Hirdetés
Hirdetés
— 2022. július 18.

Elhunyt Claes Oldenburg, a pop art egyik legnagyobb alakja

Kilencvenhárom éves korában elhunyt Claes Oldenburg, a pop art egyik legnagyobb alakja – a hírt megerősítették a művészt képviselő galériák, a Paula Cooper Gallery és a Pace Gallery.

A leginkább nagyméretű, meghökkentő, szokatlan köztéri munkáiról ismert művészt hétfőn érte a halál. Az 1929-es születésű, svéd származású Claes Oldenburg az ötvenes évek végén tűnt fel az amerikai művészeti színtéren, kezdetben a happening művészet köreiben, majd saját munkáival. Leginkább azzal, hogy a mindennapi élet megszokott és banális tárgyait emelte ki, nagyította fel, helyezte új kontextusba.

Claes Oldenburg a “Claes Oldenburg. The Sixties” című kiállításon a Guggenheim Bilbao Museum-ban, 2012-ben. AFP PHOTO/RAFA RIVAS

A hétköznapi fogyasztás jelképeit, az üzletek áruit – amilyen egy cipő vagy ruhadarab, egy szendvics vagy sajtburger – vitte be művészetébe, olykor meghökkentő anyaghasználattal, például puha, efemer anyagokból, kartonból vagy olcsó textilből készítve el a műveket (pl. The Store, 1961). A későbbiekben a lépték vált központi kérdéssé műveiben: hatalmasra felnagyított tárgyakkal jelent meg köztereken. Ilyen például az a ruhacsipesz, amelyet a Függetlenségi Nyilatkozat centenáriuma alkalmából készített el Philadelphiában (Clothespin, 1976), vagy a kasseli Documnetára elkészített, nagyméretű csákány (Pickaxe, 1982). Szintén jól ismert köztéri munkája, a feleségével és alkotótársával, Coosje van Bruggennel létrehozott, óriás tollaslabdákat megjelenítő Shuttlecocks a kilencvenes évek elejéről.

Óriás lapát és seprű, Big Sweep 2006, Coosje van Bruggen és Claes Oldenburg, Denveri Művészeti Múzeum, Denver, Colorado, USA
Fotó: Christian Kober / Robert Harding Heritage / AFP

Claes Oldenburgot Roy Lichtensteinnel, Andy Warhollal, Tom Wesselmannal együtt a pop art legnagyobb alkotói között említik. Hatással volt rá mások mellett Jean Dubuffet és Marcel Duchamp is, de a munkái nem ready made-ek, hanem mindig saját maga készítette alkotások.

“A szándékom az, hogy olyan hétköznapi tárgyakat hozzak létre, amelyek definiálhatatlanok” – idézi szavait a New York Times. Ritkán ábrázolt embereket, inkább olyan tárgyakra koncentrált, amelyek kapcsolatba hozhatók az emberekkel, a mi hétköznapi tárgyhasználatunkkal. “Következetesen az emberre utaló tárgyakon keresztül fejezem ki magam, mintsem az embereken keresztül” – mondta erről ő maga.

A Moveyhouse Masks című szobor a “Claes Oldenburg. The Sixties” című kiállításon 2012 októberében,
Guggenheim Bilbao Múzeum, Spanyolország. Fotó: RAFA RIVAS / AFP