Hirdetés
Hirdetés
— 2022. április 25.

A növény is műtárgy a Lehetőségek terében – a tranzit.hu edukációs közösségi projektjeiről

Hogy kiknek és mire ad lehetőséget a Lehetőségek tere? Leginkább azoknak a fiataloknak és fiatal felnőtteknek, akiket a formális edukáció, az oktatás rendszere és módszerei elidegenítettek. Akiknek egyszerűen nem (volt) elég, amit az iskolában kaptak. Vagy akikkel az iskola nem tudott mit kezdeni. 

A projekt elegánsan fogalmaz, amikor azt mondja magáról: „az iskolai oktatást kiegészítő közösségteremtő tevékenység”, mert hát itt mégiscsak arról van szó, hogy a hazai közoktatás hiátusait vagy inkább hatalmas és egyre növekvő árkait civilek, művészek, művészeti szakemberek igyekeznek betölteni, együttműködve magukkal az oktatás alanyaival. A tranzit.hu Lehetőségek tere című projektje a művészet és a demokratikus pedagógia módszereit adja a kezükbe; és ha azt keressük, hogy azok a művészeti közbeszédben elterjedt fogalmak, mint „participatív”, „edukatív”, „párbeszéden alapuló”, „társadalmilag érzékeny” mit is jelenthetnek a gyakorlatban, akkor a tranzit.hu Práter utcai helyén érdemes keresgélni.

A tranzit.hu[1] kortárs művészeti egyesület gyakran fog össze más szervezetekkel, helyszínekkel, melyeknek hasonlóak a célkitűzéseik. Önálló központja 2011-től ’17-ig a Majakovszkij 102, azaz a Király utca 102. alatt található lakás volt. Korábban és azóta más szervezetekkel osztozott a telephelyen, ilyen volt a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesülettel és a  Magyar Képzőművészeti Egyetemmel közösen működtetett Labor Galéria (2009–2011). A Király utca után a Corvin Áruház harmadik emeletén működött  MÜSZI, azaz Művészeti szint (2017–2018), illetve a Vasas Szakszervezeti Szövetség székháza (2018-2021) is voltak a tranzit.hu működésének helyszínei. Jelenleg a Szigony utcai lakótelep árnyékában, a Práter utca és a Molnár Ferenc tér sarkán lévő felújított üzlethelyiségben működnek. Ez a helyszín ad otthont a tavaly szeptemberben útnak indított Lehetőségek tere nevű, kifejezetten a középiskolás és fiatal felnőtt korosztályt megcélzó, kölcsönös tudásátadáson alapuló projektjének.

A Práter 63 rossz állapotú, üres helyiség volt, de a szomszédban lévő építészstúdió tanácsait követve sikerült a célokat kiszolgáló, egyszerre több funkció ellátásra alkalmas, letisztult térré alakítani. Itt kapott helyet a tranzit könyvtára illetve irodája, egy kiállítótér, konyha és közösségi tér, az emeleten pedig workshopokra, foglalkozásokra alkalmas helyszínek.

Az egyesület tevékenységében most kétféle programtípus dominál. A meghatározott célcsoportnak, a 14 és 26 év közötti fiataloknak szóló, akik az oktatási rendszerben megélt sikertelenségük, motivációs hiányuk miatt a kortársaiktól eltérő helyzetbe kerültek. Valamint olyan nyilvános események, amelyek betekintést engednek az egyes projektek fázisaiba, eredményeibe illetve egyszerre tudják megszólítani és integrálni a célközönséget a nagyobb nyilvánossággal – ez pedig korosztályok és a tudások keveredését is eredményezi.

A tranzit.hu-t a művészeti színtér közelebbi ismerőinek nem kell bemutatni, de azoknak valószínűleg igen, akik kevésbé otthonosak ezen a területen. A 2005 óta működő szervezet fókuszában kezdettől a párbeszédre, véleménycserére épülő oktatási modellek és a progresszív kultúra önszerveződő tevékenységeinek vizsgálata, kutatása áll – különös tekintettel a rendszerváltás előtti korszak, a neoavantgárd idejére. Ugyanakkor az intézmény a különböző diszkurzív, kísérletező kortárs képzőművészeti projektek létrehozója és katalizátora is egyben.

