Hirdetés
Hirdetés
— 2024. május 8.

„Me Too” feliratot festettek Courbet A világ eredete című művére

Aktivisták rongálták meg Gustave Courbet A világ eredete című ikonikus festményét és további négy alkotást, köztük Valie Export osztrák művész fényképét hétfőn a Centre Pompidou-Metzben rendezett Lacan-kiállításon. A város polgármestere fanatikus feministák akciójaként értékelte az esetet.

Gustave Courbet L’Origine du monde, azaz A világ eredete (1866) című festményét – a francia festő nevezetes női aktját – tüntetők rongálták meg, „Me Too” feliratot festve a műre. A Lacan, The Exhibition: When Art Meets Pscyhoanalysis című, Jacques Lacan francia pszichoanalitikus elméleteit vizsgáló május végéig megtekinthető kiálllításra a Courbet-mű eredeti helyéről, a párizsi Musée d’Orsay-ból került az észak-franciországi Centre Pompidou-Metzbe. A kép korábbi tulajdonosa Lacan volt, aki egy párizsi aukción vásárolta 1955-ben, ahová Hatvany Ferenc báró adta be emigrálása után, a második világháború előtt még saját gyűjteménye részeként a fürdőszobájában tartott 46×55 cm-es erotikus festményt.

A Centre Pompidou-Metz szóvivője megerősítette, hogy Courbet művét megrongálták. Hozzátette, hogy a kiállításon összesen öt műn szerepel a „Me Too” felirat, valamint Annette Messager francia alkotó I Think Therefore I Suck (1991) című hímzett munkáját el is távolították a kiállításról.

Az akció után a luxemburgi születésű művész, Deborah De Robertis On ne sépare pas la femme de l’artiste (A nőt nem lehet elválasztani a művésztől) címmel egy videót tett közzé a Vimeo-n, amelyen a tiltakozás látható. A videót kísérő nyilatkozatában azt írta, hogy a művészvilágban tapasztalható „nőgyűlölő megosztottságra” akart rávilágítani.

A videón két nő látható, amint a Centre Pompidou-Metzben a kiállítás több művére – köztük Courbet művére, De Robertis saját, Mirror of Origin című fotójára és Valie Export Aktionshose: Genitalpanik alkotására – felfesti a „Me Too” feliratot. Az akció közben hangosan skandálják is a „Me Too”-t, majd a biztonsági személyzet elkíséri őket. A Liberation és a The Artnewspaper értesülései szerint egyelőre nem világos, hogy vádat is emeltek-e ellenük. Francois Grosdidier, Metz polgármestere állítólag bírálta a tiltakozást, és „a kultúra elleni újabb támadás”-nak nevezte, „ezúttal fanatikus feministák részéről”.

Deborah De Robertis a videó mellé fűzött nyilatkozatában azt írta: „Felszólítok minden nőt, vulvával vagy anélkül, minden interszexuális, transz és nem bináris személyt, valamint minden alulreprezentált embert – legyen az művész, asszisztens vagy gyakornok a művészvilágban –, hogy merje kifejezni magát”.

De Robertis egy korábbi, 2016-os akciója során meztelenül feküdt le Edouard Manet Olympia (1863) című festménye elé a Musée d’Orsay-ban, csupán egy hordozható kamerát viselt.