Megdőlhet a globális fotópiac árrekordja
Man Ray ikonikus munkája, az Ingres hegedűje 5-7 millió dolláros becsértékkel kerül kalapács alá a Christie’s-nél New Yorkban.
Az árverés májusban lesz, de a Christie’s már teljes reklámgépezetét bevetette, hogy a hír világszerte eljusson minden potenciális érdeklődőhöz. Nem csoda: a rekordok, főleg egy-egy műfaj abszolút csúcsárai rendkívüli reklámot jelentenek az azokat felmutatni tudó intézménynek – és ezen túlmenően a műgyűjtésnek általában is, mert szinte semmi mással nem lehet a műalkotás, mint befektetési opció iránt olyan gyorsan és hatékonyan felkelteni az érdeklődést, mint az egymást követő árrekordok „megzenésítésével”.
A fotó-kategória jelenlegi rekordja már szinte „szakállas”; még 2011-ben állította fel a kiváló kortárs német fotós, Andreas Gursky, akinek Rhein II. című, 1999-es munkájáért a Christie’s-nél 4,33 millió dollárt fizettek. Ez a rekord azonban most megdőlhet azon az árverésen, ahol az amerikai Rosalind Gersten Jacobs és Melvin Jacobs hagyatéka, egy értékes dada és szürrealista kollekció kerül kalapács alá.
A változatos gyűjteménynek festmények és szobrok éppúgy részei voltak, mint ékszerek vagy poszterek, legértékesebb darabja azonban egy fotó, a modern fotóművészet egyik legismertebb alkotása, az 1924-ben született, Ingres hegedűje című Man Ray-munka. Miközben az egész kollekció értékét a szakemberek valamivel 20 millió dollár fölöttire becsülik, a művész modellje és élettársa, Kiki de Montparnasse hátaktja egymaga ennek az összegnek a harmadát-negyedét biztosíthatja.
Az egyszerre romantikus, kissé misztikus és játékos műnek ez az eredeti vintázs nagyítása eddig csak egyszer cserélt gazdát: 1962-ben közvetlenül a művésztől került a vele szoros barátságot ápoló gyűjtő házaspár birtokába, akik halálukig őrizték a fotót.