Kongói ültetvényi munkások képviselik Hollandiát a Velencei Biennálén
Renzo Martens képzőművész kongói ültetvényeken dolgozókkal és munkáikkal együtt lesz jelen a 2024-es Velencei Biennále holland pavilonjában. Az együttműködésük nem most kezdődött és nem is ér véget a biennále zárásával.
A Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) nevű kollektíva nem ismeretlen a kortárs művészet területén. Olyan ültetvényi munkásokból áll, akik szobrokat készítenek, elsődlegesen kakaóbab és csokoládé felhasználásával, amelyek értékesítéséből a kongói munkásokat és az országban zajló mezőgazdasági kezdeményezéseket támogatják. A csoport tagjai már korábban is együtműködtek Renzo Martensszel, aki munkáiban foglalkozik is Kongóval és a térséggel, elsősorban a társadalmi és globális egyenlőtlenségek kérdésével.
A hírről beszámoló ArtnetNews megemlíti, hogy korábban kritikák is érték Renzo Martenst, mondván “dzsentrifikálni akarja a dzsungelt”. A CATPC egyik tagja, Ced’art Tamasala azt hangsúlyozta az együttműködés kapcsán, hogy az nem ér véget Velencében a biennále zárásával, hanem Kongóban folytatódik, a White Cube nevű lusangai helyszínen, amelyet a kollektíva működtet egy ültetvényen. A két világ, vagyis a művészeti elit és az ültetvények világa találkozik, illetve tükrözi egymást ebben a projektben és egyben rámutat a világban tapasztalható egyenlőtlenségekre, emeli ki Ced’art Tamasala közleménye.
Borítókép: Plantations and Museums, Renzo Martens