.

Kozák Zsuzska Tinder-ikonográfia a magyar pavilonból című emlékezetes cikke a 2022-es, 59. Velencei Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonja mögött álló szakmai munkát vette kritikai górcső alá.

A „Legjobb egyéni kiállítás” díját Chilf Mária és Horváth Gideon kapta megosztva; Chilf a dunaújvárosi ICA-D-ben rendezett A minták kötnek, Horváth Gideon a Glassyard Galériában felállított Myths of Vulnerability – A sebezhetőség mítoszai  című kiállításáért. A „Legjobb kurátori projekt” elismerést Dabi-Farkas Rita és Popovics Viktória vehette át a Ludwig Múzeumban múlt hét végén zárt Vigyázat, törékeny. Handle with care című tárlatért. Popovics Viktóriával a kiállítás kapcsán készült beszélgetésünk itt olvasható; Horváth Gideon-interjúnk pedig itt.

A díjakat a szervezet tagjaiból véletlenszerűen választott zsűri – Hegyi Dóra, Magyar Fanni, Tatai Erzsébet, Tímár Katalin, Zemlényi-Kovács Barnabás – ítélte oda.

Az AICA tagságának közleménye szerint:

„A díj újraindításának elsődleges célja, hogy a szakmai szempontokat gyakran mellőző döntések mentén formálódó művészeti intézményrendszerbe visszahozzon egy kifejezetten szakmai grémium által, demokratikus alapon kiadott elismerést.” 

A korábbi gyakorlatot követve az AICA elnöksége minden évben egy kortárs művészt kér fel a díj elkészítésére, amelynek költségeit a tagdíjakból rendelkezésre álló büdzséből fedezi. 2024-ben a díjat Süveges Rita készítette.

Süveges Rita munkája

A jelöltek a következők voltak:

Legjobb kritika:

Balkó Dorottya: Te és Én együtt lebegünk – A kortárs magyar fotográfia tét nélküli összefoglalása. Designisso
Benedek Kata: Trash of Köztér. instagram.com/trashofkozter
Kozák Zsuzska: Tinder-ikonográfia a magyar pavilonból. A mű
P. Szűcs Julianna: Ami a mából hiányzik. Gondolatok Mácsai István kapcsán. Artmagazin
Varga Tünde: Folyamatos múlt, avagy az alárendelt hangot kap. Artmagazin Online

Legjobb egyéni kiállítás:

Borsos Lőrinc: A jövő gyermekéhez. MűvészetMalom, Miklósvölgyi Zsolt
Chilf Mária: A minták kötnek. ICA-D, Zsinka Gabriella
Czene Márta: Ez nem az én testem. Inda Galéria
Dezső Tamás: Coda. Einspach Fine Art, Cséka György
Esterházy Marcell: Timelines. MODEM, Don Tamás, Mucsi Emese
Fajgerné Dudás Andrea & Horváth Lóczi Judit: Similar Stories. The Space, Szabó Noémi
Horváth Gideon: A sebezhetőség mítoszai. Glassyard Gallery, Páldi Lívia
Igor & Ivan Buharov: Minket anarchistákat nem nyugtalanítanak morálgiliszták. Kassák Múzeum, Erdődi Katalin
Vékony Dorottya: Az elengedés rítusai. Budapest Galéria, Gadó Flóra

Legjobb kurátori projekt/kiállítás

A kétely felfüggesztése. Néprajzi Múzeum, Frazon Zófia, Wilhelm Gábor
Az erőszakról. Budapest Galéria, Páldi Lívia
Efemer emlékezet. 2B Galéria, Martincsák Kata, Menyhért Juci
Ki a raktárból! 2. Árnyékban. Női alkotók művei a Fővárosi Képtár gyűjteményében 1900–1950. Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum, Molnárné Aczél Eszter
Luminotéka. Vasarely Múzeum, Orosz Márton
Mediating Time and Charm. Q Contemporary, Zsikla Mónika
Megrendelt emlékezet: magyar kiállítások Auschwitzban 1960/1965. Centrális Galéria, Véri
Dániel
Nyugati tér. Kapu a városra. Kiscelli Múzeum, Maczó Balázs
Re:Re. Művészi újrajátszás, az újrajátszás művészete. MODEM, Süli-Zakar Szabolcs
Vigyázat, törékeny. Handle with Care. Ludwig Múzeum, Dabi-Farkas Rita, Popovics Viktória

Gratulálunk a díjazottaknak!