Hirdetés
Hirdetés
— 2023. szeptember 30.

Reflektorfényben az Abramovics-gyűjtemény

Roman Abramovics orosz mágnás és volt felesége, az Egyesült Államokban élő Dasa Zsukova nem egész tíz év alatt állították össze az egyik legjelentősebb modern művészeti magángyűjteményt. A több mint 300 műtárgyból álló kollekció értékét közel 1 milliárd dollárra becsülik.

A globális művészeti szcéna már régóta nagy költekezőként ismeri Abramovicsot, a Chelsea labdarúgóklub egykori tulajdonosát és volt feleségét, Dasa Zsukovát. Mostanáig azonban a nyilvánosság csak korlátozottan tudott arról, hogy miket gyűjtöttek. A részletek az Oligarch Files-nak köszönhetően kerültek napvilágra, amely a ciprusi székhelyű MeritServus offshore pénzügyi szolgáltató által szivárogtatott adatokat teszi közzé.

Roman Abramovichm, Zurich, 2010
Fotó: Fabrice COFFRINI / AFP

Az aktákból kiderül, hogy a gyűjtemény a modern művészet teljes történetét bemutatja, felvonultatva a legnagyobb orosz, európai és amerikai mesterek műveit. Monet és Mondrian, Matisse és Picasso, az orosz modernisták, köztük Natalia Goncsarova és Véra Rockline művei, Magritte szürrealista vásznaiból egy egész válogatás, valamint absztrakt munkák szerepelnek többek közt a kollekcióban. A kortárs alkotások között Lucian Freud, Francis Bacon, Paula Rego, Frank Auerbach és David Hockney ismert festményeivel lehet itt találkozni.

Az oroszok ukrajnai inváziója előtti napokban – az akták szerint – Abramovics érdekeltségét csökkentették a műtárgyakat birtokló alapítványban, így Zsukova maradt a többségi kedvezményezett. A szerződés 2022 februárjában lépett hatályba, mindössze néhány nappal azután, hogy a brit kormány figyelmeztette a Kreml-barát oligarchákat, hogy vagyonukat lefoglalhatják. Az orosz oligarchák évekig játszóterükként kezelték Londont. Most, hogy Vlagyimir Putyin háborúja immár a 20. hónapjába lépett, és Abramovicsot is szankciókkal sújtja az Egyesült Királyság valamint az EU, a modern világ kulturális örökségének ezen páratlan gyűjteménye bizonytalan helyzetbe került.

A Kijevben született Malevics, az absztrakt művészet úttörője, a szuprematista mozgalom vezéralakja egyik művét, egy 1919-20 körül készült kompozíciót 2000-ben árverésre bocsátottak, miután a New York-i a MoMA kénytelen volt beadni. A vevőt soha nem hozták nyilvánosságra, az azonban most kiderült, hogy 2013-ban az orosz művészet és politikatörténet e jelképe már Abramovics birtokában volt.

A Christie’s munkatársai Lucian Freud Benefits Supervisor Sleeping (1995) című művét
helyezik el egy árverés előtt 2008. április 11-én Londonban.
Fotó: Shaun Curry / AFP

Lucian Freud Benefits Supervisor Sleeping című művét, 2008-ban egy New York-i árverésen vásárolta meg a olaj- és gázüzletekből meggazdagodott mágnás 33,6 millió dollárért. Freud vásznához hasonlóan a Malevics-kép is a Temzén kelt át az oligarcha Vauxhall-i otthonába, majd onnan került – szintén a folyón át – 2014-ben a Tate Modernbe egy retrospektív kiállítás kölcsönzött darabjaként.

Abramovics nemcsak Londonban, hanem a jachtján és a Château de la Croë-ben, a Côte d’Azur-on lévő Cap d’Antibes-i kastélyában – amely egykor VIII. Edward király és Wallis Simpson menedékhelye volt – is elhelyezett néhányat gyűjteménye darabjaiból.

A The Guardian által átnézett dokumentumok szerint 2018-ra Abramovics 367 műalkotást halmozott fel, 963 millió dollár értékben. A megdöbbentő kiadásoknak a képeken túl is volt hozadéka, hiszen a gyűjtemény Abramovicsot és Zsukovát a nemzetközi művészeti élet csúcsára emelte.

Jeff Koons alkotása a Garage-ban
Fotó: YURI KADOBNOV / AFP

2008 júniusában, házasságkötésük évében a házaspár az orosz fővárosban berendezte a Garázs Kortárs Művészeti Múzeumot, mely egy használaton kívüli szovjet buszpályaudvarban kapott helyet, és amelyet Abramovics finanszírozott.

Zsukova ma a Garázs irányításán túl ott ül a  Los Angeles County Museum of Art és a Metropolitan Museum of Art vezetőségében is. Korábbi férjével ellentétben, akitől 2016-ban vált el, Zsukova elítélte Oroszország ukrajnai offenzíváját. A dokumentumok szerint a volt férjével a gyűjtemény miatt tartja fenn a kapcsolatot.

Az eseményeket 2022 márciusáig rekonstruáló aktákból kiderül, hogy a műalkotások egy Seline-Invest nevű, eredetileg a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett, majd 2017-ben Jersey-re átköltözött cég tulajdonában vannak, mely 2017-ben és 2018-ban 11 tranzakciósorozaton keresztül szerezte meg azokat a Harmony Trusttól, amelynek Abramovics volt az egyetlen kedvezményezettje.

A Seline-Investet viszont egy ciprusi székhelyű tröszt, az Ermis Trust Settlement irányította, amelyet eredetileg 2010-ben hoztak létre Abramovics kizárólagos javára. A dokumentumok szerint 2021 januárjában a vagyonkezelő és a védnökök – Abramovics alkalmazottai és a MeritServus igazgatói – Zsukovát „kiegészítő” kedvezményezetté tették meg, ezt a jogot halála után a gyermekeik öröklik.

De 2022. február 4-én, három héttel az ukrajnai invázió előtt a dokumentumok szerint a vagyonkezelők és a védnökök változtatásokat tettek, amelyet szakértők szerint a fenyegető szankciók veszélye idézhetett elő.

Egy „módosító okirat” révén Zsukova „visszavonhatatlanul jogosulttá vált” a cég 51%-ára, Abramovics pedig 49%-os kisebbségi kedvezményezett lett. Egy későbbi, február végi okirat megtiltotta Abramovicsnak, hogy növelje részesedését.

Daria Zsukova, a Garázs makettjével, Moszkva, 2012
Fotó: KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

Kevesebb mint egy hónappal később, március 10-én Abramovicsot szankciókkal sújtotta az Egyesült Királyság, aminek következtében befagyasztották a vagyonát, melybe beletartozott a Chelsea labdarúgóklub is. Az Egyesült Államok nem helyezte szankciók alá. Az uniós, brit és amerikai szabályok szerint a szankciók hatálya alá tartozó személy 50%-nál nagyobb mértékű vagyona befagyasztható.

Hogy hol található most a gyűjtemény, azt nem hozták nyilvánosságra. Az akták nem tartalmaznak friss feljegyzéseket arról, hogy a kollekció fontos műveit kölcsönadták volna galériáknak. 

Az utolsó nyilvános kölcsönzés 2021 júliusa és októbere között történt, amikor Rego két művét mutatták be a Tate Britain retrospektív kiállításán.

Borítókép: Lucian Freud: Benefits Supervisor Sleeping, 1995 című képe a Christie’s árverésen, fotó: SHAUN CURRY / AFP