Hirdetés
Hirdetés
— 2025. május 29.

Az elhunyt kurátor tervei mentén folytatódnak a 61. Velencei Képzőművészeti Biennále előkészületei

Koyo Kouoh, akit a rangos seregszemle következő kurátorának neveztek ki, két héttel azelőtt hunyt el, hogy bemutathatta volna programját a Biennálé bizottságának. Váratlan halála után megmaradt tervei alapján fogják megrendezni a jövő májusban megnyíló 61. Velencei Képzőművészeti Biennálét, melynek címe In Minor Keys lesz.

A Biennále bejelentette, hogy meg fogja valósítani Kouoh kiállítását, amelynek tervezéséhez már halála előtt hét hónappal hozzákezdett. A szervezők elmondták, hogy Kouoh már részben kiválasztotta a művészeket, a megbízások megtervezését és a program kidolgozását is elkezdte, valamint megszületett a kiállítás központi koncepciója is.

A kiállítás címe In Minor Keys – ‘Moll hangnemben‘ – lesz, és május 9-én nyílik meg, ahogyan azt eredetileg is tervezték. A cím egyben többértelmű szójáték, elemei a kisebbségekre is utaló minor/minority és a keys ‘kulcsok’ jelentésű szavak. Ismert, hogy Koyo Kouoh lényegesnek tartotta a művészet állásfoglalását társadalmi kérdésekben, és kiemelt célja volt az afrikai vagy afrikai diaszpórából származó művészek és gondolkodók láthatóvá tétele.

A megvalósítást egy ötfős tanácsadói csapat segíti, akiket még maga Kouoh választott ki: Gabe Beckhurst Feijoo, Marie Helene Pereira és Rasha Salti kurátorok; Siddartha Mitter, kritikus, aki Kouoh Biennáléjához kapcsolódó írásos anyagok szerkesztője lesz; valamint Rory Tsapayi, aki a csapat asszisztenseként működik majd közre.

A keddi sajtótájékoztatón Cristiana Costanzo, a Biennále vezető sajtófelelőse elmondta, hogy a kiállítás megvalósításáról szóló döntést „teljes mértékben Kouoh családjának támogatásával” hozták meg. A Biennále közlése szerint Kouoh a kiállításon 2025 október közepétől, a Biennále általa elfogadott javaslatától kezdve dolgozott egészen 2026 májusának elejéig.

Koyo Kouoh május elején, 57 éves korában hunyt el, röviddel daganatos betegségét kimutató diagnózisa után. Korábban a dél-afrikai Fokvárosban működő Zeitz Kortárs Afrikai Művészeti Múzeum ügyvezető igazgatója és főkurátora volt. Kamerunban született, Svájcban nevelkedett, ő volt a második afrikai származású kurátor, akit a Velencei Biennále fő kiállításának szervezőjévé neveztek ki, továbbá a nagyon kevés nő egyike, aki megkapta ezt a megtisztelő feladatot – személyében ő az első színes bőrű nő a poszton.

Halála váratlanul érte a művészeti világot mindössze kevesebb mint két héttel azelőtt, hogy bemutatta volna a Biennále témáját.

A keddi sajtótájékoztatót egy rövid, mosolygó Kouoh-t bemutató videó nyitotta, amelyben mindenkit szeretettel köszöntött Velencében. A sajtóteremben állva tapsoltak a résztvevők a videó végén – számolt be az Artnews.

Salti, a kurátori tanácsadók egyike, Kouoh szavait idézve kezdte a kiállítás koncepciójának bemutatását: „Vegyél egy mély lélegzetet. Lélegezz ki. Engedd le a vállad. Csukd be a szemed.” Kouoh szövege szerint ez a hozzáállás illik majd a kiállítás egészéhez. „A moll hangnem visszautasítja a nagyzenekari bombasztikusságot” – mondta Salti.

„A moll hangnem olyan zenehallgatást igényel, amely érzelmeket hoz elő, és ugyanakkor táplálja is azokat” – magyarázta Pereira, egy másik tanácsadó. „A moll hangnemek kis szigetek, amelyek végtelenül gazdag ökoszisztémákkal rendelkeznek.” Beckhurst Feijoo hozzátette, hogy hangsúlyt kap majd az „érzéki, az affektív és a szubjektív” megközelítés.

