
Egy „művészeti erdő” újraformálná Thaiföld kulturális látképét
A 65 hektáros Khao Yai Art Forest Louise Bourgeois és Richard Long műveit is bemutatja.
Vigyázat: egy hatalmas pók őrzi most Thaiföld sűrű erdeinek egy nagy szeletét. Louise Bourgeois ikonikus szobra, a Maman is helyet kapott a Khao Yai Art Forest nevű új, 65 hektáros művészeti helyszínen, amely háromórás autóútra található Bangkoktól. A szobor mellett Richard Long és Elmgreen & Dragset alkotásai is láthatók.
Az erdő, amely a Khao Yai Nemzeti Park közelében fekszik, célja, hogy a természet és a művészet összefonódásán keresztül gyógyító élményt nyújtson. A projekt Marisa Chearavanont filantróp és műgyűjtő kezdeményezése, aki az elmúlt években a thaiföldi kortárs művészeti élet egyik meghatározó alakjává vált. A 2023-ban szintén az ő támogatásával megnyílt Kunsthalle Bangkok kortárs kiállítótérrel együtt ez a két nagyszabású kezdeményezés Thaiföld növekvő kulturális jelentőségét mutatja Délkelet-Ázsiában.
Chearavanont thai–koreai társadalmi vállalkozó és mecénás, a Charoen Pokphand Group – Thaiföld legnagyobb agrár-ipari konglomerátuma – elnökének, Soopakij Chearavanontnak a felesége. Tagja a londoni Tate Ázsia–Csendes-óceán Régió Akvizíciós Bizottságának, valamint a New York-i New Museum Nemzetközi Vezetői Tanácsának. Ő is azon új generációs magángyűjtők közé tartozik, akik saját művészeti tereket hoznak létre a régióban, ahol a közelmúltban kulturális alapítványok és vállalati szponzorációk száma is megnőtt.
„Ez a növekvő mecénási tevékenység fontos fordulópont” – magyarázta Chearavanont. Hozzátette: a gyűjtők túllépnek a hagyományos adományozáson, és egyre inkább stratégiai, hosszú távú befektetéseket hajtanak végre a kulturális infrastruktúrába. „Ez a trend akár sorsfordító is lehet.”
Gyógyulás a művészet által
A művészeti erdő tervei 2020-ban születtek, amikor Chearavanont Khao Yaiban telepedett le, és a szigorú járványügyi korlátozások miatt csak a kora reggeli órákban mehetett ki a szabadba. A természethez való közeli kapcsolat ekkor inspirálta a gondolatot, hogy létrehozzon egy olyan teret, ahol a művészet és a vadon összefonódik a gyógyulás érdekében.
Miután a Hauser & Wirth galérián keresztül megvásárolt néhány, a világhírű Panza-gyűjteményből származó alkotást – ez az egyik legnagyobb posztháborús amerikai művészeti kollekció, amelyet az olasz Giovanna és Giuseppe Panza állított össze –, megszületett benne az ötlet, hogy egy múzeumot hozzon létre a távoli Khao Yai régióban. A megvalósításhoz Stefano Rabolli Panserát, a Hauser & Wirth korábbi igazgatóját kérte fel, aki Svájcból Thaiföldre költözött, hogy együtt dolgozzanak a projekten.
Pansera azonban rámutatott: önmagában egy jelentős intézmény indítása Khao Yaiban kockázatos vállalkozás. „Bangkoktól három órára, a perem peremén” – idézte vissza Chearavanont –, nehéz lehet széles közönséget elérni és megtartani.
Ekkor született meg benne a Kunsthalle Bangkok létrehozásának terve.
„A kezdetektől fogva úgy tekintettünk a bangkoki Kunsthalléra és a Khao Yai Art Forestre, mint ugyanazon érem két oldalára” – írta Chearavanont e-mailben. Bár teljesen eltérő környezetben találhatók – az egyik a nyüzsgő Bangkokban, a másik a csendes vadonban –, mindkettőt művészek vezette kezdeményezésnek tartja, amelyek megkérdőjelezik a hagyományos intézményi modelleket.
2023 őszén egy elhagyatott, egykor nyomdaként működő épületet vásárolt meg Bangkok kínai negyedében, ahol kiállításokat és nyilvános programokat rendeznek thaiföldi és nemzetközi művészek részvételével. Az ingyenesen látogatható intézmény első tárlata 2024 januárjában nyílt meg. Azóta öt kiállítást rendeztek meg, jelenleg három tárlat látogatható. A Kunsthalle rezidenciaprogramja jelenleg a svájci művészt, Christoph Büchelt látja vendégül, aki egy új, monumentális méretű alkotáson dolgozik.
