Ritka Balthus-mű kerül kalapács alá
Balthus La Patience című festményét a Chicagói Művészeti Intézet ajánlotta fel gyűjteményéből a Sotheby’s novemberi New York-i árverésére. A művész életműve pubertáskori lány modelljei miatt az utóbbi években éles viták kereszttüzébe került.
Balthasar Klossowski de Rola – ismertebb nevén Balthus – La Patience (1948) című festményét, amely csaknem hat évtizede az Art Institute of Chicago gyűjteményének része volt, idén ősszel a Sotheby’s New York-i aukciósházánál kínálják fel eladásra. A várakozások szerint akár 18 millió dollárt is hozhat az árverésen; a múzeum a befolyó összeget jövőbeli beszerzésekre kívánja fordítani. A festmény egyike volt az Intézet tuajdonában lévő két Balthus-alkotásnak – írja a The Artnewspaper.
A képet Balthus a második világháború alatt festette a svájci Fribourgban. 1943-ban kezdett el dolgozni a festményen, majd 1946 és 1948 között újra átdolgozta. Sharon Kim, a Sotheby’s modern művészetért felelős elnökhelyettese szerint Balthus pályafutásának ebben az időszakában gyakran fordított hosszabb időt kompozícióinak finomítására. A festmény Balthus modelljét, Jeanette Aldry-t ábrázolja amint pasziánszozik.
Az aukciósház becslése szerint a festmény 12 és 18 millió dollár közötti összeget érhet el a modern művészet novemberi, esti aukcióján. Bár Balthus munkái rendszeresen megjelennek árveréseken, különösen a papírra készült alkotásai, ritkán kerül piacra egy La Patience jelentőségű festmény.
A La Patience közel 60 éve része a chicagói intézmény Joseph Winterbotham-gyűjteményének, amelyben 35 modern európai festmény található. A gyűjteményt 1921-ben alapították „folyamatos értékelésre és fejlesztésre” vonatkozó megbízatással, de ahhoz, hogy az intézet új műveket szerezhessen be, ezúttal el is kell adnia. A döntésben szerepet játszott, hogy a gyűjteményben jelenleg számos Balthus-mű található. Igaz, a jelentős festmények közül ezután csak a Lány macskával (1937) marad meg.
Balthus munkásságát a pubertáskorú lányok szuggesztív ábrázolása miatt sokan kritizálták. 2014-ben a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum került döntés elé, de végül nem volt hajlandó levenni Balthus Thérèse Dreaming (1938) című festményét. Pedig több ezren írták alá azt az online petíciót, mely nehezményezte, hogy a múzeum Balthus művét a témája körüli vitát felvázoló kontextus feltüntetése nélkül állította ki, ezzel „támogatta a voyeurizmust és a gyermekek tárgyiasítását”. Ezzel szemben 2014-ben a németországi Essenben található Museum Folkwang lemondta a művész munkáiból rendezendő kiállítást, mondván, hogy Balthus meztelen gyermekeket ábrázoló fotóinak bemutatása jogi következményeket vonhatott volna maga után.
A viták ellenére Balthus piaca továbbra is erős.
„Miközben Balthus életműve sok más művészhez hasonlóan vita tárgya a kritikusok, kurátorok és a nagyközönség előtt, három legértékesebb munkája azonnal vevőre talált – egyenként több mint 10 millió dollárért –, ami azt jelzi, hogy a gyűjtők körében tanúsított kereslet nem csappant iránta” – írta közleményében az aukciósház képviselője.