Hirdetés
Hirdetés
— 2023. április 18.

Pseudoamnesia. A fotós elismerte: AI-generálta kép nyerte a nagy presztízsű fotódíjat

A Sony World Photography Award idei nyertesének egy olyan képet jelöltek, amelyet AI készített. Ezt maga a művész, Boris Eldagsen hozta nyilvánosságra. Mint mondta, vitát szeretne indítani arról, hogy a mesterséges intelligencia hogyan változtatja meg azt, amit a fotográfiáról, a művészetről, a képről, a látásról gondolunk.

A nagy presztízsű Sony World Photography Award zsűrije valószínűleg nem tudta, hogy nem egy valódi, hús-vér alkotó művét jelöli a díjra, amikor a Pseudioamnesia című sorozat The Electrician című fotográfiáját választja ki a pályázók munkái közül. Ezt ők is a fotográfus, a német Boris Eldagsen közleményéből tudhatták meg. Eldagsen világossá tette a kép eredetét, a saját szándékát, azaz hogy vitát szeretne generálni, valamint azt is, hogy a díjat és a vele járó összeget természetesen nem fogadja el, és a pénzt egy ukrajnai fotófesztivál, egész pontosan az Odessa Photo Festival támogatására javasolja felhasználni (ennek kurátora, Katerina Radcsenko egyébként nemrég épp Budapesten járt, a MOME-n tartva workshopot és prezentációt).

Pseudoamnesia. The Electrician © Boris Eldagsen

„Az AI-képek és a fotózás nem versenyezhetnek egymással egy ilyen díj kapcsán. Ezek különböző entitások. Az AI nem fotózás. Ezért nem fogadom el a díjat” – jelentette ki közleményében Erdagsen, aki “történelmi pillanatnak” gondolja, ami történt. Elárulta, arra volt kíváncsi, vajon az efféle nemzetközi fotóversenyek fel vannak-e készülve az ilyen típusú kihívásokra, illetve feltette a kérdést, hogy a fotós- és művészeti közeg, valamint a média miként viszonyul az AI-generálta képek napról-napra dinamikusabb térhódításához.

“Nekünk, a fotós világnak nyílt vitára van szüksége” – mondja a weboldalán közzétett kommünikéjében. “Arról kellene beszélnünk, hogy mit tekintünk fotográfiának és mit nem. Elég széles-e a fotózás ernyője ahhoz, hogy AI képeket fogadjon be – vagy ez éppen hogy hiba lenne?” Mint írja, azt reméli, hogy gesztusával felgyorsítja az erről szóló vitát. Harminc éve foglalkozik fotográfiával, az utóbbi időben az AI felé fordult, és örömmel csatlakozik ehhez a vitához – áll a szövegében.

World Photography Organisation szóvivője is megerősítette, hogy Erdagsen felfedte, hogy az “AI társszerző volt”, mielőtt bejelentették volna, hogy ez a fotó nyert – számol be a The Guardian. A szóvivő jelezte, hogy szerettek volna vele egy nyílt kérdés-válasz helyzetet teremteni a szervezet honlapján. A művész kérésének megfelelően kivették őt és a művet a versenyből, és mivel közleményében elismerte, hogy szándékosan vezette félre a zsűrit, a díj szervezői “nem érzik úgy, hogy egy tartalmas és konstruktív dialógusba” kezdhetnének vele.

Pseudoamnesia. Illusion © Boris Eldagsen

A vita tulajdonképpen enélkül is zajlik, de Eldagsen akciója kétségkívül még égetőbbé tette a kérdést, amely élesen megosztja a róla gondolkodókat. Az esetről beszámoló The Guardian a Google igazgatóját, Sundar Pichait idézi, akit “nem hagy nyugodni” az, hogy szerinte olyan technológia került a kezünkbe, amely nagyon káros lehet, hogy inkorrekt módon használják.

A kérdésről, hogy az AI miként alakítja át a fotográfiáról való gondolkodást, illetve vizuális kultúra befogadását, nemrég A mű is közölt egy véleménycikket, illetve mi is beszámoltunk arról, hogy a világ egyik vezető galériájában, a New York-i Gagosian-ban megnyílt az első olyan fotókiállítás, amelyen kizárólag AI-generálta képeket állított ki egy alkotó. Pár napon belül a fotográfiával foglalkozó, budapesti East of Eden galéria is olyan kiállítással áll elő, amelyen AI közreműködésével létrejött képek szerepelnek: Szauder Dávid Art of Hiding című kiállítása április 22-én nyílik.

Eldagsen egyébként 2022-ben kezdte Pseudoamnesia című képsorozatát, a weboldalán olvasható szövegben szerepel, hogy AI-generálta képekről van szó, amelyek az 1940-es évek stílusában készültek, és az alkotó egy sosem létezett múlt emlékeinek szánja őket. A művekhez tartozó szövegben így fogalmaz: “Ahogy a fényképezés felváltotta a festészetet a valóság reprodukciójában, úgy váltja fel az AI a fotót. Ne félj a jövőtől. Csak még egyértelműbb lesz, hogy mindig a tudatunk teremtette azt a világot, amely szenvedést okoz neki.”

Pseudoamnesia. Love © Boris Eldagsen