Mitter pedig így fogalmazott:

„Elutasítjuk a horror spektákulumát, itt az idő, hogy meghalljuk a moll-okat, az elfojtott hangokat, a sotto voce-t, megtaláljuk az oázisokat, a szigeteket, ahol minden élőlény méltóságát tiszteletben tartják.”

Kiemelte, hogy a fókusz olyan művészekre irányul, akiknek munkája „zökkenőmentesen olvad bele a társadalomba.”

A tanácsadók mögött egy vetítés futott: barlangrajzok, városi utcák, apró szigetek képei, amelyeket kék óceán vesz körül. A tanácsadók idéztek számos jelentős gondolkodótól is, többek között Édouard Glissant-tól, a Martinique-on született, Franciaországban élő írótól; a fekete amerikai írónőtől Toni Morrisontól, aki olyan, a rabszolgaságot bemutató művekkel vált híressé, mint a Beloved-trilógia (magyarul: A ​kedves); Patrick Chamusso-tól, aki Mozambikban született, és a dél-afrikai apartheid elleni harc hőseként ismert; valamint James Baldwin szintén fekete amerikai író-költőtől.

Koyo Kouoh. Forrás: Zeitz Mocaa

A Velencei Biennálét általában a világ legnagyobb művészeti kiállításának tartják, ahol a fő kiállítás egy adott témát, koncepciót vagy irányzatot jár körbe nemzetközi művészek munkáinak bemutatásával; miközben a világ számos országának nemzeti pavilonjai külön bemutatókat tartanak. Magyarországot jövőre Koronczi Endre képzőművész és Cserhalmi Luca kurátor képviseli a Pneuma Cosmic című projekttel.

Az elmúlt száz évben még soha nem történt meg, hogy egy kurátor a kiállítás elkészítése közben elhunyt volna, de voltak olyan évek, amikor világpolitikai események zavarták meg az eseményt. 1974-ben egy „demokratikus és antifasiszta kultúra” kiállítást tartottak a fő kiállítás helyett, tiltakozásképpen a chilei Pinochet-rezsim ellen; 2020-ban pedig a Covid-járvány miatt elhalasztották a 2021-re tervezett Biennálét 2022-re.

Pietrangelo Buttafuoco, a Biennále elnöke azonban hangsúlyozta, hogy a 2026-os kiadás nem szenvedett súlyos zavart. „Megvalósítjuk azt a kiállítást, amit Koyo megtervezett, elképzelt, és úgy valósítjuk meg, ahogyan ő személyesen nekem átadta” – mondta.

Buttafuoco meghatóan mesélte el azt a pillanatot, amikor Kouoh megtudta, hogy őt választották ki a 2024-es Biennále kurátorának. „Elmondhatom ezt az anyámnak?” – kérdezte tőle.

„Koyo munkája beszél hozzánk, valamint párbeszédbe kerül az előtte és az utána következő kurátorok munkájával” – mondta Buttafuoco. A konferencia Tsapayi szavaival zárult, aki felolvasta Kouoh 2022-ben írt szövegét.

„Őszintén szólva, fáradt vagyok” – olvasta Tsapayi Kouoh szavait.

„Az emberek fáradtak. Mindannyian fáradtak vagyunk. A világ fáradt. Még a művészet is fáradt. Talán eljött az idő. Valami másra van szükségünk. Gyógyulnunk kell. Nevetnünk kell. A szépséggel kell lennünk, és sokkal. Játszanunk kell, költészettel kell lennünk. Ismét szeretettel kell lennünk. Táncolnunk kell. Pihennünk és töltődnünk kell. Lélegeznünk kell. Az öröm radikalizmusára van szükségünk. Eljött az idő.”

Bár a művészek teljes listáját csak jövőre hozzák nyilvánosságra, néhány ország már bejelentette képviselőit. A nemzeti pavilonok nem részei a fő kiállításnak, így nem kapcsolódnak Kouoh kurátori koncepciójához.