Számos kiállításon, kutatáson és kiadványon keresztül foglalkozott már a fent említett párbeszéden illetve egymás megértésén alapuló témákkal, ezzel pedig meghatározó szerepet tölt be a régió és a hazai kortárs képzőművészeti életében. Erre példa többek között a Kreativitási gyakorlatok című kiállítás, amelyet 2014-16 között mutattak be a lipcsei Galerie für Zeitgenössische Kunstban, majd a tranzit.hu-ban Budapesten és a varsói Modern Művészeti Múzeumban. A tárlat a kelet-európai régióra koncentrálva áttekintést adott az alternatív tanulási formákkal kísérletező, történeti és kortárs művészeti projektekről. A kutatási projektből egy átfogó angol nyelvű tanulmánykötet is készült.

Colonia herbaria megnyitó, 2021. Fotó: Simon Zsuzsanna. A tranzit.hu jóvoltából.

tranzit.hu fontos projektje volt a hazai alternatív képzőművészeti élet kiemelkedő teljesítményeinek elismerésére alapított Katalizátor-díj. A kutatások és annak eredményét bemutatni hivatott kiadványok sorában példaként említhető az Elképzelés, 1971 – A magyar konceptművészet kezdetei, Beke László gyűjteménye, mely a hazai konceptualizmus kezdetét jelentő projektet mutatja be az eredeti dokumentumokon keresztül, vagy a Király Tamás ‘80s című kötet, amely az alter-divattervező alkotói pályájának első évtizedébe enged betekintést. A tranzitblog és a Mezosfera online kulturális magazinok is lényeges szerepet töltenek be az egyesület számára releváns projektek online térben történő publikálásában és a kritikai színtér erősítésében. 

A Lehetőségek tere a tranzit.hu edukatív, pedagógiai vonalához tartozik, ezt ötvözi a kortárs művészet különféle gyakorlataival és a direkt társadalmi reflexióval. Mindezt persze nem a képzőművészet hagyományos bemutatási keretein belül kell elképzelni – itt a folyamatok ritkán manifesztálódnak konkrét műalkotásokban, inkább közös gondolkodásban, módszerekben érhetők tetten.    

Lehetőségek tere, Jam trip, 2022. A tranzit.hu jóvoltából.

A projektben megvalósuló kiállítások, események a közönség vegyes életkorából és a diverz programokból fakadóan nem is jöhetnének létre a hagyományos keretek között. Ez igaz a Colonia Herbalia. Közös terek – növényi szubjektumokcímű, egész teret betöltő tárlatra is. Ennek kiindulópontja egy teljesen hétköznapi elképzelés, a tér növényekkel való “zöldítése” volt, azonban nem esztétikai szempontok, hanem művészeti módszerek, illetve koncepció alapján. A projekt három egymásra épülő workshop alkalmával formálódott kiállítási anyaggá. A foglalkozásokon Árva Judit kritikus, illetve Gosztola Kitti képzőművész koordinálásával a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum tanulói vettek részt, akik az ötleteléstől a kialakításig végig közreműködtek. Azt a kérdést kapták a szervezőktől, hogy ők maguk milyen növények lennének és hol éreznék jól magukat a térben? A válaszok alapján állt össze a térbe kerülő növények sora és elhelyezkedésük. Ehhez pedig kapcsolódott egy növénygyűjtő kampány, ennek az adományozó akciónak a hozadékaként jött létre a kiállítás egyetlen időszakos eleme: a palántanevelés célját szolgáló rusztikus polc, ahova azok a növényfelajánlások kerültek, amelyeket nem használtak fel a térinstalláció kialakításakor. Ezek közül bárki örökbe fogadhatott, hazavihetett néhányat.