A két intézmény nem pusztán Chearavanont saját gyűjteményét hivatott bemutatni – céljuk új művészeti élmények megteremtése a szélesebb közönség számára. A városi Kunsthalle a helyieket, kutatókat és nemzetközi látogatókat vonzza, míg az erdei művészeti központ természetközeli, elmélyült élményt kínál. A Khao Yai Nemzeti Park – amely UNESCO világörökségi helyszín, és népszerű hétvégi célpont – közelsége miatt az erdő elsősorban a városi művészetkedvelőknek jelent vonzó alternatívát.
A két intézményt egyaránt meglátogatta például a koreai K-drámák szupersztárja, Lee Min Ho, akinek 2024 februári Instagram-posztjai az erdőről vírusként terjedtek. A képeken sűrű ködben táncol – Fujiko Nakaya Khao Yai Fog Forest című helyspecifikus szobra részeként –, valamint kerámiát készít, és Bourgeois Maman szobra alatt pózol.
Az erdőben kiállított további művek közé tartozik Araya Rasdjarmrearnsook thaiföldi művész Two Planets Series (2007) című videóinstallációja, Francesco Arena GOD (2024) című kőszobra, Elmgreen & Dragset K-BAR (2024) című installációja, valamint Richard Long földművészeti alkotása, a Madrid Circle (1986), amely korábban a Panza-gyűjtemény része volt.
Finom megközelítés
A Khao Yai Art Forest több, mint neves műalkotások kihelyezése a természetbe – hangsúlyozza Pansera, aki a Khao Yai Art Forest és a Bangkok Kunsthalle igazgatója is egyben. Míg más hasonló helyek – például a japán Naoshima szigete, az ausztráliai MONA, vagy a francia Fondation Carmignac – látványos műalkotásokkal dolgoznak, a Khao Yai projekt „finomabb” utat választott.
„Mi az ikonikus jelek létrehozása helyett az ellenkezőjét tesszük: nem feltűnő, monumentális műveket hozunk létre, hanem olyan megközelítést támogatunk, ahol a művészet csendesen beépül a tájba, feloldódik abban, és párbeszédet folytat a környezettel” – mondta Pansera.
A koncepció kulcseleme a művészeti rezidenciaprogram. Az első meghívott művész a japán Yutaka Sone volt, őt követi a Saint Lucia-i származású, New York-i Shala Monroque. A program nemcsak műtermet biztosít, hanem lehetőséget is ad arra, hogy a művészek olyan projektjavaslatokat dolgozzanak ki – például földművészeti alkotásokat –, amelyek alakítják a tájat.
„A rezidenciák és a kapcsolódó programok teljesen elmélyült élményként működnek, lehetővé téve, hogy művészek, írók, építészek és gondolkodók mély kapcsolatba kerüljenek a természettel munkájuk során. A központi gondolat az, hogy olyan hely szülessen, ahol a művészet és az ökológia kölcsönhatásba lép, és a művészi gyakorlat a tájra válaszul fejlődik” – tette hozzá Pansera, aki maga is kurátor és építész.
Túlcsorduló ambíciók
Thaiföld művészeti szcénája rohamosan fejlődik. Idén két új múzeum is megnyílik Bangkokban. Ezek közül az egyik a nemrég megnyílt Museum Pier, amelyet Kornkamol és Piriya Vachajitpan gyűjtő házaspár hozott létre modern és kortárs thaiföldi művészeti kollekciójuk bemutatására. Később idén nyílik meg a Dib Bangkok, egy ambiciózus intézmény, amelyet Purat Osathanugrah indított el néhai édesapja, Petch Osathanugrah gyűjtő munkásságának emlékére.
Emellett a galériák és művészeti események száma is nő. A Nova Contemporary például ebben a hónapban nyit új helyszínt Bangkokban. A Thailand Biennale negyedik kiadása novemberben tér vissza. Az ország északi részén fekvő Chiang Mai pedig ma már közismert művészváros.
Bár Thaiföld kulturális növekedése biztató, akadályok továbbra is vannak. Chearavanont szerint komoly szerkezeti problémát jelentenek például a magas műtárgy-importadók, amelyek „megnehezítik, hogy a gyűjtők jelentős nemzetközi kollekciókat építsenek.”
Chearavanont kiemelte: a gyűjtőkön túl elengedhetetlenek a nem kereskedelmi kezdeményezések is, hogy több művészt és nézőt vonjanak be, ha Thaiföld és Délkelet-Ázsia globális kulturális központtá akar válni. Saját projektjeit saját forrásból finanszírozza, és a nyilvános hozzáférés érdekében a Khao Yai Art Forest belépőjegyét 500 bahtban (kb. 15 dollár) állapították meg.
Chearavanont és Pansera szerint a Kunsthalle Bangkok és a Khao Yai Art Forest segítenek megerősíteni Thaiföld „soft power”-jét és kulturális befolyását világszinten is azáltal, hogy a helyi tehetségeket nemzetközi programokon keresztül is támogatják. Az intézmény már együttműködést kezdett a New York-i Dia Art Foundationnel, és tárgyalásokat folytat a berlini Hamburger Bahnhof múzeummal is a jövőbeni lehetőségekről.
Forrás: Artnet