A Lehetőségek tere nyitó performansza a 8.kerület utcáin, 2021. szeptember 21, fotó: Vörös Anna

Történeti, művészettörténeti szempontból is megvizsgálták a növények tárggyá vagy műtárggyá változásának a folyamatát. Valamint a természethez való viszony minőségeit, a szobanövénykultúra egyes “fejezeteit”,  az ablakkertek létrejöttét, illetve a növénydivatokat. Mindez a kiállításon egy kutatási térkép formájában, valamint a projekt módszertani kiadványában szereplő átfogó tanulmányon keresztül vált mindenki számára megismerhetővé. Nehéz lenne megmondani, hogy mikor van vége a kiállításnak, hiszen nem fogják hagyományos értelemben “lebontani”, mivel mostantól a növények és a hozzájuk köthető idézetek a tér szerves részét képezik.

A Lehetőségek tere egyszeri vagy rendszeres alkalmakból álló programokat is kínál. Mint amilyen például a Visszautasítottak szalonja, ahol a résztvevők olyan aktuális képzőművészeti eseményeket látogatnak meg, amelyekre az átlagos oktatási keretek között nem volna lehetőségük. Ilyen volt például a Bura Károly Galériába vagy a KuglerArt Szalonba tett látogatás, ahol roma kortárs művészettel ismerkedhettek meg. A foglalkozásokra példa lehet még a Máriás Leonárd filozófiai gyakorlatvezető által tartott Filókör, de ide sorolható a Vállfa Projekt is, amely egy könnyed tavaszi gardróbcsere program volt. Vagy éppen a Szabó Eszter Ágnes által tartott Közös hímzés a békéért névre hallgató workshop.

Lehetőségek tere. Növényworkshop, brainstorming. 2021. A tranzit.hu jóvoltából.

Mindezek mellett a projekt célja a környéken lakókkal való kapcsolatfelvétel is, erre ideális helyszín a szomszédos Molnár Ferenc tér lakóházak övezte parkja, ahol április 30-án egy egész napos piknikkel tervezik megszólítani a kerület lakosait.

Az ilyen típusú közösségszervezésnek az állandó figyelem és a változatos programok mellett elengedhetetlen feltétele a hozzáértő munkatársak jelenléte. A tér alapítótagjai a már említett Árva Judit, Gosztola Kitti és a médiakutató Máriás Leonárd filozófus és újságíró mellett Hegyi Dóra művészettörténész és kurátor, Kánya Kinga szociológus és közösségfejlesztő, Pócsik Andrea kultúrakutató és filmtörténész, Sarlós Ágnes mozgásszínház tréner, továbbá Táborosi Norbert pedagógus.

Lehetőségek tere, Visszautasítottak szalonja, 2022. A tranzit.hu jóvoltából.

A Lehetőségek tere a tranzit.hu eddigi tevékenységébe közvetetten csatornázódik be, az események felépítése kapcsán – a képzőművészeti háttérből adódóan – fontos a művészek bevonása és az általuk végzett művészetközvetítési tevékenység. Ugyanakkor a célcsoport-váltás ellenére, a Práter utca 63 nem alakult ifjúsági központtá. Meg akarják találni az egyensúlyt a képzőművészeti beállítottságú közönség megszólítása és a fiatalok bevonása között, ami nagy és elmélyült feladatot jelent. Ha csak a mostani kiállítást vesszük alapul, akkor is jól látható az erre tett kísérletek eddigi eredménye: a projekt fiatalok és művészek bevonásával illetve tudáscseréjének köszönhetően jött létre, oly módon, hogy az ott megszerzett tapasztalatok beépültek nemcsak a térbe, de a résztvevők ismereteibe is.


[1] A tranzit független kortárs művészeti hálózat, amely az Erste Stiftung (az Erste Bank alapítványának) támogatásával, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon működik. A közép-kelet-európai régióban tevékenykedő szervezet missziója, a helyi kontextusoknak megfelelően, különféle művészeti eseményeken, kiadványokon illetve kutatásokon keresztül egy kritikai és edukatív platform létrehozása, ami a globális és lokális összefüggések megértését, valamint azok új megközelítését segíti elő, innovatív kulturális gyakorlatokon keresztül. Továbbá a tevékenységével szándékozik értelmezni a társadalomtudományok és a művészet közötti kapcsolatot.